چکامه همدلی 1: نگارینه ای مانا در گفتار مجری و زیرنویس های تلویزیونی (مناسبت های مذهبی)

مشخصات کتاب

چکامه های همدلی(1)

کد: 631

نویسنده: ابوالفضل هادی منش

ناشر و تهیه کننده: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

لیتوگرافی: سروش مهر

چاپ و صحافی: نگارش

نوبت چاپ: اول / 1382

شمارگان: 1500

بها: 1000 تومان

حق چاپ برای ناشر محفوظ است

نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

پست الکترونیکی: Email: IRC@IRIB.COM

تلفن: 2935803 و 2910602 نمابر: 2933892

شابک: 5-61-7808-964ISBN: 964-7808-61-5

ص:1

اشاره

ص:2

ص:3

دیباچه

دیباچه

یکی از نیازهای اساسی گویندگان صدا و سیما، دسترسی به متن های پر بار در مناسبت های مذهبی، ملی و بین المللی است. داشتن متنی منسجم، زیبا و پرمحتوا که بیانگر چگونگی و چارچوب یک مناسبت ویژه باشد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، زیرنویس های تلویزیونی نیز در معرفی و شناساندن وجوه مناسبت خاص می تواند نقش به سزایی داشته باشد. به طور کلی، انتخاب متنی کوتاه و گویا، نوعی هنرمندی خاص می طلبد که پژوهشگر ارجمند جناب حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش به راستی از عهده این دو وظیفه؛ یعنی پردازش گفتار مجری و زیرنویس تلویزیونی برآمده و یکی از آرزوهای دیرینه برنامه سازان را برآورده است.

بی شک، یکی از دغدغه های اصلی مجریان و گویندگان نبود متن مناسب و ادیبانه برای معرفی چهره ها و مناسبت ها بوده که در قالب چکامه های همدلی به این نیاز اساسی پاسخ گفته شده است. امید است بتوانیم گلستان سیما را با زیرنویس های گویا و دلنواز آراسته باشیم.

ص:4

در هر حال، پنجره دیدگانمان را به سوی رهنمودهای سودمند شما خواهیم گشود و امید می بریم که با اعلان نیاز همراهان سنگر فرهنگی، هم سویی بیش تری در کاربردی کردن پژوهش ها و زدودن گسست ها و فاصله موجود میان تولید و پژوهش فراهم آید.

انّه ولیّ التوفیق

اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

ص:5

مقدمه

مقدمه

نقش رسانه دینی در فرهنگ سازی انکارناپذیر است. گسترش تکنولوژی ارتباطات و روند پرشتاب آن در دهه های پایانی قرن بیستم، رسانه های نوین از جمله رادیو و تلویزیون را به ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار تبدیل کرده است. در این میان، بهره گیری بهینه از علوم و ابزارها و کارآمد ساختن آن ها، میزان نفوذ و تأثیرگذاری رسانه را افزایش می بخشد.

یکی از این علوم و ابزارهای کارآمد و با اهمیت، زبان ادبیات است. ادبیات توانمند پارسی با جذابیت های ویژه ای که در بر دارد و از تمدّنی چند هزار ساله، برخاسته است، بخشی از فرهنگ ملّی ما به شمار می آید که در نهادینه کردن و به کارگیری این جذابیت ها در رسانه، مؤثر است و گام مهمی در ترویج هنجارهای دینی و فرهنگی این مرز و بوم خواهد بود. چون در مناسبت های گوناگون ملی و مذهبی، نیاز مجریان و تهیه کنندگان رسانه به متون ادبی فراخور این مناسبت ها در گفتار و زیرنویس تلویزیونی محسوس بود و برآورده نشدن آن، به تکراری شدن متن های خوانده شده و نبود زیرنویس مناسب در برنامه های تلویزیونی می انجامید، تهیه مجموعه ای به این منظور ضروری می نمود. این نگارینه در دو جلد «مناسبت های ملی و بین المللی» و «مناسبت های قمری» تنظیم گردیده و هر مناسبت به طور

ص:6

جداگانه با ذکر عنوان و تاریخ از دیگر قسمت ها جدا شده است تا دسترسی و بهره برداری از آن آسان تر شود.

امید است این مجموعه مورد پسند و بهره برداری دست اندرکاران و مجریان سازمان قرار گیرد. خواهشمند است با ارایه نظر، پیشنهاد و انتقاد خود، ما را در طرح هایی مناسبت تر و کم نقص تر یاری فرمایید.

ص:7

شهادت ها و درگذشت ها

اشاره

شهادت ها و درگذشت ها

زیر فصل ها

آغاز ماه محرم (1 محرم)

ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا(2 محرم)

تاسوعای حسینی (9 محرم)

عاشورای حسینی (10 محرم)

شهادت امام سجّاد علیه السلام (12 محرم)

وفات حضرت رقیه علیهاالسلام (5 صفر)

پاسداشت شخصیت ها

اربعین حسینی (20 صفر)

رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (28 صفر)

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (28 صفر)

شهادت امام رضا علیه السلام (29 صفر)

شهادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الاول)

وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (10 ربیع الثانی)

شهادت شهید اوّل رحمه الله (9 جمادی الاول)

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام (روایت اوّل) (13 جمادی الاول)

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام به روایتی (3 جمادی الثانی)

وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام (13 جمادی الثانی)

پاسداشت شخصیت ها

شهادت حضرت امام هادی علیه السلام (3 رجب)

وفات حضرت زینب کبری علیهاالسلام (15 رجب)

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام (25 رجب)

وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (26 رجب)

پاسداشت شخصیت ها

وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 رمضان)

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام (19 رمضان)

شهادت حضرت علی علیه السلام (21 رمضان)

پاسداشت شخصیت ها

تخریب قبور ائمه بقیع (8 شوال)

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام (25 شوال)

شهادت امام جواد علیه السلام (30 ذیقعده)

شهادت امام باقر علیه السلام (7 ذیحجه)

شهادت مسلم بن عقیل علیه السلام و هانی بن عروه (9 ذیحجه)

آغاز ماه محرم (1 محرم)

آغاز ماه محرم (1 محرم)

گفتار مجری

آفتاب محرم بر می دمد و کربلایِ دل را به هُرم سوزانش می گدازد. ما نیز دل، در گرو خورشیدِ به خون نشسته کربلا، حضرت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام می نهیم و با کاروان او همراه می شویم و فرا رسیدن ماه عشق و شور و حماسه را بر همه عاشورائیان تهنیت می گوییم.

بانگ چاووش کاروانِ محرم به گوش می رسد و شیدائیان را دوباره به مهمانی شور و حماسه فرا می خواند و جان عشاق را از جام گریه سرمست می کند. ای کاروان عاشقی! به مهمانی دل های حسرت زده و منتظر خوش آمدی!

محرم، ماه ایثار و از جانْ گذشتگی است! ماه عشق و شور و فریاد است! ماه سرفرازی بر فراز نیزه هاست! ماه آمیختن با خون، و آموختن از عشق است.

ای ماه خون خدا! در تقویم دل ما خاطره هیچ ماهی به سرخی تو نیست! سلام خدا بر تو و بر ستارگانی که بر گردت حلقه زده اند! و سلام

ص:8

خدا بر خورشیدِ فروزانی که در خود جای داده ای! سلام خدا بر حسین علیه السلام !

دسته های سوگوار حسینی، دوباره دست به ضریح سینه ها می آویزند و حسینیه دل را با گلاب اشک، غبار می روبند تا حماسه و اندوه کربلا را به میهمانی فرا خوانند. ما نیز بر دست و سینه عزاداران حسینی اقتدا می کنیم و رو به سوی کربلا، نوای حماسه و شور و عزا سر می دهیم.

ای ماه خون! بار دیگر از راه می رسی و با نسیم گرم کربلایی، قصه آلاله های سرخ را به گوش جان می رسانی. دوباره سکوت تاریخ را درهم می شکنی و بغض ناله را از تنگنای حنجره ها آزاد می کنی. بار دیگر از راه می رسی و برف سکوت را با آفتاب عشقی که بر آسمان سینه داری، آب می نمایی و آن را به اقیانوس خروشان فریاد می رسانی! ای ماه خون خدا! قدومت گرامی.

زیر نویس

حلول ماه خون و حماسه را به راهیان راه عشق و حقیقت تسلیت می گوییم.

محرم، بهار عاشقی و فصل طراوت جان های حقیقت جو است.

سلام خدا بر حسین علیه السلام، باغبان سرخ ترین گل های باغ شهادت.

محرم، ماه جوشش چشمه مقدس اشک و رسیدن به ساحل نجات است.

محرم، تاریخ مظلومیت تمام ستمدیدگان جهان است.

ص:9

ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا(2 محرم)

ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا(2 محرم)

گفتار مجری

هُرم سوزان کویر، بر خستگی کاروانیان نیشتر می زند و بدن های خسته آن ها را می آزارد. خورشید غروب دوّم محرم، آرام، خود را در تنگنای افق جای می دهد. کاروان بر سینه تفتیده بیابان توقف می کند. صدایی می پرسد: این جا کجاست؟ پاسخ می آید: این جا کربلاست! آری، حسین علیه السلام به کربلا می رسد و دل کویر را در تب و تاب می اندازد. سلام بر این منزلگاه و منزل نشینانش!

آسمان، چهره درهم کشیده است. زمین بغض خود را فرو می خورد، فرات، بی صدا اشک می ریزد، خارها خود را به دست نسیمِ گرمِ سرنوشت داده اند. همه کاروان را می نگرند که غریبانه بر پهنه دشت ایستاده، شمشیرها و نیزه ها را انتظار می کشد. فرشتگان الهی، خود را برای عرض تسلیت به کربلا می رسانند تا با روح کاروان، به آسمان پرواز کنند. ما نیز این مصیبت بزرگ را به صاحبْ عزای اصلی عاشورا حضرت بقیه اللّه الاعظم تسلیت می گوییم.

شمع وجود حسین علیه السلام در شب تاریک ظلم می سوزد و تاریکی ها و سیاهی ها را می سوزاند و دل های عاشقان به شوق دیدار کربلا، دور این شمع می گردند. می سوزند و می نالند؛ سلام ما بر دل های سوخته کربلایی که با حسرت دیدار ساخته و در این عشق سوخته اند.

سلام بر تو ای سرزمین لاله های سربریده! سلام بر تو ای دشت عاشقی!

ص:10

سلام بر تو ای نینوای عطش! حسین علیه السلام آمده است تا پا در آتش «عاشقی» نهد و با قلم خون نگارِ شهادت، نگارینه ای جاوید بر پیشانی مظلومیت حک کند. سلام بر تو ای کربلا! سلام خدا بر تو که تمثال بهشتی!

کربلا، میهمان خانه عاشوراییان بر سفره شهادت است.

کربلا، جغرافیای حماسه ای جاوید است.

کربلا، سرخ ترین برگ تقویم فداکاری و جان فشانی است.

کربلا، میعادگاه همه دل های سوخته از ظلم و بی کسی است.

کربلا، معبر رسیدن به قرارگاه عشق است.

کربلا، لب های خشکیده همه بیابان های غریبی است، که تا قیامت از ترانه عاشقی فرو بسته نمی شود.

حزن آلودترین دل ها و اشک بارترین چشم ها بر تو سلام می گویند، ای سرزمین مصیبت ها!

کربلا، دفتری از اسرار مگوست که همیشه در خاطره زمان ورق می خورد و پیام آزادگی را در گوش تاریخ طنین افکن می کند.

ص:11

تاسوعای حسینی (9 محرم)

تاسوعای حسینی (9 محرم)

گفتار مجری

تاسوعا، شب تکمیل و تکامل است، مقدمه جانفشانی است. تاسوعا، برادر عاشوراست که استاد ادب، عباس به آن معنا می بخشد. سلام بر استاد تاسوعا و جانباز عاشورا!

عجیب نیست که تاسوعا را با نام تو آزین بسته اند، ای علمدار! ای سبوبدستِ صحرای عطش و ای کسی که غبار رنج و ملال از چهره خورشیدی حسین علیه السلام می زدودی. سلام خدا بر دستان آب آورت! سلام خدا بر دستان سبزت که به آواز بلند ندا در می داد: «ای گرگان گرسنه کوفی و شامی، این خون حیدر است که در رگ هایم جاری است».

نامت بر چکاد آفتاب نوشته باد!

ای علمدار! دل های ما بر عشق و فداکاری ات سلام می گویند. و غم هجران جان سوزت را بر سید و مولایت، ابا عبداللّه الحسین علیه السلام تهنیت می گویند.

فرات، جریان پیدا کرده بود تا در زمزمه جاری خود، گوشه ای از وفایت را تفسیر کند. و موج لرزان آب را در حسرت بوسه ای بر لبان خشکیده ات بیاشوبد. وه که چه زیبا آتشِ سوزان عشق و وفا را بر خنکای آب زلال برگزیدی! سلام خدا بر لب های تشنه ای که آب فرات را وا نهاد و جام وفا را سرکشید.

شمشیرش چون رعد در تاریکی دلِ سپاهِ کفر می جهید و از لاشه های خشکیده بی رحمی و سنگ دلی شان، پشته ها می ساخت؛ دندانِ حماسه بر

ص:12

هم می فشرد و برق نگاهش، هُولِ نابودی در چشمانِ خیره شده شان می تاباند و موریانه های طمعکار را زیر سمِّ اسب خود له می کرد. نگاه معصوم دخترکانِ تشنه، احساس تیغ انتقامش را تیزتر می نمود. اما... فریاد و فغان از لحظه ای که دشمن بانگ هلهله از شوق برداشت و علمدار، در خون خود غلطید.

ای حسین! اندوه و افغان از آن دمی که خود را بر بالین علمدار آبْ آورت رسانیدی و غم بی برادری، کمر خمیده ات را خمیده تر کرد! از ما بر قلب شکسته ات در داغ جانکاه هجران علمدارت تسلیت!

زیر نویس

تاسوعا، نهمین منزل از دهه عاشقی است.

تاسوعا روز وفاداری است.

به خون غلتیدن آب آور دشت بلا و علمدار کربلا را به قلب شکسته امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می گوییم.

تاسوعا، تداوم حماسه های حیدری است.

ص:13

عاشورای حسینی (10 محرم)

عاشورای حسینی (10 محرم)

گفتار مجری

طپش های قلب ما، حسین حسین می گوید: در حسینیه دل ما همیشه سینه زنی برپاست؛ در سینه سوخته ما همیشه طبل عزا طنین افکن است. دست ها بر سینه ها فرو می آیند و صدای سنج سوگ بر می انگیزند، حنجره ها، شیپور ناله می سرایند و چشم ها، مشک سوراخ شده اشک را به دوش افکنده اند و قطره قطره شرمندگیِ سقای بی دست را، گریه می بارند.

آفتاب _ چشم شرمنده آسمان _ از شفق جدا می شود و در وسط آسمان، تماشای این ننگ بزرگ بشری را مات می ایستد. بغض زمین و آسمان، در خون عقده بسته و راه فریاد مسدود کرده است. کمر نخل ها از سنگینی داغ فرزندان آفتاب خمیده است. نسیم، آرام و بی صدا می وزد و لباس غربت را بر تن هابیلِ آفتاب تکان می دهد و زمین و آسمان به هم تسلیت می گویند؛ امروز عاشوراست.

آمده بود تا سجاده ای بگستراند به گستره کربلا، وضویی سازد از خون، و نمازی بخواند به عظمت عاشورا. و اینک این حسین است که زیر بارانِ تیرها نماز وصل را قامت بسته است.

بومی سیاه، قلمی سرخ، نقاشی زبردست، و نقشی خون رنگ، قلم بر بوم می لغزد و نگارینه ای از منحنی ها و شکسته ها _ قدهای خمیده و شمشیرهای شکسته _ را نقش می کند. نقش سرخ شهامت بر بوم کربلا شکل می گیرد و در نگارخانه هستی به نمایش در می آید. نگارخانه ای به

ص:14

طول تاریخ و عرض جغرافیا، ملک و ملکوت، زمین و آسمان _ بازدید کنندگان نمایشگاه _ بر نقش و نقاش سلام می دهند. سلام خدا بر حسین، بر کربلا، بر عاشورا!

زیرنویس

عاشورای حسینی را به حسینی مسلکان تسلیت می گوییم.

ای سفر کرده موعود! هجرت عاشورائیان بر قلب محزونت تسلیت باد.

حسین علیه السلام تصویری ازلی است که بر بغض آسمان ها و زمین نقش شده است.

حسین علیه السلام حماسه را رنگی خدایی داد و ایثار را با خون تفسیر کرد.

عاشورا جام لبریز وصل در کام خدایی ترین انسان بود.

ص:15

شهادت امام سجّاد علیه السلام (12 محرم)

شهادت امام سجّاد علیه السلام (12 محرم)

گفتار مجری

نوای مناجاتش به سردی می گراید و آتش زهر، در بندبند وجودش خانه می کند. نمِ اشک در پنجره چشمانش خشک می شود و دیده نیمه بازش، آرام آرام بر هم فرود می آید و جهانی را در سوگ می نشاند. این غم جان فرسا را به همگی شما شیفتگان مکتب سرخ شهادت تسلیت می گوییم.

لحظه ها رنگ ماتم دارند و نسیم هجران، از دشت غربت وزیدن گرفته است. آسمان شفق گونی خورشید عارفان را به تماشا نشسته، شب، لباس سیاه ماتم بر تن می کند تا شیعیان در تاریکی غریبانه به راحتی در عزای او اشک بریزند. بر همه سیاه پوشان ماتم او را تسلیت می گوییم.

سلام بر قلب داغدارت که عمری در سوگ خورشید کربلا گریست! سلام بر جگر تفتیده ات که از کربلای عطش، سوغات غم و اندوه آورده بود! و سلام بر چشمان اشک بارت که با بارش دمادم خود گلهای ایثار و حماسه را معطر و زنده نگه داشت! سلام بر تو ای سید و پیشوای عارفان و تسلیت بر رهروان حقیقت جویت که در عزای تو رخت ماتم بر تن کرده اند.

ای سید ساجدان و ای مهتر سالکان راه حق! کتاب عاشورا را تو در پیش روی ما گشودی و درس هایش را به ما آموختی! تو پیام آور دشتِ حماسه و خونی که اینک از سوزش زهر جفا، چون پدر در غربت جان می سپاری و سر بر خاک «غریبی» می نهی! سلام بر روح بلند و عاشورایی ات، ای زینت عبادت کنندگان! ای سجّاد!

ص:16

ترنم روز و شب اشک تو، پرده از چهره تزویر ایل دشنه برداشت و سیل اشک تو، خانمان ظلم و ستم شان را ویران ساخت. تو معلّم ایستادگی و صبوری هستی! تو پیام آور ایثار و جان فشانی هستی! تو گریه عزت را از لابه زبونی جدا ساختی و شیوه گریستن در عین سربلندی و افتخار را به ما آموختی و این اشک غربتی است که بر مظلومیت تو از دیده عاشقان بر مزار بی شمع و چراغت جاری است و عرض تسلیتی است بر عزادار همیشگی شما، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف .

زیرنویس

عروج پیام رسان کربلا، امام زین العابدین علیه السلام را به همه مسلمانان تسلیت می گوییم.

غروب چهارمین خورشید جهان افروز ولایت در افق خونرنگ شهادت را به همگان تسلیت می گوییم.

ای زینت عابدان! ای ستاره بلند اختر صبوری! شهادتت را بر عاشقان ات تسلیت می گوییم.

ای بازمانده روزهای سرخ حماسه! نام و یاد و خاطره ات گرامی باد.

ص:17

وفات حضرت رقیه علیهاالسلام (5 صفر)

وفات حضرت رقیه علیهاالسلام (5 صفر)

گفتار مجری

ای نوگل حسین، و ای پرورده دامان کربلا، رنج هجران پدر، در کنج ویرانه به پایان رسید و گلستان محبت پدر، پذیرای تو شد. شب هجرانت به درخشش نور پدر روشنی یافت. این وصال رقت انگیز بر شیفتگان خانواده ات تسلیت باد.

خورشید، از افق طَبَق، به مهمانی کودک محنت کشیده رفت و اندام کبود فام دخترک را با گرمای خود نوازش کرد. دختر، رخ نیلگون خود را به سمتِ تابش پدر گرفت و غریبانه با او به زمزمه نشست. خورشید، روح سبز کودک را در آغوش کشید و به آسمان ها برد و اهل خرابه را در حسرت او واگذاشت. پرواز او، بر این دل های حسرت زده تسلیت باد.

ای دختر حسین، و ای فرشته کوچک عفاف، چگونه با عمر کوتاهتر از گُلت، آن اندوه را در بلور نازکِ دلِ خود گنجانده بودی؟ چگونه خورشید را در دریای خون، فراز نیزه ها و نشیبِ تشت زر به تماشا نشستی؟ سلام ما بر تو و بر غم های بی شمارت! سلام بر آن پیکر کبود شده از ستم زمانه! سلام بر پاهای پر آبله که چهل منزل را به شوق پدر، دوید و به طواف کعبه خورشید رسید! حجّت قبول و سَعیت مشکور!

تو نماد جنایت زمانه ای! تو معنی شاه بیت صبوری هستی! تو تندیس کمالی، در همان خردسالی، آسمان شام، تیره از غم بی پایانت و نبض زمین، تب دار، از طپش های پر شتاب قلب رنجورت بود و اینک در آغوش گرم محبت پدر آرام گیر، که دیگر کسی خواب کودکانه ات را نمی دزدد و

ص:18

عربده های بی رحمی و زوزه های ستم، قلب کوچکت را نمی لرزاند. آرام گیر که پدر به سراغت آمد تا رخ کبودت را نوازش کند.

بر پیکر بلورینش، خطوط سیاه ستم نقش بسته بود و گیسوانش، پریشان فاجعه ای دردناک بود! پنجه های کینه بر معصومیّت گونه هایش چنگ زده بود. دفترچه خاطرات دلش، پُر از ندبه های دل تنگی بود. اینک برگه ای از آن را پیش رو گشاده ایم و بر تلخی خطوط آن اشک می ریزیم، و این اندوه بی پایان را بر عاشورا مشربان، تسلیت می گوییم.

ای رقیه، ای غمناک ترین غم ها، پرواز کبوتر جان را از قفس تن کبود شده ات تسلیت می گوییم.

ای رقیه، ای سرمشق پرورش در مدرسه عاشورا، عروجت را گرامی می داریم.

ای نوگل پژمرده باغ حسین، پژمردنت در فضای سرد و تاریک غربت تسلیت باد.

ای رقیه، ای ستاره کوچک امّا پرفروغ آسمان کربلا! هجرانت را هرگز از یاد نمی بریم.

ص:19

پاسداشت شخصیت ها

پاسداشت شخصیت ها

رحلت حضرت آیه اللّه العظمی مرعشی نجفی رحمه الله (7 صفر 1411 ه. ق مصادف با 18 شهریور 69)

گفتار مجری

سخن از بزرگ مردی از تبار طاها و شهابی تابناک در کهکشان دین است، که فروزندگی آن در آسمان فقاهت، چراغ راه شیفتگان دانش و فرهیختگی است.

حضرت آیة اللّه العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی که جایگاهش در درگاه الهی رفیع تر باد، استاد بزرگ دانشگاه شیعه و مجتهد سِتُرگ وادی علم و عمل بود. نامش که یاد آور علم و معرفت است همیشه زنده، و یادش از خزان فصل های تاریخ دور باد.

آیة اللّه العظمی مرعشی نجفی، از فروزنده ترین ستارگان حوزه علمیه قم بود که آوازه علم و عرفانش، آفاق را پر کرده است. در بهار جوانی و طراوت عمر، هرگز عملی خلاف آداب، از او سر نزد. او، همه روزهای بهاری عمر خود را صرف دانش اندوزی نمود. هرگاه نشانی از علم، می یافت و روزنه ای از نور، به رویش گشوده می شد، بی درنگ، به سویش می شتافت و دل در تابش آن نورانی می ساخت. شب ها، جز اندکی نمی خوابید و پیش از بیداری آفتاب، برمی خاست و به بزم دانش می رفت. سالروز درگذشت این آفتاب دانایی و گنجینه پارسایی را تسلیت می گوییم.

مرحوم آیة اللّه مرعشی نجفی، در طول هفتاد سال تدریس و پرتو فشانی در حوزه های علمیه، بزرگانی چون آیة اللّه غفاری، سید مصطفی

ص:20

خمینی، مرتضی مطهری، محمّد مفتح، صدوقی، طالقانی، شیخ جواد تبریزی و بسیاری دیگر از ستارگان درخشان علم و عرفان و شهادت را تربیت نمود، و مجموعه های گران بهایی از دانش و بینش را به زینت طبع آراست، و برگ های زرین بسیاری را بر کتاب کهن دانش و علوم اسلامی افزود. سلام و درود خدا بر این اسطوره بزرگ پارسایی و تندیس بی نظیر دانایی!

شصت سالِ تمام، نخستین زائر کریمه اهل بیت علیهم السلام بود و سحرگاهان پیش از گشوده شدن درهای حرم نورانیِ او، پشت در به انتظار می ایستاد. او، نخستین امام جماعت حرم حضرت معصومه بود. در سرمای زمستان، برف های مسیر نمازگزاران را کنار می زد و نخستین کسی بود که برای اقامه نماز صبح، در حرم حاضر می شد. بی کرانی از محبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود و عاشق زیارت مرقد شش گوشه کربلا.

ضریح نورانی امام حسین علیه السلام شاهد مکاشفات و پرواز روح این اختر تابناک آسمان فقاهت بود. زاویه ضریح مقدس حضرت، همراز همیشه او در مشکلات علمی و عرفانی بود. وصیت نامه الهی _ اخلاقی این تندیس پرشکوه پارسایی، گویای عشق بی اندازه اش به خاندان عصمت علیه السلام است. سلام و درود خدا بر او که سرمشق پاکی و پارسایی بود.

زیرنویس

سالروز ارتحال بزرگ مرجع جهان تشیع، و پرفروغ اختر آسمان دانش، مرحوم آیة اللّه العظمی مرعشی نجفی را تسلیت می گوییم.

سالروز رحلت جانگداز تندیس پارسایی و گنجینه دانایی، حضرت آیة اللّه العظمی مرعشی نجفی را تسلیت عرض می کنیم.

ص:21

سالروز در گذشت خورشید فقاهت و نخل برومند مرجعیت، مرحوم آیة اللّه العظمی مرعشی نجفی را تعزیت عرض می کنیم.

ص:22

اربعین حسینی (20 صفر)

اربعین حسینی (20 صفر)

گفتار مجری

ای جاده های پر فراز و نشیب، زیر پای کاروان رام شوید و ای مَرکب های چمند و چموش، راهوار گردید که کاروان به کربلا بازگشته است! بگذارید که غبار خستگی با اشک چشمان حسرت زده دیدار شسته شود. کاروان به زیارت آمده است و برای شکوفه های زخم سوغات اشک آورده است. سلام بر تو ای مهبط بدنهای بی سر. سلام بر تو ای سرزمین اندوه ها. سلام!

یک اربعین از گستاخی شمشیرها و نیزه ها می گذرد. یک اربعین از لگدکوب شدن شکوفه های زخم، زیر سم اسبان ستم می گذرد. یک اربعین از مهمانی آتش و دود در خیمه های دشت بی کسی می گذرد، و اکنون کاروان به زیارت آمده است؛ با سینه ای داغدار و چشمانی اشکبار، با کاروان زائران مزار شهدای کربلا هم نوا می شویم و اربعین حسینی را تسلیت می گوییم.

ای نخستین زائران شهدای صحرای رنج و بلا! ای قاصدان محبت و دلدادگی به حضرت عشق! ای داغداران فاجعه روز دهم که هم اینک به مزار شهدای ایثار و پایمردی رسیده اید، سلام ما را نیز به بدن های بی سر شهیدان دشت کربلا برسانید.

سلام بر حسین و اربعینش، سلام بر اربعین و زائرانش، و سلام بر اندوه های دل آنان که به سوغات بر مزار کشتگان عشق بردند و به مویه

ص:23

نشستند. سلام و تسلیت ما را بر قلب داغدار خود پذیرا باشید، ای سینه سُرخان مهاجر!

با دلی پر سوز و چشمانی پر خروش از زمزم اشک، فرا رسیدن چهلمین روز شهادت بزرگ مرد صحنه کربلا و خورشید چهره آسمان شهیدان، حضرت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام را به شما عزاداران و سوگواران تسلیت عرض می کنیم.

زیرنویس

اربعین حسینی را بر عاشقان زیارت حرمش تسلیت می گوییم.

اربعین حسینی، تکرار یاد و خاطره حماسه سازان کربلاست.

به شوق زیارت صحن و سرای جان فزایت، اربعین شهادتت را به سوگ می نشینیم، یا حسین!

ای باقیمانده حجت خدا در روی زمین، ای همیشه داغدار کربلا، ای مهدی، اربعین حسینی را بر قلب اندوهگینت تسلیت می گوییم.

ص:24

رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (28 صفر)

رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (28 صفر)

گفتار مجری

سلام بر تو ای فرستاده خوبی ها، ای مهربان ترین فرشته خاک. تو، از ملکوت آسمان به زمین فراخوانده شدی تا انسان را با معنای واقعی اش آشنا کنی. تو، آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی از مشرق دلها برآمدی و اکنون، آسمان، تب دار غروب جان گداز توست. این غروب غم انگیز را به آسمانیان و خاکیان تسلیت می گوییم.

ای آیینه خدا نما، ای کامل ترین آفریده، ای بهانه آفرینش، هجران تو هستی را به تب و تاب انداخته است و چوبه تابوت فراقت، بر شانه های آسمان سنگینی می کند که این گونه پیشانی در چین و چروک ابرهای پرباران کشیده است. گهواره زمین و رو انداز آسمان، خالی شدنِ بستر خود را از دُر دانه هستی باور ندارد و مانند دلِ غم گرفته رهروانت، اندوهگین است. ای پدر بزرگوار آفرینش، هجرانت را به آخرین فرزندت، مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، تسلیت عرض می کنیم.

شورشی شگفت بر ذرات عالم افتاده و کائنات، بی بهانه به مهمانی مویه های غریبانه می روند. شعله های غم، از خارزار پر التهاب زمانه سر می کشد. فرشتگان به سوگ نشسته اند و قیامت اندوه به پا شده است؛ اما در این پاییز فراق، بازتابش جاودانگی ات از رواق باران خورده چشم ها پیداست. هیچ پرچمی همانند پرچمی که تو برافراشتی به اهتزار در نیامده است. نامت در جاریِ همه اعصار، جاودانه شده است ای رسول خدا، تو

ص:25

رفتی و اهل بیت گرامی ات اسیر کینه ها و ستمکاری ها شدند. حرم خاموش و مطهر آنها هر صبح و شام به مظلومیت شان شهادت می دهد.

سلام خدا بر آن روح بلند و مهربانت. سلام خدا و فرشتگانش بر آن تلاش بی چشم داشتت. سلام مردان راستین روزگار بر خلق و خوی نیکویت که سرسختیِ دیگران را با سخن شیرینت پاسخ می گفتی. نامت بلند و دینت پر رهرو، ای جاری تر از حیات در پیکر آدمی!

زیرنویس

رحلت بزرگ فرستاده کفر ستیز، حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی علیه السلام بر مسلمانان جهان تسلیت می گوییم.

ارتحال مهربان ترین روح جاری در کالبد آفرینش، پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم را تسلیت می گوییم.

وفات جانگداز رسول مکرم اسلام، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم را تسلیت عرض می کنیم.

رحلت آخرین فرستاده حق، رسول وحی و پیامبر نیکی را تسلیت می گوییم.

ارتحال پیغام دار آخرین، خُلق نیکویِ «لولاک» آفرین، و خاتم نبوت را نگین، حضرت رسول واپسین، محمّد صلی الله علیه و آله وسلم را به پیشگاه حجة بن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض می نماییم.

ص:26

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (28 صفر)

شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (28 صفر)

گفتار مجری

باز هم مدینه بر خاک سیاه اندوه نشسته و سکوتی ژرف، همه جایش را فرا گرفته است. دوباره گرد و غبار غم بر دیوارهای گلین خانه ها نشسته است. باد غربت در کوچه باغ های خزان زده شهر، خود را به در و دیوار می زند و آواره مصیبتِ روح جاودانی صبر، امام مجتبی علیه السلام است. عرشیان می نالند و همدیگر را در این اندوه سترگ تسلّی می دهند. ای ساکنان آسمان اندوه، ما خاک نشینان غم زده را نیز در این سوگواری پذیرا باشید.

حسن علیه السلام، این سید جوانان اهل بهشت، این خلق نیکوی محمدی، این اسطوره صبر و بندگی، در آستانه رواق خون رنگ شهادت ایستاده و با جگری تفتیده از نامهربانی دشمن خانگی اش، عزم پر کشیدن تا بی کرانه عرش خدا را دارد. فرشتگان، اشک ریز مظلومیت و خرسندِ ملاقاتِ اویند. او به آسمانها پر می کشد و روح زخم خورده ما را در پیراهن سوگِ خود وا می نهد. این سوگ روح فرسا و جان گداز را به همگی شما تسلیت عرض می نماییم.

رخسار زردت، جان اهل خانه را در تلاطم نیستی انداخته بود و چشمان نیمه بازت از ژرفای دردت خبر می داد.

صدای شیون اهل خانه بیشتر می شد می خواستی آنها را تسکین دهی! تشتی طلب می کنی از قاب خیس چشم ها درخششی کم رنگ از امید، بیرون می جهد. سر درون طشت می بری؛ امّا نمک بر زخمِ بی التیام آنها

ص:27

می پاشی، چشم هاشان از جگری سوخته، و پاره پاره سال ها غربت و مظلومیت تصویر می دهد. دوباره صدای شیون، اوج می گیرد. در این میانه بی قرارتر از همه، کعبه سیاهپوش بلاها و اندوه ها زینب علیه السلام است که مهر خواهری اش دیگر نمی تواند زخم های جگرت را ببیند. آسمان افق درهم می کشد و نگاهت از رونق می افتد. سلام خدا بر آن لحظه ای که به دنیا پا نهادی و سلام بر آن لحظه ای که روح دردمندت به آسمان ها کوچ کرد. با سینه ای که آتش فشان غم توست، به انتظار انتقام گیرنده خونت، و وارث غم های پنهانت، مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف، هجران غریبانه ات را به عاشقان مزار بی شمع و چراغت، تسلیت می گوییم.

زیرنویس

شهادت کریم آل طاها، امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.

شهادت تنهاترین سردار منظومه غربت، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را به تمامی دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می کنیم.

پرواز روح قدسیِ حماسه و بردباری، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

خزان روح سبز و جاری بخشندگی و بردباری، امام مجتبی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

ص:28

شهادت امام رضا علیه السلام (29 صفر)

شهادت امام رضا علیه السلام (29 صفر)

گفتار مجری

امشب توس، مدینه دیگری است. پاره ای از خورشید مدینه، در پشت ابرهای کینه سوسو می زند. جان تابناکش در جمع خفاشان خورشید گریز، نغمه وداع می سراید؛ اما خورشید، همیشه پشت ابر نمی ماند و آفتاب توس، فروغی نیست که در کسوف بماند. خورشید دین در آسمان خراسان می تابد، و ظلمت گریزان است و خفاشان هراسان. گیتی غرق ماتم است و با چشمی گریان، با سوگ او سودا می کند و بر جان پاک و بدن مسموم آن امام همام سلام و درود می فرستد.

سلام بر تو ای غریب آشنا! سلام بر تو ای مهربان ترین! سلام بر زلال غربتت که دل هر غریبی را به ایوان طلای دعا فرا خوانده، کنار پنجره فولادِ استجابت می نشاند و به تماشای دل های عاشق که در صحن نیاز سرگردان شده اند، دعوت می کند. دل عشاق سوگوارت را در این شب استجابت و عزا، کنار خود بپذیر و آتش غصه مان را با جرعه عشق خود آرام بخش.

خسته بود و فراق از نگاهش می چکید. چشمانش بر انتظار دخیل می بست و مسافر مدینه اش را چشم در راه بود؛ جوادش را که حضورش، لب های ترک خورده اش را به تبسّم وا می داشت. تنهایی و غربت اطرافش را گرفته بود و سنگ دلی و شقاوت درِ حجره را به رویش بسته بود. دستان کریمش توان پاک کردن غبار مرگ را نداشت و اینک این میراثِ شب های نخلستان و چاه، از زمزمه افتاده بود. ملائک به استقبال آمده بودند و لحظه

ص:29

خلاصی از نابرابری و مظلومیت نزدیک می شود. ابرهای پر باران، قلب تاریخ را فرا گرفت و بر زمین توس گریست، رضا، به رضای حق داده بود. با کوله باری از اشک و زمزمه غروبش را تسلیت می گوییم.

دل، به وسعت همه غروب های وداع، گرفته و گلو، بغضی به سنگینی همه لحظه های خداحافظی مانده است خاطره بارگاه مهمان نوازت، در یادها تداعی می شود و گردش کبوتران عاشقت به گرد گنبد طلایی رأفتت، در دل نقش می بندد. آهوی جان ها به سوی ضمانت می خرامد و شیشه چشم ها، با نگاه به گلدسته های سربلندت می شکند. عاشق تو به کنجی می نشیند و سفره دلش را برایت می گسترد، بر آستان آسمانی ات بوسه می زند. در این شب اندوه و بی صبری دلمان را به جرعه ای احساس، خوش دار، ای راضی به رضای حق، ای رضا!

زیر نویس

شهادت امام رئوف و پیشوای عطوف حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به همگان تسلیت می گوییم.

غروب خونین آفتاب همیشه درخشان توس و انیس جان های خسته، حضرت رضا علیه السلام را تسلیت می گوییم.

ص:30

شهادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الاول)

شهادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الاول)

گفتار مجری

نام جگر گوشه اش مهدی را زمزمه کرد و او را برای واپسین دیدار فرا خواند. او را در آغوش مهربان خود کشید، اما چه زود این میهمانی به آخر رسید. خورشید، هنوز اولین شعاع های خود را پرتو افکن نکرده بود که آفتاب زندگانی امام عسکری علیه السلام به غروب گرایید و چراغ پر فروغ زندگانی اش، به سردی رو کرد و جهانی را در تاریکی ماتم خود فرو برد. غروب خورشید جهان فروز پاکی و تزکیه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به دوستداران و درس آموزان مکتب آن پیشوای بزرگ تسلیت عرض می کنیم.

سلام بر تو ای روح همیشه سبز تقوا و عبودیت! سلام بر تو و بهار کوتاهِ عمرت که خزان زده تند بادهای دشمنی شد! سلام بر نهال پر برکت زندگانی روحانی ات، که پس از عمری اسارت در قفس بی رحمی و سنگدلی عاقبت به بی کرانِ معراج پر کشید. چگونه صفحه رنج و ملال تو را از دفتر دل پاک کنیم که هر خط آن یاد آور سال های محنت و تعب تو در سیاه چال های مخوف قوم پر فریب عباسی است. غم از دست دادن تو پدر مهربان شیعه را بر فرزند برومندت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض می کنیم باشد که بیاید و با درمانِ انتقام، قلب صد چاک شیفتگان تو و خاندانت را تسکین بخشد.

ص:31

ای مقتدای نیکی ها و خوبی ها! ای امام عسکری! این خاک خشک و عطش ناک، میزبان خوبی برای روح عرش نشین تو نبود و میله های سرد زندان و زنجیرهای دست و پایت نیز تاب دیدن این همه بی رحمی را نداشت. مناجات های نیمه شب و سجده های طولانی ات، شب های ظلمانی زندان را با سحر پیوند می داد و هر دل مرده ای را به نسیم بهشتی مژده می داد. دنیا دست طمع از دامان مقدس تو کوتاه کرده بود. اکنون، این تویی که از دامان خاک به افلاک پر می کشی این غم جانکاه را به قلب مطهر فرزندت و منتظرانش تسلیت می گوییم. به امید روزی که آفتاب ظهورش از پسِ سال های غیبت، بیرون آید تا غم از دست دادن پدر خود را بر سینه مالامال از دردمان هموار کند.

زیرنویس

شهادت مظلومانه اسطوره صبر و فضیلت، امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض می کنیم.

غروب خورشید جهان تاب زهد و پارسایی، امام حسن عسکری را تسلیت می گوییم.

شهادت یازدهمین نور تابناک هدایت و بندگی امام حسن عسکری علیه السلام را به همه شیعیان آن پیشوای معصوم تسلیت می گوییم.

ای پدر بزرگوار امام زمان! عروج سرخت را به پیشگاه قطب عالم امکان، امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و امّت منتظر او تسلیت عرض می نماییم.

ص:32

وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (10 ربیع الثانی)

وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (10 ربیع الثانی)

گفتار مجری

هاجری از تبار ابراهیمیان، با حالتی بیمار و عزادار در غم از دست دادن برادر، رو سوی کویر عطش ناک قم می کند و بار اقامت می افکند. قدم بر شوره زار این کویر می نهد و دانه دانه ریگ هایش را جواهر می سازد. ارادتمندان خانواده وحی، به خدمتش دست بر سینه می گذارند؛ اما چه زود این جمع با صفا را ترک می گوید و میزبانان خود را در آتش دیدار فرو می نشاند. بانوان شتاب می کنند؛ اما روح بلند او از پیکر دردمندش به سمت دیدار برادر می شتابد. وفات حضرت فاطمه معصومه را به همه علاقمندان به اهل بیت علیهم السلام تسلیت می گوییم.

ای خواهر محنت کشیده رضا! ای سفر کرده به شوق دیدار رضا! و ای جامانده از واپسین دیدار برادر! حرم نورانی و ضریح مشکل گشایت، هنوز بوی مدینه می دهد. بوی شهر پیامبر را که آن را به اشتیاق دیدن روی رضا، ترک کردی و آواره بیابان ها گشتی. نهر جاری مناجات، همیشه از چشمه دل زائران تو جریان دارد؛ اما امشب صدای جویبار اشک در همهمه ناله ها مخفی است. ضریح مطهرت، رخت سیاه بر تن کرده و هنوز عزادار غربت و اندوهِ التیام نیافته توست که دور از وطن رحلت کردی و در حسرت دیدار رضا علیه السلام جان دادی! رحلت غریبانه ات را به زائران و دل بستگان به ضریح منورت تسلیت می گوییم.

بیماری، رنج سفر و دردمندی، روح خسته و داغدیده ات را در آرزوی

ص:33

دیداری دوباره با برادر، بیشتر می آزُرد و اینک در بستر بیماری، دور از خانه و کاشانه، لحظه های آخر عمر خویش را سپری می کنی پنجره ها به سوی غروب نشانه می روند و آفتاب، کم کم گیسوان طلایی اش را از جلوی پنجره کنار می کشد و تو همچنان تصویر خاطراتِ روزهای مدینه را در دل قاب گرفته ای؛ شهر مادرت فاطمه که عطر یاسِ حضورش همیشه به مشام می رسد؛ اگرچه قبر مادرت بی نشان است، فاصله اش با دل های شکسته، ابتدای بی فاصلگی است. بستر عروج، مهیای پرواز تو شده است و فروغ مهتاب گونه ات، از آسمان رخت بر می بندد. وفات فاطمه گونه ات را در بستر غریبی به همه سوگوارانت تسلیت عرض می کنیم.

زیرنویس

وفات کریمه اهل بیت علیهم السلام فاطمه دوم، حضرت معصومه علیه السلام را تسلیت می گوییم.

رحلت پر دریغ کوثر کرامت و جاری مرحمت، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را تسلیت عرض می نماییم.

پرواز ملکوتی کبوتر قدسی آشیانه آل محمّد، حضرت فاطمه معصومه را تسلیت می گوییم.

ارتحال جان گداز نگین دار خاتم سخا و کرم، کریمه اهل بیت، حضرت معصومه علیهاالسلام را به همگان تسلیت می گوییم.

ص:34

شهادت شهید اوّل رحمه الله (9 جمادی الاول)

شهادت شهید اوّل رحمه الله (9 جمادی الاول)

گفتار مجری

امروز سالروز شهادت دانشمندی فرزانه، از سرزمین شکوفه های زیتون و از تبار ستارگان علم و خاندان پر فضیلت اخلاق است. مرحوم شهید اوّل در سال 734 هجری قمری در سرزمین مقدس «جبل عامل» درخشیدن گرفت و پس از عمری دانش اندوزی در نهم جمادی الثانی سال 786 هجری قمری در شهر دمشق بر دار عشق آویخته شد. سلام بر آن وجود روشن و روشن گر که مظلومانه زیست و مظلومانه پر کشید.

شهید اوّل از کودکی نبوغ فراوانی داشت و قبل از شروع تحصیل، آراستگی به معنویات و اخلاق اسلامی را برگزید. او از محضر پدرش، که معلمی کامل در اخلاق و دانش بود کسب فیض کرد و شانزده بهار، از سن شریفش بیشتر نگذشته بود که برای دست یازیدن به گنجینه گوهرهای علم و معرفت، از وطن خود به عراق هجرت نمود و یک سال بعد نتیجه این تلاش شبانه روزی او اجازه اجتهاد بود که از دست «فخرالمحققین» دریافت نمود. چهار سال بعد در سن بیست و یک سالگی در سلک ابرار و جرگه مجتهدان نامور زمان خود، در آمد. او ید طولایی در فقه، اصول، کلام، حدیث و شعر داشت. مشهورترین اثر او کتاب «اللمعة الدمشقیة» است که هنوز هم زینت دوران تحصیل دین پژوهان است. یادش گرامی و جایگاهش فردوس برین!

چه زیباست مجاهدت فقیهی که عمری را درکسب معرفت و دانایی گذرانده و سرانجام نیز با چهره ای سرخ از شهادت به سرای باقی شتابد،

ص:35

مرحوم شهید اوّل، ستاره ای از آسمان علم و فضیلت است. او لمعه دمشقیه را که حاصل سال ها تلاش بی درنگ و آسایش برانداز است با قلمی که از خون خود مرکّب می گرفت. در شب شهادتش، میان تاریکی سیاه چالی از کینه امویان نوشت تا اگر خود، تاراجِ خزان شد، فقه اسلامی از دست تطاول ایام، بی آسیب باقی بماند. صبح روز بعد آن گاه که خورشید در افقی خون رنگ، شاهد ماجرا بود، شهید با دستانی بسته، اما گام هایی استوار، به سوی مسلخ خود، به راه افتاد و دمشق، پایتخت رسوا و فاجعه آفرین یزیدیان، شهادت گاه او شد. پس از آن، تن بی جان، اما همیشه جاوید او را به بالای دار بردند، سنگ کینه به او زدند، او را در آتش شقاوت سوزاندند و خاکسترش را بر باد دادند تا اثری از او و راه سرخ او باقی نماند. اما زهی خیال خام! که شهید، با شهادتش دیواره زمان را می شکند و قرن ها را می پیماید و ندای خویش را به گوش آیندگان می رساند. سلام خدا بر آن پیکری که پس از یک عمر تلاش در سرخی فریاد و خرمی بهشت به آسایش همیشگی رسید.

زیرنویس

سالروز شهادت خورشید سربدارِ تپه های زیتون، مرحوم شهیداوّل را گرامی می داریم.

سالروز بر دار عشق شدنِ ستاره فروزان مکتب سرخ سربداران، شهید اوّل را گرامی می داریم.

سالگشت پیروزی ندای حق طلبانه خورشید فقاهت، مرحوم شهید اوّل را پاس می داریم.

ص:36

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام (روایت اوّل) (13 جمادی الاول)

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام (روایت اوّل) (13 جمادی الاول)

گفتار مجری

سلام بر تو ای کوثر رسول! درود خدا بر تو ای گنجینه عفاف! سلام بر تو ای آینه شرف! ای زهرا! تو نماد تمام غم های عالمی! تو نماد شکوفاترین زخم تاریخی! تو مادر کربلایی از شهادت هستی که این گونه مظلوم و تنها در بستر شهادت افتاده ای! غم جان سوز تو را علی علیه السلام، با کدامین چاه ناله کند؟ دل پر اشکِ کدام چاه است که به زمزمه غریبانه علی علیه السلام گوش بسپارد؟ ماتم سوزناک تو را چگونه تاب آورد؟ مگر می توان دستان لطمه دیده پر عطوفت تو را، در یاد آورد و ساکت ماند؟ مگر پهلوی رنج دیده تو را می توان تجسم کرد و هیچ نگفت؟ سلام خدا بر آن بازوی کبود شده، و درود او بر هجران غم انگیزت، در دل شب ها!

فاطمه کوثر است و جوشش این کوثر تا دامنه قیامت، همواره جاری است. فاطمه گوهر یکتا در صدف عصمت و عفاف است. سلام بر جان خدایی اش که پس از رسول صلی الله علیه و آله وسلم به جز اندکی مهمان خاکیان نبود. فاطمه، شقایق سیلی خورده باغ رسالت است و اکنون در بستر رهیدن، آرمیده تا علی را با اقیانوسی از غصه ها و رنج ها تنها گذارد. کودکان سر بر بالینِ خوابی ناآرام، گذاشته اند و آب شدن شمع وجود او را تماشا می کنند. دعای مادر، مستجاب شد و او، عزم رفتن دارد. آسمان فریاد می کشد، زمین ضجه می زند، کودکان التماس می کنند؛ اما موعد جدایی فرا رسیده است.

ص:37

فاطمه جان! هزار و اندی سال است که از هجرت غریبانه ات می گذرد؛ اما آتش غم تو هیچ گاه در سینه های ما خاموش نشده و زخم اندوه تو همیشه در دلهای ما تازه است. اکنون دوباره، این زخم کهنه سرباز کرده است و از دیدگانمان خونابه می چکاند. خداحافظ ای مادر غم دیده ما! شهادتت را بر آسمان و زمین که از ما بی تاب ترند تسلیت می گوییم.

ای یاس کبود علی! ای ثمره باغ رسالت! ای مادر همه دل های رنج دیده. دیدگانم در سوگ تو، بی بهانه اشک می ریزند و هق هق گریه هایم، طاقت شانه هایم را می لرزاند. بغض هزار ساله ام وا نمی شود و فقط می خواهم در ماتمت اشک بریزم. هر چه لبخند است، از لب ها خواهم سترد و هر چه شادی است از دفتر دل خواهم زدود. شادی باقی نمی ماند، وقتی که مادر آفرینش، بهانه خلقت، در آتش بتِ جدایی می سوزد و مهربانانه با جهانی پر از نامهربانی و نامرادی، وداع می کند. مصیبت جان کاهت را بر همه دل های داغدار که بر زانوی بی صبری سر نهاده و ناله شان به آسمان ها بلند است تسلیت می گوییم.

زیرنویس

پرپر شدن یاس بوستان رسول، بانوی عفاف و عصمت، حضرت زهرای بتول علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

عروج پرستوی شکسته بال علی علیه السلام، مادر غم دیده کائنات، حضرت

ص:38

صدیقه کبری، فاطمه زهرا علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

شهادت آیینه دار عفت و عصمت و شریک غصه های بی پایان اولین مظلوم عالم، حضرت فاطمه زهرا را تسلیت می گوییم.

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام به روایتی (3 جمادی الثانی)

شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام به روایتی (3 جمادی الثانی)

گفتار مجری

ای مادر صبوری و رنجوری! بی دلیل نیست که نامت با ناگهانیِ گریه ها گره خورده است و دل با شنیدن نام مطهرت، مانند مادرانِ فرزند مرده، ضجه می زند و جویباری از اشک را برپای پر آبله احساس، جاری می سازد. سرگردانی و پریشانی ماه، تاوان امروز بی عاطفگی و نامردی اهالی مدینه است که در هنگامه شعله خیز در و دیوار، بر پیشانی تاریخ، داغ ننگ زدند. زبان گویای درد و داغ تو نیست و آسمان توان کشیدن بار مصیبت ات را ندارد. بر آسمان پر اندوه مدینه اقتدا می کنیم و با دیگر سوگواران بر روان ات سلام می فرستیم.

زهرا عصاره عصمت است. زهرا، آینه پاکی است. زهرا زلال کوثر است. ای همیشه جاری! ای بهار کوتاه! ای ترنم باران وحی! در شکوه مقام

ص:39

تو حیرانم که معنویت رشته های چادرت دست نیاز می آویزد و معرفت به غبار آستان خانه ات بوسه می زند. برهوت این دنیای خاکی شایان میزبانی چشمه سارِ همیشه جاری تو را نداشت. تنها، سرای درد و رنج تو بود. تو که در آینه زخم ها و داغ ها و در هجران پدر غریبانه زیستی و در وداع شبانه ات با پهلویی شکسته، خانه گلین را به امید آغوش بهشتی پدر ترک گفتی. آسمان چشم هایم بارانی است و زبان از سخن طفره می رود می خواهم تا قیامت بر غم جانسوز تو بگریم و پرده از مظلومیت و حرمان همسرت علی علیه السلام بردارم، ای مادر پهلوشکسته آفتاب!

ای بانوی ارمغانی معراج! ای الگوی عفاف آب و آیینه! دنیا را واگذاشتی. دنیایی که از آن دست هایی زخمی، پهلوی شکسته و چهره ای کبود به یادگار بردی. از خود تنها چادری وصله دار و دستاسی با گندم اشک، به یادگار گذاشتی. تو باید ناشناخته بمانی که همگان گنجایش شناخت تو را ندارند. مزار تو باید مخفی بماند که چشم ها را یارای گریه تا قیامت بر آن نیست. جهان باید در حسرت نامت بسوزد و یتیمانه دنبال مزار بی نشانت بدود. تو در کالبد زمان نمی گنجی سرای خاکی، منزلگاه تو نبود و آفتاب شرمنده از نگاهت بود. فقط خاموشی و سکوت شب بود که می توانست تو را تا بی نشانیِ مزارت تشییع کند. او همراز شب های درد و فراق تو بوده. او عبادت تو را در محراب دیده بود. او سخن گفتن تو را با فرشتگان شنیده و با هیچ کس سخن نگفته بود. او بهترین همراز غربتِ همسر مظلومت، در نخلستان ها بوده. او از شما بسیار نشان دارد، و اینک در این شب ناله و فریاد، با همراز همیشگی تو، با گریه های شب، هم نوا

ص:40

می شویم و غروب خاکستری دردها و ناله هایت را به فرزندت، به منتقم آخرینت تسلیت می گوییم.

زیرنویس

غروب غم انگیز کوثر رسول در هاله های جدایی را تسلیت می گوییم.

شهادت جانگداز روح ترنم وحی و آیینه ایزدنمای حضرت صدیقه زهرا علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام (13 جمادی الثانی)

وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام (13 جمادی الثانی)

گفتار مجری

نامت ای مادر حماسه! یاد آور حماسه آفرینی های علمدار کربلاست، آن سان که خویش را سپر بلای تعالیِ فرهنگی شگرف می نمود و تیرهای بلا را از جان خورشید کربلا بر سینه تفتیده خود می خرید. تو مادر فرزندان نسل عظیم شهادت و شهامتی تو مادر یک عاشورا تمدنی! تو مادر یک علقمه جاودانگی هستی! تو همسر علی، بزرگ مرد تاریخی! تو مادر

ص:41

حماسه های عاشورایی عباسی! و امروز را که روز رحلت توست از زبان همه ستارگان دشت چراغانِ کربلا، بر سوگوارانت تسلیت می گوییم.

نامت فاطمه بود؛ اما دوست نداشتی فاطمه صدایت کند نخستین بار که تو را فاطمه خواندند، نشستی و در غم تنهاترین بانوی آسمانی، زار گریستی و یادش را در دل زنده نگاه داشتی. خود را با آفتاب عظمت او مقایسه نمودی و گفتی: «مرا فاطمه مخوانید. فاطمه کوثر رسول است، مادر هستی است. من کنیز اویم، البته اگر این افتخار نصیبم شود». آری، تو کوثر رسول نبودی؛ اما درس آموخته مکتب او بودی، اما اکنون بقیع، مهمانی تازه دارد. رفتی و عاشقانه در جوار مادر علی علیه السلام و فرزند او امام حسن مجتبی علیه السلام رخ در خاک دلربای بقیع کشیدی. غروب غم انگیز تو بانوی فاطمی سرشت را به حق باوران و شیفتگان خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تسلیت می گوییم.

خورشیدِ نامِ ام البنین، در ردیفِ شیرزنان دلیر پرور تاریخ می درخشد. مادری که دامان پاکش مهد تولد آزادگی و معراج شهادت است، آن سان که فرزندی می پرورد که افتخار تاریخ شیعه و سرآمد آزادگان و جانبازان راه حق می شود: ابوالفضل العباس علیه السلام که شیر غرّان بیشه های جهاد با ستمگران و کافران است. او که در سده ستم خیز تاریخ، یورشی عظیم و آگاهانه بر فریبکاران برد و بر بوم سیاه افکار امویان، زنگ هشدار دهنده و بیدارگرِ سرخی باشید، تا صلابت هابیل، قربانی قسارت قابلیان نشود و صور اسرافیل، خفته گان اعصار را بیدار نماید و رخوت و سستی زمستان های غفلت را بزداید. او زاده مادری آفتاب طینت بود که در خانه علی علیه السلام بیدار گر توحید آشیانه داشت. سالروز وفات ام البنین این مادر بزرگ حماسه را

ص:42

تسلیت می گوییم.

زیرنویس

سالروز وفات ام البنین مادر آیینه های عاشورایی را تسلیت می گوییم.

رحلت توان سوز ثانیِ فاطمه مادر علمدار سرافراز کربلا، حضرت ام البنین علیهاالسلام را تسلیت عرض می نماییم.

ارتحال جانگداز ستاره آستان بقیع و مادر حماسه های رفیع، حضرت ام البنین علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

پاسداشت شخصیت ها

پاسداشت شخصیت ها

رحلت شیخ مرتضی انصاری رحمه الله (18 جمادی الثانی 1281 ق)

گفتار مجری

دانشمند بلند آوازه شیعی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری رحمه الله یکی از پاسداران اندیشه ناب اسلامی و نگهبان حریم فرهنگ تشیع بود که با پیروی از مکتب والای پیشوایان اسلام و هادیان بشریت، و با تکیه بر ولایت و دوستداری آنان، به زنده نگه داشتن معارف گران قدر آن بزرگواران همت گمارد و در حیات نورانی و پر فیض خود کوشید تا به سهم خود وظیفه شرعی و الهی اش را به انجام رساند. وی پس از سال ها تلاش و کوشش بی وقفه در این راه در سن شصت و هفت سالگی دعوت حق را لبیک گفت

ص:43

و روح پاکش به سوی معشوق ابدی پر کشید. رضوان خدا بر او باد.

آفتاب دانش افروزی شیخ انصاری، این دانشمند نستوه که سال ها گرمی بخش حجره های علم آموزی و مکتب های دانش پژوهی بود هزار توهای تاریک مسائل را روشن می کرد و هر روز ناگفته ای از اسرار علم را بر جویندگان علوم اسلامی فاش می نمود. کوهی از اراده و سخت کوشی بود که از تمام لحظه های عمر خود در بارور ساختن درخت تناور دانش بهره می جست. او استادی بی بدیل و پدری مهربان برای دانش پژوهان مکتبش بود. برگ های زرّین زندگانی این استاد فرزانه، مملو از اخلاص، سرشار از کوشش و آکنده از نگارینه های رنگین محبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است. بر صفحه صفحه مجاهدت، زهد و ولایت پذیری زندگانی شیخ انصاری این پایمرد عرصه دین و دنیا، درود می فرستیم.

شیخ انصاری، ستاره ای پر فروغ در آسمان حوزه های علمیه در گذشته و حال و آینده است. دست نوشته های این شریعت شناس نو آور و نام دار زینت بخش حوزه های امروز و کتابخانه های گران سنگ ماست و نام او تا ابد در اوج آسمان علم و معرفت خواهد درخشید، چرا که با وجود این همه پویایی و بالندگی فقه شیعه، بهار کتاب های او بی خزان مانده و غبار کهنگی و فرسودگی بر آن ننشسته است. او مرزبان بیدار فقه اسلامی بود و در سایه سار ولایت، به پاسداری از فقاهت برخاسته بود. از ضریح نورانی خورشید نجف، پرتوهایی بر دل مشتاقش تابیده بود و چه بسیار مسائلی که با شبنمی از اشک بر عذار خواهش گر و با دستی گره خورده بر شبکه های ضریح باب مدینه علم، علی علیه السلام عرضه کرده و پاسخ گرفته بود. پیکر این عالم

ص:44

ربّانی نیز در جوار نورانی آن بقعه مقدس در حجره ای متصل به رواق قبله به خاک سپرده شده است، سلام خدا بر تو ای عالم پرورش یافته در محضر ولایت.

زیرنویس

هجدهم جمادی الثانی، سالروز ارتحال عالم بیدارگر و نواندیش شیعه، مرحوم شیخ مرتضی انصاری را گرامی می داریم.

سالروز درگذشت دانشمند فرزانه و شریعت شناس نوآور جهان تشیع، شیخ مرتضی انصاری گرامی باد.

سالروز رحلت ستاره ای پر فروغ از آسمان فقاهت شیعه، مرحوم شیخ مرتضی انصاری گرامی باد.

ص:45

شهادت حضرت امام هادی علیه السلام (3 رجب)

شهادت حضرت امام هادی علیه السلام (3 رجب)

گفتار مجری

سلام خدا بر تو ای دهمین پیشوای معصوم! سلام بر تو ای دهمین آبشار ریزان از چکاد روشنی خدا! سلام بر درخشندگی کوکب نورانی ات که خورشید را شرمگین تابش کرد، و چشمه های آفرینش را لبریز جوشش. سلام بر مهری که در مجمر سینه های عاشقانت برافروختی. سلام بر آن قلب مهربان و یتیم نوازت که همیشه پناه غریبان بود. افسوس که آن قلبِ همیشه مهربان را از طپش انداختند. شعله های مصیبت تو در سینه ها، به آسمان زبانه می کشد و همه هستی را عن قریب برباد خواهد داد. در این روز غم بار و مصیبت زده، آتش سوگمان را مهار کن و دوباره دست مهربان و غریب نوازت را بر صفحه دل هامان بکش تا اندکی از این داغ جان فرسا کاسته شود، ای دهمین پیشوای مهربان و معصوم.

امروز آسمانی از سوگ بر پهنه دنیای خاکی ما پرده افکنده است. سوگ خورشیدی از هدایت وهادی امت پیامبر، خورشید دل های سرگشته در تاریکی خورشیدی که شعاع وجودش، شب آشفته دشمنان دین را به کابوسی هولناک بدل می کرد و پرتویی از گرمای وجودش یخ های کفر و زبونی را آب می کرد. کلام برّان او با چند بیت شعر، بساط عیش و طرب ستم گستران زمانه را چنان به تیرگی ملامت کشاند که اثری از عیش در بزم آن ها باقی نمی ماند. بر پرتوفشانی دهمین آفتاب حماسه و پارسایی، حضرت امام علی النقی علیه السلام درود می فرستیم و مصیبت جان گداز شهادت ایشان را تسلیت می گوییم.

ص:46

پیش هیبتش، دریاها قطره و کوه ها ذرّه بودند و دربارگاه مکنتش، پادشاهان بی وزن می نمودند؛ اما این خُلق عظیم محمدی در جان و این ذوالفقار حیدری در میان، رنج تبعید و شکنجه را در تنگنای زندان ها بر می گزیند. تا در آن جا خلوتی گسترده تر با معشوق خود بگستراند، اما فروغ آفتاب عالم تابش، کینه و سنگدلی را در دل خفاشان سیه بخت عباسی هر لحظه بیشتر می کرد، خواب راحت از دیدگان شب پرستشان ربوده شده بود و در آتش کینه خود می سوختند. تا آن که دست به نیرنگی پلید یازیدند و به زهر کینه پنجه آغشتند تا خلوت مناجاتش را بشکنند و فروغ بی کرانه اش را پایان دهند. عاقبت کفتار صفت، شبانه پا بر گلیم شب زنده داری اش نهادند و گل های سجاده اُنسش را لگدمال نمودند و زهر جفا در کام خشک و بر لبان ترک خورده اش ریختند. سلام و درود بی پایان حق بر تو ای امام مسموم و شهید از زهر کینه.

زیرنویس

شهادت غریبانه دهمین آفتاب پرتو فروز هدایت، حضرت امام علی النقی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

شهادت مظلومانه هادی انسان ها و پیشوای ظلم ستیز جاهلیت، حضرت امام هادی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

غروب جان سوز دهمین خورشید مهرورزان و سرحلقه ستم ستیزان، حضرت امام علی النقی در افق خون گرفته شهادت را تسلیت می گوییم.

ص:47

وفات حضرت زینب کبری علیهاالسلام (15 رجب)

وفات حضرت زینب کبری علیهاالسلام (15 رجب)

گفتار مجری

امشب، شب گریه های غریبانه است. امشب شب گریستن بر غم های بی انتهای اسطوره اندوه است او که نامش بر بیرق های برافراشته عزا، نوشته شده، در آینه های مکررِ اشک، می درخشد. هم او که آواز سرخ کربلا را از حنجره بردباری اش، به گوش تاریخ رساند و اگر این حنجره صبوری نبود، داستان جان سوز آن ظهر عطشناک در هزار توی کوچه های تاریخ، به دست فراموشی سپرده می شد. آری! زینب را می گویم. همان خواهر حماسه ساز آفتاب کربلا همان اسطوره بردباری و رضا! هم او که کاخ استبداد یزیدیان را با نطق آتشین خود به لرزه در آورد؛ اما اکنون پرچم های سیاه بر نامش مویه می کنند و آسمان کربلا در غم هجران او حماسه هایش را پیش رو می آورد. با آسمان کربلا هم ناله می شویم و هجرت غریبانه دختر امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زینب علیهاالسلام را به سوگ می نشینیم.

ای شکوه حماسه در سراپرده حیرت! ای راز گشای نیستانی از سوگ! ای صبوریِ سر برافراشته از هجوم زنجیرها! ای زینب قهرمان! تو که خود، وسعتی به اندازه همه سوگ های آفرینش داشته ای، تو که خود دریای بی کران اشک را، ساحل بودی، چگونه ما را در آتش سوگ خود می نهی و می روی؟ کدام سینه است که گنجایش داغ تو را که به وسعت همه داغ های خلقت است، داشته باشد؟ چگونه بر تو بگرییم که اشک را تو آبرو دادی و گریه را تو، گریستن آموختی؟ تو را که ناله ات زنجیرها را به گریه

ص:48

می انداخت و صدای جرس را در سینه خفه می کرد، چگونه باید مویه کرد؟ چگونه باید بر تو سوگواری نمود که ما سوگواری را از تو یادگار داریم. تو را که همه شب های وداع تکیه برنامت زده اند، چگونه باید در این شب واپسین صدا زد؟ با جگری تفتیده از مصیبت های بی شمارت، چشم های خشکیده از اشکمان را که دیگر توان باریدن ندارد، بر نامت گره می زنیم و با زبانی که در حیرت از سوگ تو، دربند شده است کوچ غریبانه ات را بر شیفتگان حماسه هایت تسلیت می گوییم.

زینب، ای معمار تاریخ! ای زخم خورده نینوا! ای بانوی خورشیدهای دربند! اشک های گران بهای تو در ماتم ستاره های کربلا، آن قدر جان سوز بود که راه را بر هر اشکی بست. تو بانوی مویه هستی. تو اله غمی. تو و آن نطق های آتشینت، خارج از درک همه منطق هاست و دل در اندیشه مانده است که چگونه برایت عزاداری کند. با دلی سرگردان بین سوگ از غم تو و حیرت از منطق تو، وفات جانسوزت را به همگی سوگواران تسلیت می گوییم.

زیرنویس

وفات جان سوز بانوی اندوه و قهرمان نستوه حضرت زینب کبری علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

هجران غم انگیز احیاگر حماسه های جاوید کربلا حضرت زینب علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

رحلت جان گداز بانوی خورشیدهای خونین کربلا و میراث دار غربت زهرا، حضرت زینب کبری علیهاالسلام را تسلیت عرض می نماییم.

ص:49

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام (25 رجب)

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام (25 رجب)

گفتار مجری

سلام بر تو ای هفتمین فروغ امامت! سلام بر تو ای وارث شهادت! سلام بر تو ای قبله نیازمندان! سلام بر تو ای آزادترین اسیر و ای آزاده ترین زندانی! تو که زندان، گلستانِ عبادت و خلوتِ تو شده بود و زندانبان سنگ دل، اسیر کرامت و بزرگواری ات. تو که زنجیرهای ستم و تازیانه های دشمنی و کینه، قبل از شکنجه و آزار تو به سجده افتادند و دل بی رحمشان در برابر خلق نیکوی تو به رحم آمد. سلام خدا بر تو ای امام هفتمین که تن رنجیده و روح بلندت، شاهد مظلومیت خاندان توست. سلام و درود بی پایان الهی بر تو و دودمان پاک تو باد.

زنجیرها با شرمندگی بر دست و پایش بوسه می زدند و تازیانه ها، با خجالت بر شانه های مقاومش فرود می آمدند. فضای تاریک زندان، همیشه عطرآگین از گُلِ ذکر او بود که بر لبانش می شکفت. دست های آلوده ای که برای شکنجه او می آمدند، عاقبت بر خاک بردباری اش به سجده آمدند، و چشمان خون گرفته ای که برای تماشای آزار او می آمدند، شرمنده و خیس، سیاه چال را ترک گفتند. اکنون بدن خسته و زخمی اش از جور تازیانه ها آسوده شد؛ اما غل و زنجیرهادست های مهربانش را ترک نگفتند و همراهِ او بر تابوت شهادتش نشستند و با او به خاک سپرده شدند. شهادت هفتم پیشوای مهرورزان، امام کاظم علیه السلام را تسلیت می گوییم.

آفتاب، در زنجیر شد و در تاریک ترین سیاه چال زندانی گردید. صدای سرد زنجیرها با رویش دستانش در برکه دعا همراه بود. از زنجیرها ناله

ص:50

برمی خاست و با زمزمه نیاز او آمیخته می شد. زنجیرها را بیشتر می کردند سیاه چال ها عمیق تر می شد. تازیانه ها بیشتر به ملاقاتش می رفتند، اما زمزمه عاشقانه و هارون شکن او خاموش نمی شد، تا این که روزه افطار نکرده اش را با تلخی زهر شکستند و طلوعش را با غروبی در زنجیرها، پیوند دادند. در سوگ او از گلوی همه مرغان حق ناله تراوید و از نای جان سوز خداجویان، مرثیه فراق چکید و نسیم، نوحه فراق او را از تاریکی زندان، در گوش شب زنده داران زمزمه کرد. سلام بر روح ملکوتی هفتمین پیشوای شیعیان.

در زندان را گشودند و بدن مسموم و زنجیر شده او را بر تخته پاره ای بیرون آوردند. هارون صفتانِ غرقه در مردابِ سنگ دلی، جسم بی جان او را در شعاع دید آفتاب طوس، جگرگوشه اش رضا علیه السلام نهادند و او، بدن مطهر و زهر خورده پدر را با غل و زنجیرها غسل نمود و بر آن نماز گزارد و به خاک کاظمین سپرد، به همان جا که اینک قبله نیاز دلهایی است که چشم به راه آزادی اسیر خویش از بند اسارت، زنجیرها دارند، کبوتر دل را به پرواز حرم مطهرش در می آوریم و شهادت آن امام همام را به شیفتگان زیارت حرمش تسلیت می گوییم.

زیرنویس

شهادت مظلومانه موسای قبیله عترت و اسطوره بردباری و دوری از خشم، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت می گوییم.

غروب غمگنانه هفتمین خورشید امامت امام کاظم علیه السلام را در افق

ص:51

زنجیرهای به خون نشسته تسلیت می گوییم.

عروج خونین فرشته دربند، هفتمین پیشوای مهرورزان و فرو نشانندگان خشم، امام کاظم علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم.

وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (26 رجب)

وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (26 رجب)

گفتار مجری

امروز سالروز وفات یکی از بزرگترین مدافعان اسلام، حضرت ابوطالب علیه السلام است که همواره یار و یاور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، و در سختی ها و مشکلات، بزرگترین پشتیبان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بود. او در روزگار جاهلیت و بت پرستی که انسان ها، ساخته های دست خود را می پرستیدند و به قتل و غارت و فرزند کشی خود، افتخار می نمودند، از خداپرستان و حق جویان بود که به پیامبریِ برادرزاده خویش ایمان راسخ داشت. سالروز درگذشت این اسوه راستی و پایمردی را تسلیت می گوییم.

سال ها بود که جهل و بت پرستی آسمان مکه را در تاریکی فرو برده بود. هر قبیله ای به پرستش تندیس کفرآمیز و دروغین خود سر تعظیم فرود آورده بود و هیچ ستاره ای بر آسمان دل ها نمی درخشید. تنها از کعبه و خانه هایی چند که مردمانی از دودمان ابراهیم علیه السلام در آن می زیستند، نور به

ص:52

آسمان بلند بود و ابوطالب علیه السلام در یکی از این خانه ها زندگی می کرد. قلبش مملو از دوستی ابراهیم و آیین حنیف او بود و دامانش از آلودگی های جاهلیت پاک مانده بود و همواره در شاه راه ایمان به خدای یکتا گام بر می داشت. از اقیانوس آبی ایمان، گوهر معرفت و صلابت را بیرون آورده و از آزمون موج انگیز این اقیانوس، چالاک و خرسند بیرون آمده بود. او تا واپسین لحظات عمر، دست از یاری برادر زاده اش بر نداشت و در راه یاری رساندن به او نیز دار خاکی و فانی را وداع گفت، سلام بر روح آزاد اندیش و دستان یاری رسانش

پایمردی ابوطالب، در دفاع از گوهر اندیشه خاتم صلی الله علیه و آله وسلم، استقامت را معنا بخشید و شعب ابوطالب هنوز نشان از صلابت و ایستادگی او دارد. هم او که از جان خویش مایه گذاشت و اسلام را از آن دره متروک و شعب خشکیده، به تمامی سرزمین حجاز پراکند. او بزرگ مردی بود که با کهولت سن و فرتوتی عمر، به سان سربازی جوان و فداکار و پروانه ای بی پروا، گرد شمع وحدت بخش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می گشت و از او فرمان می برد. او در واپسین لحظات عمر نیز، فرزند برومندش علی علیه السلام را به خانه زادی او فرا می خواند و بیرق حمایت و پشتیبانی را به او سپرده، چشم از جهانی پر مشقت و رنج فرو بست. سالروزدرگذشت این پایمرد دفاع از حریم اسلام و رسول اسلام صلی الله علیه و آله وسلم را تسلیت عرض می کنیم.

زیرنویس

سالروز درگذشت اسوه پایمردی و ایمان در عصر پر آشوب جاهلیت،

ص:53

حضرت ابوطالب علیه السلام را تسلیت می گوییم.

سالروز وفات بزرگ مدافع حریم اسلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم حضرت ابوطالب علیه السلام را تسلیت می گوییم.

سالروز رحلت پیر احیاگر و باطل ستیر روزگار جاهلیت، حضرت ابوطالب را تسلیت عرض می نمائیم.

پاسداشت شخصیت ها

پاسداشت شخصیت ها

درگذشت شیخ مفید رحمه الله (3 رمضان)

گفتار مجری

ابو عبداللّه، محمّد بن محمّد بن نعمان، ملقب به «شیخ مفید» دانشمندی بلند آوازه شیعی است که در 11 ذیقعده سال 333 در «عُکبُری» در عراق، دیده به جهان علم و ادب گشود. او یکی از پرفروغ ترین ستاره های آسمان فقاهت گشت و دیری نپایید که آوازه او پهنه علم و اندیشه را فرا گرفت و بسیاری از اندیشمندان مکتب های مختلف را به ثناگویی خود واداشت علمای علم رجال و تراجم، اعم از شیعه و سنی زبان به ستایش وی گشودند و هر کدام به گوشه ای از حیات تابناک این ستاره پر فروغ و این

ص:54

دانشمند سترگ، اشارتی داشتند و در آثار خود، مشتی از خروارها دانش او به نمایش گذاردند. به روان پاک این دانشمند بزرگ شیعی سلام و درود می فرستیم.

شیخ مفید، شیخی بیدار دل و چکامه خوان سفره سحر بود. شب که چادر سیاهش را بر دیده ها می افکند و آنها را در سیّالِ خواب فرو می برد، دیدگان هماره بیدارش، اندکی خفته، سپس بر می خاست و بر سفره نیایش می نشست. بساطی از عشق می گسترد و آنگاه دوباره به ملاقات کتاب ها و مسائل حل نشده اش می شتافت. حاصل این تلاش شبانه روزی و پیاپی بیش از دویست دست نوشته است که گویای عمری پر تلاش و حیاتی بی آسایش است. کثرت شاگردانی که در مکتب او درس آموختند و به درخشش رسیدند، خود حکایت از گستردگی دانش او در زمینه های مختلف دارد. او بزرگانی چون «سید مرتضی، «سید رضی» و «شیخ طوسی» را تربیت نمود و به خدمت اسلام و شیعه گمارد. روحش شاد و نامش جاوید باد.

شیخ مفید از پرچم داران دانش و از مشعل داران محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام بود. او علاوه بر پژوهش در علم اصول، در فقه و کلام، قلم روان و پویای خود را در اثبات ولایت مولای متقیان علی علیه السلام، زندگانی نورانی اهل بیت علیهم السلام و نیز درباره غیبت آن سوار سپید پوش، که از مغرب طلوع خواهد کرد نیز بکار گرفت و گلبرگ های زیبا و خاطره انگیزی از گلستان دانش خود بر جای گذاشت و سرانجام در شامگاه سوم رمضان 413 در بغداد بدرود حیات گفت و در جوار ملکوتی امام موسی کاظم علیه السلام در کاظمین رخ در نقاب خاک کشید. یاد و نامش گرامی باد.

ص:55

زیرنویس

سالروز در گذشت شیخ والامقام فقاهت، مرحوم شیخ مفید را گرامی می داریم.

سالروز ارتحال ستاره پرفروغ آسمان فقاهت شیعه مرحوم شیخ مفید را گرامی می داریم.

سالروز رحلت شیخ بیدار دل شریعت و چکامه خوان سترگ طریقت، شیخ مفید را گرامی می داریم.

وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 رمضان)

وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 رمضان)

گفتار مجری

ای خدیجه! ای نخستین ایمان آورنده به من! ای نخل صحرای سوزان غصه هایم! آن دم که پرنده روحم در کالبد تن نمی گنجید و هوس پرواز می کرد، کسی جز تو و علی علیه السلام مرا باور نمی کرد. وقتی که برای نخستین بار، کوله بار وحی بر شانه هایم سنگینی کرد، کسی جز تو به یاری ام نشتافت و مرا درک نکرد. وقتی که خاک و خاکستر، بر سرم می ریختند و

ص:56

کودکان در کوچه سنگم زدند، کسی جز تو بر زخم هایم مرهم نمی گذاشت؛ اما اینک دیده از من فرو بسته ای و عزم رفتن کرده ای. بار دیگر بر زخم دلم مرهم گذار و درد جدایی را درمان کن. می روی و مرا در برهوت غصه ها و دردها با فاطمه ام تنها می گذاری. خدا از تو راضی باشد و جایگاه آراسته ابدی بر تو مبارک!

ای خدیجه! ای شکیب غصه های آسمانی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ای پشتوانه روزهای تنهایی رسول! ای همدم همه تنهایی های خاتم! تو هدیه ای خداوندی بودی که وجودش، هماره غم را از چهره رسول خدا می سترد. تو با آن همه ثروت و مکنت به دنیا پشتِ پا زدی و فقیرانه با پیامبر سادگی و صفا، در زیر یک سقف گلین، زندگی آراستی و آن همه ثروت و شهرت را فدای جوانی یتیم، اما خدایی نمودی و به سبب ایمان و اخلاصت، به نشان اولین زن مسلمان و مادر برترین بانوی جهان و یکی از چهار زن برگزیده عالم مفتخر گشتی. اکنون که چون پروانه ای که گرد شمع خاتم رسولان گشت و سوخت با دل سنگین از اندوه، بر خاکستر عشق و ایثارت، درود و تحیت خدا نثار باد.

چقدر سخت بود، بی حضور یارماندن! خدیجه رفت و تو ماندی با غمی سترگ، در میان جماعتی نا آشنا و کوله باری سنگین از وظیفه، خدیجه، بانوی ایمان و شرافت، سنگ صبوری سال های غربت و تنهایی تو بود و پناهگاهی که سایه سار محبتش در هجوم و تاراج پایی، آرامش بخش دل دردمندت بود و مهربانی اش،شفای شانه های خسته ات، آه که این داغ فراق، با جگر تو و قلب کوچک زهرایت چه کرد! کاش آسمان بر زمین

ص:57

فرود می آمد و اشک های فاطمه ات را نمی دید. کاش خدیجه می ماند و باز هم شریک غصه ها و زخم های دل تو و غصه های کودکانه زهرا می شد! با دلی آکنده از اندوه، فراق یار مهربانت، خدیجه علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

ای بانوی بزرگ کرامت! ای خورشید احسان! در شمع گرم دستانت، نهال نوپای اسلام جان می گرفت و به درختی تناور تبدیل می شد. در آن زمان بت و شمشیر و شیطان، که دختران، عروس گورها می شدند و دستان سرد خاک، گرمای زندگی شان را می سترد، طیف رنگین احساس و یاری ات. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را از تنهایی بیرون می آورد و انتظار نبوت او را می کشید. هجران تو چنان سخت بود که سال وداع تو را «عام الحزن» نام نهادند. سلام خدا بر تو پاک بانوی بهشتی که سال فراق تو، به اندوه بارترین سال تاریخ مبدّل شد.

زیرنویس

رحلت جان گداز مادر برترین زن عالم و پاک بانوی بهشتی حضرت خدیجه علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

ارتحال روح فرسای نخستین بانوی مسلمان و بانوی فرشتگان آسمان، حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

غروب نسیم سوزِ خورشید عام الحزن، حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام را تسلیت می گوییم.

ص:58

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام (19 رمضان)

ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام (19 رمضان)

گفتار مجری

تیره غم آلود شب، افق کوفه را در پرده ای از ماتم می کشد و ابرهای غول پیکر زنجیر گسسته در آسمان می غریدند. شب احساس تشویش داشت و نمی خوابید و تا سحر چشم به خانه علی علیه السلام دوخته بود. گویی خبر از فاجعه ای دردناک داشت. گاهی از پنجره روشن خانه، مناجات او را به تماشا می نشست و گاه تنها مخاطب او در تاریکی و سکوت می شد. سحرگاهان که نسیم، آرام بر برکه اشک علی علیه السلام می وزید، در خانه را گشود. مرغابیان، دامانش را گرفتند و در، بند کمر او را با التماس گرفت. شکوفه شوق در دل علی علیه السلام شکفت و با لبخندی کمرش را برای مرگ محکم تر بست. مرغابیان ناله می کردند و باد آهنگ حزن آلودش را در آن سحر سرد در خود زمزمه می کرد. به مسجد داخل شد، گردبادی کوفه را برداشت و ندایی آسمان را لرزاند و کعبه را به فریاد در آورد، مآذنه ها اذان «قَدْ قُتِلَ المَوْلا» سردادند و علی علیه السلام در خون سجده کرد. سلام خدا بر آخرین سجده خونین او.

علی علیه السلام را، چشم بر سفره می افتد و سرشک غم، از دیدگانش می تراود و چروک گونه های خسته اش گرم می شود. ناراحتی او، از این بود که بر سفره ای نشسته که دو غذا بر آن نهاده اند پاره ای نان و کاسه ای شیر و

ص:59

اندکی نمک. سه لقمه از غذای همیشگی اش، بیشتر بر نداشت و سر را پایین انداخت و دوباره گریست به حیاط خانه می رود و به آسمان می نگرد؛ آسمانی ابری و کم ستاره و هوایی دم کرده از شرجی بغض، حتی صدای شباهنگ نیز، در سینه مانده و بغضی خاکستری بر شانه های شهر نشسته است. مؤذن بانگ بر می دارد و لحظه ای ندایی، بر خدای کعبه سوگند می خورد که کعبه زاد رستگار شد. سلام خدا بر بنده ای که در خانه او به دنیا آمد و از خانه او به سویش پر کشید.

ای مرد زین و شمشیر! ای کوه از تو استوار! ای دریا، از تو موج خیز! چاه از تنهایی و غربتِ هم نوای همیشگی اش، ناله می کند. زمین زیر قدم های تو بی طاقت شده. نسیم بر سینه ات می وزد و سدّ راه تو می شود. آن را کنار می زنی و به راحت ادامه می دهی. کوچه های خلوت و خاموش، و خانه هایی که جز مهتاب در آن چراغی نیست. خرابه هایی که نوای هم دردی تو را با پیران نابینا شنیده اند و غیر از تو و نسیم کس دیگری از آن ها سراغ نگرفته است. زاغه های شهر و همه کودکان یتیم، به التماس، دامان تو را گرفته اند که تنهایشان نگذاری؛ اما به سوی تقدیر می روی و بر سجده عشق، پیشانی می نهی! به محراب خونینت قسم که تو رستگار ترینی!

ص:60

زیرنویس

در خون نشستن پدر یتیمان و مسافر نان و خرما به دوش شب های انتظار، علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

ضربت خوردن رازگوی نخلستان و ماه امیرالمؤمنین علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

شکستن فرق عدالت و در خون نشستن خورشید امامت علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

ضربت خوردن همسایه شب و چاه و خلوت نشین سفره اندوه ماه علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

شهادت حضرت علی علیه السلام (21 رمضان)

شهادت حضرت علی علیه السلام (21 رمضان)

گفتار مجری

گریه بر چشم ها سنگینی می کند و هُرم سینه، لب ها را می سوزاند. بغض، پشت در پشت در فرصت گریستن صف کشیده است. چراغ گریه بر افروخته شده و شعله شعله، در دل زبانه می کشد. هق هق گریه، شانه ها را می لرزاند دیگر دل به دنبال واژه نمی گردد. اشک، بی بهانه سرازیر می شود. امشب، شب ناله در فراق پدری مهربان است که غیر از چاه و نخل و ماه،

ص:61

کسی گریه اش را ندیده بود. پدری دل سوز که با آه همه کودکان یتیم، شریک بود و غصه های همه را بر جان خود هموار می کرد؛ اما کسی از غربت او و دردهای دلش، با خاری در چشم و استخوانی در گلو، خبر نداشت.

برخیز و اشک یتیمان را دوباره پاک کن که کاسه های شیر به دست، پشت در خانه ات، سر به دیوار گذاشته اند. برخیز و بر سر ما نیز دست نوازش بکش که سینه هامان از گریه های بی امان، به تنگ آمده است. غمت را چگونه بر خویش تسلیت گوییم که پر غصه تر از دلِ خویش، سراغ نداریم.

باور نمی کنم که شمشیری پر کینه، اقیانوسی را توان شکافتن داشته باشد. باور نمی کنم که ضربتی نفاق آمیز، خورشید را از نورانیت اندازد. باور نمی کنم که دیگر شب ها، به خانه ها نمی آیی و همبازی کودکان خردسال نمی شوی. ای خیبر شکن! ای تنهاترین سردار مظلوم! کاش زمان از حرکت باز می ایستاد و کوه ها از جا بر کنده می شد و دریاها خشک می گردید و ما سوگ تو بلند اختر را نمی دیدیم. آخر، کدامین واژه است که توان بیان مصیبت تو را داشته باشد و کدامین قافیه است که بتواند غزل جدایی تو را بسراید. هرگز باورمان نمی شد. که روزی آن همزبان خرابه نشینان و همدل بیوه زنان، از بین ما برود. اکنون با دلی، که خود را بر در و دیوارِ سینه می زند و گریبان چاک می دهد، داغ و ماتم تو را به سوگ نشسته ایم.

امشب، شب سرخ ترین پرواز نماز، از رواق خون گرفته محراب بندگی است. امشب، شب آزاد شدن جان سوزترین ناله های نخلستان است. امشب شب غریبانه ترین گریه های چاه است. که باید تنها و به دور از همنوای هر

ص:62

شب خود، ناله کند. دیگر نخل ها از دانه های اشک علی علیه السلام خرما نخواهند داد و مهربانیِ سایه گستر دستان او بر سر یتیمان نیست تا جلوی تابش غم بار مصیبت ها را بگیرد. دیگر محراب کوفه به تماشای نیایش شبانگاهی او نمی نشیند. دیگر پنجره خانه ها بسته خواهد بود و تب نخلستان فروکش نخواهد کرد و چاه ها شب خود را بدون او باور نخواهند کرد و یأسی تلخ، کام تاریخ را درهم خواهد کشید. علی! ای اسطوره خدایی و ای تندیس عرش در زمین! داغت را به جگر سوخته کروبیان آسمان و سینه تبدار زمینیان تسلیت می گوییم.

زیرنویس

شهادت مظلومانه شب زنده دار تنها، علی علیه السلام را به همگان تسلیت می گوییم.

معراج گنجینه دار مهرورزی و صفا، حضرت علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

شهادت جان سوز روح تاریخ و اسلام و انسان و خانه زاد ملکوت، امیرمؤمنان علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

معراج سرخ خورشید جهان افروز عدالت، علی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.

ص:63

پاسداشت شخصیت ها

پاسداشت شخصیت ها

در گذشت شیخ حر عاملی رحمه الله (21 رمضان)

گفتار مجری

سالیان پیش در چنین شب غمباری، در شامگاه شهادت تندیس برابری و مهرورزی، و روح حلول کرده خدا در پیکره انسان، علی علیه السلام ستاره ای تابناک و فروزنده از آسمان فقاهت و رهبری شیعه، به خاموشی گرایید. او، به بدرقه روح استاد کامل هستی و دروازه شهر دانش، مولا علی علیه السلام، شتافت و در جوار آستان ملکوتی حضرت رضا علیه السلام آرمید، مرحوم شیخ حرّ عاملی دانشمند بلند آوازه شیعه که از مشاهیر بزرگ فقاهت، از سرزمین علم خیز «جبل عامل» بود و در سال 1104 هجری قمری، در چنین شبی رخ در نقاب خاک پنهان داشت. روحش گرامی و نامش بلند باد.

شیخ حرّ عاملی، از نوادگان خوش فرجام کربلا حضرت «حرّ بن یزید ریاحی» است. او مردی از تبار احرار بود و در خانواده ای که کرامت و بخشندگی، بارزترین صفت آنان به شمار می رفت و اخلاق پسندیده آنان زبانزد خاص و عام بود، دیده به جهان گشود. خاندان او، نسل در نسل، گنجینه دانش و معرفت را به دست هم سپرده، چون نیاکان خویش، پرچم دار شهادت و شهامت، در سرزمین شکوفه های زیتون، بودند. یاد این پرچمدار فقاهت و آیینه دار قبیله آزادگان را گرامی می داریم.

شیخ حر عاملی، قلم به دستی توانا، و شاعری چکامه سرای بود که از بوستان ادب و فقاهتش گلبرگ هایی با طراوت به بار نشسته است. مجموعه گران بهای «وسایل الشیعه» از نوشته های گران سنگ اوست که همچنان،

ص:64

زینت دین پژوهان و چراغی فراسوی دانشمندان علوم اسلامی است و از منابع مطمئن برای استنباط احکام شرعی به شمار می آید. درود خدا بر این دانشمند فرهیخته.

شیخ حر عاملی، مجتهدی بیدار و مبارز بود و علاقه فراوانی به ساحت مقدس بزرگ هادیان دین، امامان اطهار علیه السلام داشت و در رثای آن بزرگواران اشعاری نیز می سروده است. هم شیفته علم بود و هم عاشق معرفت و هم سرمست از جام ولا، او پس از سالیان سال، تلاش بی وقفه در عرصه علم و وادی عشق به اهل بیت، در هفتاد و یک سالگی در شب های قدر، چشم از جهان فرو بست و میهمان دائمی جوار علی بن موسی الرضا علیه السلام شد. درود خدا بر رنج هفتاد ساله و تلاش بی درنگ او!

زیرنویس

سالروز درگذشت بزرگ دانشمند قبیله احرار، شیخ حر عاملی را گرامی می داریم.

سالروز وفات دانشمند فرهیخته و آیینه دار آزادمردان عاشورایی، مرحوم شیخ حر عاملی گرامی باد.

ص:65

تخریب قبور ائمه بقیع (8 شوال)

تخریب قبور ائمه بقیع (8 شوال)

گفتار مجری

بقیع، گوشه ای از خاک خوشبوی بهشت است که جدا افتاده است. بقیع، منطقه ای از عرش خداست که بر فرش، فرود آمده است. بقیع، پاره ای از دل خونین رسول است که چهار خورشید فروزان را در سینه خود جا داده است. بقیع ساحل هزاران سال، اشک، و نسیم و آه است که از جگر تفتیده شیعه بر می خیزد. در چنین روزی بود که سند دیگری بر مظلومیت بهترین آفریدگان خدا، ائمه اطهار علیه السلام افزودند و رواق های بهشتی بقیع را، با خاک مدینه یک سان کرده و داغ دیگری به دل شیعه نهادند سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام را به شما کبوتران عاشق زیارتش تسلیت عرض می کنیم.

گلستان را می توان لگدمال کرد؛ اما هرگز رایحه دل انگیزش را نمی توان سترد. خانه آفتاب را می توان ویران ساخت. اما هرگز با ویرانی، نورانیت آفتاب را نمی توان گرفت. ای بقیع، آن بدکیشانِ زشت خوی، می خواستند تو را با ویران کردن، از صفحه روزگار محو کنند؛ اما خبر نداشتند که تو چهار آفتاب گیتی فروز را با ستاره های بسیار در خود جای داده ای و این گونه فروغ تو از بین نمی رود می خواستند سایه بان از مزار خورشیدی شما برگیرند تا نامتان از تاریخ ناپدید شود؛ اما خبر نداشتند که بر گرفتن سایه بان، فروغ خورشید را به همه جا پرتو افکن می کند.

مزار تو سایه بان نمی خواهد؛ چرا که خورشید بر سینه توست نه بر سینه آسمان. نفرین و ننگ تاریخ، بر آن شب پرستانی که با شمشیر به جنگ

ص:66

آفتاب رفته بودند و خود را زبون و رسوای تاریخ نمودند. سالروز تخریب قبور تو را ای خاک بهشت تسلیت می گوییم.

ای بقیع! ای نگارخانه هزاره غربت! ای تماشاخانه قرن ها مظلومیت! چگونه دل های سیاهشان پذیرفت که گام های لرزان خود را بر چهره تابناک و مطهر تو گذارند و تو را ویران سازند. آن چهره معصوم و پاک که حاجت خانه همه جان های سوخته است. چگونه توانستند آن گنبد و گلدسته های آسمانی را به زیر آورند که هزاران چشم بر آن دخیل نیاز بسته بود؟ با زخمی به کهنگیِ تاریخ، بر سینه و قلبی شرحه شرحه از مظلومیتِ شما خاندان وحی، سالروز تخریبِ خاک بهشت و نیستان غربت را به سوگ نشسته، این غم جانسوز را بر عاشقان زیارتت تسلیت می گوییم.

زیرنویس

سالروز تخریب حرم نورانی ائمه بقیع را تسلیت می گوییم.

سالروز تخریب بقیع، ساحل اشک و دامنه شقایق پرور آه عاشقان تسلیت باد.

سالروز تخریب قبور بقیع، گلستان سرزمین وحی را تسلیت می گوییم. سالروز ویران ساختن مزار چهار خورشید گیتی فروز بقیع را تسلیت عرض می نماییم.

ص:67

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام (25 شوال)

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام (25 شوال)

گفتار مجری

ای شیخ امامان! ای رئیس مذهب! ای بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. توفانی از سهمگین ترین غم ها به وزش در آمده است و از آسمان ناله های سرخ می بارد. پیشانی آئینه ها چین و چروک برداشته است و صدای هیچ پرستویی به گوش نمی رسد.

یلداترین شب، در هجران تو، بر روی صبح، سیاهی می پاشد و زمان حرکت نمی کند. جان عاشقان و شیفتگان تو، در آتشی از ماتم می سوزد و شراره اش، دنیا را می سوزاند. هق هق گریه، رخصتِ تسلیت گویی نمی دهد و طاقت شانه ها را می گیرد. غم جانکاه تو را بر دل مجروح عاشقانت تسلیت می گویم.

ای ششمین نور سرمدی، شب، فریاد می زند و در دریای اشکِ ما موج می اندازد. در چاه آرامِ دل سنگ اضطراب می افتد و زمزمه آن جاری می شود. مظلومیت تو، اندوهمان را سنگین تر می کند و نسیم غربتت بر شعله های سوزانِ دل می دمد و زبانه هایش را داغ تر می کند چقدر حرمت تو را شکستند و چه ناجوانمردانه، پای بر سجاده نیایشت گذاشتند. چه بی رحمانه سوارگان سرمست، تو را مانند پدرت علی علیه السلام، در کوچه ها با پای برهنه، دواندند.

تاریخ از کدام مصیبت تو شکوه کند، آن گاه که خانه ات را به آتش کشیدند و نمرودانه، در میان شعله های ظلم، رهایت کردند. آری، تاریخ،

ص:68

شرمنده از حکایتِ غربت توست و اکنون زمزمه عاشقان تو، بر ساحل اشک، نامت را می خوانند و این مصیبت بزرگ را تسلیت می گویند.

دوباره غربتِ گنگی، بر روی سبزه ها می نشیند و حجمِ سرخی، بغض ماه را می شکاند. صدای نافله های آخرینِ مردی غریب، از دیار سجّاده بلند است و خستگی و شکستگی بر نگاهش پرده انداخته است. دلش، در اشک و با یاد شقایق می سوخت و با غربت یاس های مدینه و درِ سوخته خانه مادرش، آرام آرام، نجوا می کرد. کوچه های دلش لبریز از خاطرات نینوا بود و ماه شاهدِ آخرین نوای نیستان ناله خیزش بود. زهر در بندبند پیکره بردبارش، خانه کرد. و جگرش را به مهمانیِ عاشورا و عطش برده بود. پریش موی و پریشان دل، دانه های ذکر را، تسبیح می کرد و هودجی از نور، پایین می آمد تا او را از آبشارِ نور، بالا برد و از نگاه سوگواران دور سازد. عروج فرشته روحش را به سوگواران داغش تسلیت می گوییم.

زیرنویس

شهادت پرچمدار شیعه و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

شهادت فرهیخته آسمانی و فرشته وش رحمانی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت می گوییم.

عروج ملائک گونه ششمین پیشوای راست گفتاران و درست کرداران حضرت امام صادق علیه السلام گرامی باد.

ص:69

شهادت امام جواد علیه السلام (30 ذیقعده)

شهادت امام جواد علیه السلام (30 ذیقعده)

گفتار مجری

امشب آسمان، مرثیه خوانِ هجرانِ عزیزی دیگر از خاندان مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم است. هجرانِ آیینه جمال و جلال الهی، حضرت امام محمّد تقی علیه السلام که دوران حیات کوتاه خویش، از کودکی تا شهادت، یکپارچه وقف تبلیغ معارف الهی بود و همچون نیاکان پاک زادش، جان بر سر هدایت مردمان، نهاد. سالروز عروج خورشیدِ آسمانِ جود و سخی را بر همه عاشقان هدایت و معرفت تسلیت می گوییم و بر جان فیاض و ضمیر نورانی آن حضرت درود می فرستیم.

ای دریای حقیقت خواهی! ای امام بخشندگان! در اندوه شهادت تو، با آتشی که از درون سینه مان زبانه می کشد. این مصیبت سنگین را به قلب پاک فرزندت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می گوییم.

ای معدن سخا و ای اقیانوس جود و کرم! دیده را یارای تفسیر مصیبت تو نیست. زبان، از تکلم، طفره می رود و دل در خاموشیِ سنگینی فرو رفته است. در این شام هجران، جان های تشنه مان را از عطش مهربانی سیراب کن و دلمان را به امید کرم و جود خود خوش دار.

ای شکوه سخاوت! اندوه فراق تو را تسکینی نیست و خاطره فراق تو صفحه ای نیست که از حافظه تاریخ پاک شود. امشب به مهمانی سفره ای می روی که زهرِ نفاق، طعام آن است تا بهار عمر کوتاهت را به پاییزی سرد و طولانی برای شیعیانت رقم زند. دریغ از تو و آن همه کرامت، که در بهارِ

ص:70

جوانی، از بزم شوم و پاییزی سیاه بختان، با دلی پر اندوه سفر کرد. عروج سرخت را به همه مشتاقان و شیعیانت تسلیت می گوییم.

ای خورشید مهربانی و ای پیشوای صبوری! آسمان تاب دیدنِ هق هق گریه سوگوارانت را ندارد. این آسمان، هزاران سال است که خاطره مظلومیت شیعه را در خود جای داده است و امشب، با بغض سنگینی در گلو، حرم مطهرت را تماشا می کند. امشب در عزای تو ای نهمین دسته گل پرپر شده باغ نبی! سر به دیوار اندوه گذاشته، دل را از سنگینی اشک رها می کنیم و به همه شیفتگان مکتب تو تسلیت عرض می نماییم.

زیرنویس

شهادت مظلومانه نهمین پیشوای بندگی و سخا، امام محمّدتقی علیه السلام را تسلیت می گوییم.

عروج غم بار امام آزادگان و رهبر شیعیان، امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوییم.

غروب جان گداز نهمین خورشید بندگی و عبودیت، امام محمّد تقی علیه السلام را به شیعیان آن امام همام تسلیت عرض می کنیم.

ص:71

شهادت امام باقر علیه السلام (7 ذیحجه)

شهادت امام باقر علیه السلام (7 ذیحجه)

گفتار مجری

امشب گل زخم دیگری بر زخم های شیعه افزوده می شود و شهادت شکافنده علوم و دانش ها، حضرت امام محمّد باقر علیه السلام را به سوگ می نشیند. این مصیبت عظما را به قلب مطهر حضرت صاحب الزمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف تسلیت می گوییم.

آسمان و زمین، داغدار پنجمین شمع سرا پا سوخته هدایت بشریت نشسته است و با دلی اندوهبار، از خدا در این غم جانکاه، صبر مسئلت می دارد. ما نیز اندوه این مصیبت بزرگ را به همه شما رهروان راه حقیقت تسلیت عرض می کنیم.

ای آخرین یادگار کربلا! ای بازمانده روزهای خاک و خون! یک نینوا، مصیبت را در سینه خود که به پهنای همه علوم و دانش ها بود، جای داده بودی و عمری را با غصه سپری کردی و اینک با زهر جفا می سوزی و می سازی. شیعه، مصیبت جان گداز تو را چگونه تاب بیاورد و دم بر نیاورد. سلام خدا بر بدن مسموم و قلب مجروح تو!

با سینه ای مالامال از اندوه و سرشکی جاری از ماتم امام عارفان و شکافنده علوم، حضرت امام محمّد باقر علیه السلام رخت عزا بر تن می نماییم و این سوگ بزرگ را به شما عزیزان تسلیت می گوییم.

ای اقیانوس بی پایان دانایی! ای بزرگ فرهیخته اعصار! در خزان عمر پر برکت و شریف شما به سوگ می نشینیم و با همه عاشقان زیارت مزار غم گرفته ات هم ناله می شویم.

ص:72

ای امام رئوف و مهربان! ای پیشوا و راهنمای سالکان! کاروان عمر پر از اندوه و حزنت به منزلگاه شهادت رسید و در آن رحل اقامت افکند و جان عاشقان و جگر سوخته دوستداران زیارت مزار خاکی و غریبت را در تب انداخته است. این ندای قلب عشاق است که کوچ غریبانه ات را تسلیت می گوید، ای مهربان ترین!

زیرنویس

خزان نخل استواری و شکوه پنجمین، سلاله پاک بتول، حضرت امام محمّد باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم.

با بهاری از اشک، چهره پاییزی را در غم هجران شکافنده دانش ها، حضرت باقر العلوم علیه السلام می شوییم.

ماتم جانگداز بزرگ معلم بشریت و پاسخ گوی همه پرسش ها و گنجینه سرشار معرفت، باقرِ علم پیامبر علیه السلام را تسلیت می گوییم.

ص:73

شهادت مسلم بن عقیل علیه السلام و هانی بن عروه (9 ذیحجه)

شهادت مسلم بن عقیل علیه السلام و هانی بن عروه (9 ذیحجه)

گفتار مجری

صدای گام های خسته مردی غریب به گوش می رسد که ساکت و آرام، کوچه های «بی کسی» را پشت سر می نهد و سر گردانِ شهر نامهربانی ها می شود. درها به رویش بسته می شود و تنهای تنها، ره می سپرد. او پیغام بهار را برای دل های یخ زده آورده بود؛ اما کسی از پیغام او خشنود نبود و همه، شب زمستانی و تاریک خود را می پسندیدند. شمشیرهای گرسنه آن ها، دریدنش را انتظار می کشیدند. سلام بر تو ای تنهاترین سفیر بهار!

از بام عشق، کبوتر زخمی یاد را پرواز داد و به کاروانی که به استقبال شهادت می آمد سلام داد. کبوتر از فراز افقِ خونرنگ شهادت پر کشید و به سوی کاروان رفت. چشمانش را فرو گذاشت و بر تیغ عشق گردن نهاد. سلام بر تو که تا واپسین لحظه حیات، پیغام سبز بهار را به گوشِ زمستان سرد تاریخ رسانیدی!

با آخرین نوای قاصدِ فصل خون و حماسه، مسلم بن عقیل، هم آوا می شویم و بر قافله ای که در راه امت تا به مهمانی دل های عاشق و سوگوار بیاید سلام می فرستیم. سلام خدا بر حسین و کاروان عاشورایی اش!

شکوفه های زخم دل، سر باز می کند. سیل آه، سدّ بستر بغض را درهم می شکند، طراوت، آرام آرام از نگاه منتظران می چکد و با سفیر عشق همنوا می شود و یاد و خاطره عاشورا را پیشاپیش در دل بی قراران زنده می کند. رایحه شهادت در کوچه پس کوچه های دل می پیچید و شهادتِ نخستین شهید از کربلاییان را تسلیت می گوید.

ص:74

ای الگوی بزرگ مقاومت و مردانگی! تو می رفتی تا معنای آزاد زیستن و آزادگی را به گوش جان های خواب آلوده برسانی و نام خود را بر بالای لوح وفا، حک نمایی، غروب، آیینه دار غریبی و مظلومیت توست که هزاران نامه عاشقی برایت فرستادند، ولی دشنه هایشان را مخفی نمودند؛ اما طرفی نبستند و این تو بودی که عطر دل انگیز جوانمردی را به مشام تمام اعصار رسانیدی و عاشقان را در طریق معرفت، درس دیگری آموختی. ملکوتیان سلامت می کنند و پرواز ملکوتی ات را خجسته، فال می زنند.

زیرنویس

ای وفادار تاریخ، ای مسلم! قلم دل بر لوح جوانمردی تو مرحبا می نویسد.

شهادت سبزترین نخل وفا و ایستادگی، حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام را تسلیت می گوییم.

عروج کبوتر شکسته بال، اولین شهید تبار عشق، مسلم بن عقیل علیه السلام را به شیفتگان شهادت تسلیت می گوییم.

شهادت مسلم بن عقیل علیه السلام ! زیباترین و مقدس ترین معنا را برای واژه وفا در قاموس دل نوشت.

ص:75

اعیاد و ولادت ها و رویدادهای مذهبی

اشاره

اعیاد و ولادت ها و رویدادهای مذهبی

زیر فصل ها

ولادت امام محمّد باقر علیه السلام (3 صفر)

ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (7 صفر)

لیلة المبیت (1 ربیع الاول)

ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 ربیع الاول)

ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 ربیع الاول)

میلاد امام صادق علیه السلام (17 ربیع الاول)

روز ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم (22 ربیع الاول)

ولادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الثانی)

ولادت حضرت زینب علیهاالسلام (5 جمادی الاول)

ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام _ روز مادر _ روز زن (20 جمادی الثانی)

پاسداشت شخصیت ها

ولادت امام محمّد تقی علیه السلام (10 رجب)

ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام (10 رجب)

میلاد حضرت علی علیه السلام _ روز پدر (13 رجب)

ایام اعتکاف (ایام البیض رجب (13 الی 15 ماه))

فتح قلعه خیبر به دست مسلمانان (24 رجب)

مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (27 رجب)

ولادت حضرت امام حسین علیه السلام _ روز پاسدار (3 شعبان)

ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام _ روز جانباز (4 شعبان)

ولادت امام سجّاد علیه السلام (5 شعبان)

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام (11 شعبان)

میلاد حضرت ولی عصر علیه السلام (15 شعبان)

روز غبار روبی مساجد (آخرین جمعه ماه شعبان)

حلول ماه مبارک رمضان (1 رمضان)

ماه مبارک رمضان

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام (15 رمضان)

هفته کمک به محرومان (15 تا 21 رمضان)

روز معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 رمضان)

شب های قدر (18، 20 و 22 رمضان)

روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان)

وداع ماه مبارک رمضان (29 رمضان)

عید سعید فطر (1 شوال)

ولادت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (1 ذی قعده)

ولادت امام رضا علیه السلام (11 ذی قعده)

روز عرفه (9 ذیحجه)

عید قربان (10 ذیحجه)

ولادت امام هادی علیه السلام (15 ذیحجه)

عید غدیر (18 ذیحجه)

روز مباهله (24 ذی حجه)

ولادت امام محمّد باقر علیه السلام (3 صفر)

ولادت امام محمّد باقر علیه السلام (3 صفر)

گفتار مجری

امشب فضای ساکت و آرام مدینه، مبهوت نورافشانی خانه گلین و محقّر امام سجّاد علیه السلام است و فروغی نورانی، آسمان مدینه را روشن کرده است؛ نوری که از چهره معصوم و منور نوزادی مبارک به آسمان ساطع است. میلاد پنجمین دسته گل خوشبوی گلستان هدایت و معرفت، حضرت امام محمّد باقر علیه السلام را به همه عاشقان این خاندان تبریک و تهنیت می گوییم.

چشمه جاری شکافنده علم ها در بیابان خشکیده دانش جوشیدن گرفت و جان جویندگان علم و معرفت را از زلال پر برکت خود سیراب ساخت. شیعه نشان افتخار دیگری بر گردن آویخت و بر این پیشوای معصوم خود بالید. ای افتخار شیعه که در ضیافت خانه حوزه ها و دانشگاه ها سفره پر نعمت دانش تو گسترده است! میلاد مسعودت را گرامی می داریم.

گل ستاره وجود حضرت باقر علیه السلام در آسمان شیعه تابیدن گرفت؛ اما آسمانی که رختِ ماتم بر تن نموده، عزادار دیگر ستارگانی است که ابرهای کینه و سنگ دلی در کربلا، جلوی درخشش آنها را گرفته اند. در شب

ص:76

میلاد آخرین بازمانده کربلای عطش، قدوم مبارکش را گرامی می داریم.

اقیانوس علم او خروشید و تمام برکه های دانایی را در نوردید و همه گرداب های جهالت و نادانی را فرا گرفت و بشریت تشنه و سرگردان را در بیابان سرگشتگی به جرعه ای از زلال خود سیراب گردانید و جوانه های عطوفت را در هر دلِ حقیقت طلبی شکوفا ساخت. غریبه و آشنا را از کیسه نورافشان مناعت خویش بهره مند ساخت و دست پینه بسته جوانمردی را در دستان گرم احساس خود فشرد. ای عطوف! تا ابد ریزه خور خوان توایم و میلاد نیکویت را با دلی آکنده از شوق و چشمانی مترنم از کوچِ سینه سرخان کربلا، در سینه گرم نگاه می داریم.

زیرنویس

ای شکافنده دانایی! میلادت گرامی.

میلاد مسعود خورشید عالم تاب دانش، حضرت امام محمّد باقر علیه السلام را به همه شیعیان آن حضرت تبریک می گوییم.

ولادت با سعادت فرّخ لقای مهربانی، باقر علم النبی علیه السلام بر عاشقان مبارک.

ص:77

ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (7 صفر)

ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (7 صفر)

گفتار مجری

ماه به تماشا ایستاده، آسمان آغوش گشوده، اقاقی ها سرود لبخند می خوانند و زمین سفره دل را زیر پای مولودی خجسته گسترده است و همگی به روی او لبخند می زنند. ای موسای قبیله هاشمیان! قدومت را به همگان تبریک می گوییم.

قنداقه زیبای کودک در دستان محبت پدر جای گرفت و کودک به روی او شکر خنده های محبت فزا می زد. او موسای قوم معرفت بود و آمده بود که چون رعدی در خواب پریشان قبطیانِ دشنه به دست، بتابد و خواب شیرین را چون کابوسی هولناک در دیده حزم و خیالشان در پرده کشد، و با ید بیضای خویش، حلقوم هر چه تفرعن و بیداد را بفشارد و ظلم را از گرده نحیف و زخم خورده انسان بر دارد. مشت سامریان را باز کند و ظلم فرعونیان را به دست بادهای نیستی سپارد، آری او می آید و هر چه تاریکی را کنار می زند. قدومت مبارک، ای همیشه جاری در مناجات زمان!

امشب زیباترین گل از گلستان مهربانی و عطوفت شکوفا می شود. گل بی خار که عطر و رایحه دل انگیز مهربانیِ با خلق را به مشام جان می رساند. گلی که هیچ گاه رخ در نقاب خشم نکشید و شمیم روح فزای عفو و گذشت را در فضای دل ها پراکند! ای فرو برنده خشم و غضب! ای کاظم! قدومت خجسته باد.

دل را به دسته گل های انتظار آذین می بندیم و چشم در راه مولود فضیلت ها و سرمشق دفتر عارفان و سالکان، امام موسی کاظم علیه السلام

ص:78

می نشینیم و ندا سر می دهیم: ای سرمشق مقاومت و صبوری! ای اسطوره پر شکوه و هارون شکن! ای مهربان! خوش آمدی!

صبوری از نامت می چکد و خشم از بردباری و مقاومت تو می گریزد! غضب، مقهور صبرت و کینه غریق دریای مهربانی بی منتهایت است. سجاده شب، غمناک از مناجات شب و نیمه شبت و میله های سرد و زندان شرمنده از این همه صبوری و استقامت توست. ای خوب! ای فرزانه! ای امام کاظم! تولدت بر عاشقان قدومت مبارک باد.

زیرنویس

ولادت گنجینه صبر و حلم و فروتنی حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر عاشقان مبارک باد.

ولادت موسای قبیله عصمت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر کروبیان آسمان و عشق پویان زمین خجسته باد.

خجسته زادروز هفتمین پیشوای مشعل فروز هدایت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد.

ص:79

لیلة المبیت (1 ربیع الاول)

لیلة المبیت (1 ربیع الاول)

گفتار مجری

امشب شب جانبازی است، شب فداکاری و ایثار، شبی که برگ زریّن دیگری به کتاب فداکاری خورشید مردِ اسلام، علی علیه السلام افزوده می شود شبی که بار دیگر ابرمرد بشریت، مرگ را بازیچه سرانگشت خویش می کند و نگاه تمامی فردائیان را معطوف جان فشانی خویش می سازد. شبی که مرتضی علیه السلام در بستر مرگ خفته و خطر از جانِ عزیزِ بزرگ معلّم خویش دور می نماید. کروبیان آسمان را انگشتِ حیرت به دهان، باقی می گذارد و فتحی دیگر می آفریند. این فتح بر تو مبارک باد، ای علی علیه السلام !

سلام خدا بر فداکاری و برادری تو، آن جا که در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مرگ را به بازی گرفتی و پشت اسلام را دوباره راست گردانیدی تا در پیچ و خم کوچه های تاریک مکه زمین گیر نشود. سلام خدا بر آن ایمان و یقین، شانه های خسته اسلام، تمنای دستان سبز تو را در دل می پرورد تا دوباره بار سنگین از آن برداری. سلام خدا بر ایثار و از خود گذشتگی ات، ای علی!

تاریخ با تو آشناست، آن جا که آفتاب ذوالفقارت از مشرق نیام پرتو می فکند و زمین گرم رزمگاه، زیر سم مرکب تو به نفس نفس می افتد و ترس از نگاه تو چشم ها را حیرت زده می سازد. تاریخ با تو آشناست، آن هنگامه ای که خیبر زندانی دستانت شد و قلعه نفاق، تسلیم توفندگی ایمان

ص:80

تو گردید. امشب را نیز تاریخ خوب به یاد دارد و بر لوح سینه خود حک کرده است که چگونه دیو شب را اسیر حماسه جاوید خود ساختی و روح سبز ایثار را به ستارگانی که به تماشا ایستاده بودند نمایاندی. تاریخ با تو و با حماسه ات آشناست. این حماسه را به تو و به دوستداران تو تبریک می گوییم.

زیرنویس

شب لیلة المبیت، شب تکرار جانبازی علی علیه السلام بر شیعیان فرخنده باد.

شب های بی انتها وام دار عظمت حماسه های تواند، یا علی!

لیلة المبیت، شب معراج علی علیه السلام گرامی باد.

فرشتگان آسمان ایثار تو را می ستایند، یا امیر المؤمنین علیه السلام !

ص:81

ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 ربیع الاول)

ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با حضرت خدیجه علیهاالسلام (10 ربیع الاول)

گفتار مجری

مکه، در سیّالی از نور فرو رفته است و فرشتگان فوج فوج از آسمان ها پایین می آیند و سبد سبد ستاره بر سر زوج بهشتی محمّد صلی الله علیه و آله وسلم و خدیجه علیهاالسلام می ریزند و برای شادباش به آسمان ها می روند. مکه غرق سرور و شادمانی است و کعبه، لباس سیاه خویش را از تن درآورده و خود را با تن پوشی از شعف آراسته است. زمین و آسمان در شادی، غوطه می خورند و ازدواج بهترین آفریده خدا و آخرین فرستاده اش را تبریک می گویند. سالروز ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم با اولین بانوی مسلمان، حضرت خدیجه علیهاالسلام، را تبریک می گوییم.

زنان نمونه عالم، با خلعت های بهشتی آمده اند، تا برترین زن مسلمان را به خانه خوشبختی و سعادت، روانه سازند. خدیجه علیهاالسلام، بزرگ بانوی بهشتی مهیای ازدواج، سبب خلقت و رازدار هستی می شود و هر چیز را فدای نام بلند و ملکوتی محمّد امین صلی الله علیه و آله وسلم می نماید تا با این وصلت، خود را به جرگه بانوان بهشتی در آورده، افتخار مادری بزرگترین بانوی عالم هستی را به دست آورد. جشن ازدواج پیامبر بلند مرتبه اسلام با مادر فخر زنان بهشتی، حضرت خدیجه علیهاالسلام، را تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

زمین دف می زند، نسیم دست افشانی می کند و فرشتگان، بر سر عروس

ص:82

و داماد، شکوفه های بهشتی می پاشند و خدیجه بر هودجی از نور، به سوی خانه محمّد صلی الله علیه و آله وسلم روانه می شود. دسته از مشک، عطرهای بهشتی بر در و دیوار خانه می پاشند. خدیجه، نو عروس بهشتی، دست رد بر سینه همه علاقه ها و عشق ها کوبیده است و خوشبوترین گل هستی را بر گزیده است و به یک غمزه او، دست از همه جاذبه های دنیا کشیده است. او به سوی خانه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گام بر می دارد تا شریک غصه ها و شادی هایش باشد و در روزگار سختی، مرهم بر زخم های او گذارد. او می رود تا پشتوانه ای محکم برای دین نو ظهور او باشد. او می رود تا افتخار همسریِ او و مادریِ دخترش را کسب کند و هم صحبت تازه شنیده هایش از آسمانِ وحی شود. سلام خدا بر این زوج بهشتی باد.

زیرنویس

سالروز ازدواج سبب خلقت، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، با بزرگ بانوی بهشتی، حضرت خدیجه علیهاالسلام، مبارک باد.

سالروز پیوند گلی از معراج و درّی از صدف عفاف، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت خدیجه علیهاالسلام، را تبریک می گوییم.

ص:83

ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 ربیع الاول)

ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 ربیع الاول)

گفتار مجری

نسیم سحری جان مایه عشق را به گستره خاکیان فرستاد. شاخه های مهربان درختان، گونه به رنگ فلق ساییدند آبشاری از نور، خنده های شادمان خورشید را به زمینیان بخشید و جوششی از شکوه آسمان را در بر گرفت. جوانه های تبسم لب ها را شاداب از طراوت تغزلی دیگر کردند و همگی قدوم نوزادی را که سبب آفرینش بود تبریک گفتند. یا محمّد! به جمع خاکیان دوستدارت خوش آمدی.

جاری شور و سرور، در کوچه های خلوت مکه، حکایتی تازه داشت و باد در گوش بلندترین نخل ها از پیش، خبر می برد و مژدگانی می گرفت. کنگره های کاخ ستم لرزیدند. دریاچه های کفر خشک شدند. آتشکده های الحاد به سردی گراییدند و آغوش اسلام به مولود خجسته خود مباهات کرد. محمّد آمد! ثمره خلقت آمد! پیامبر مهر، به سرای دنیا خوش آمد!

شب، شراره باران خرسندی شد و روز بی تاب در انتظار طلوع نشسته بود. مکه در تشویش فرو رفت و ملائکه سرود آسمانی توحید می خواندند. سرانجام با طلوع او شب مخفی شد و خورشید از شرمساری در پشت ابرهای رحمت، چهره در نقابِ خجلت کشید. ای بهار آفرینش! ای سبب خلقت! ای دستاویز هستی! مقدمت گلباران! ای آفتاب فروزان ادیان الهی! ای آخرین فرستاده حق به سوی بشر! کعبه از آمدنت در شادی است و آسمان مکه همراز شب های تنهایی خود را یافته است. ظلمتکده ها قیام

ص:84

کرده اند و چهره از غبار الحاد می شویند و به استقبالت می آیند تا خود را در نسیم دلنواز توحیدی ات یله سازند. خورشید ساقه های طلایی شادی را به هم بافته و سیر آمدنت را آب و جارو می کند. شیشه کفر شکسته و خبر آمدنت در گوش ادیان و اعصار طنین انداخته است. قدومت مبارک باد ای پیام آور صلح و دوستی!

ای واژه های مهربان! چگونه می خواهید شعف دل را واگویه کنید؟ مهربان ترین فرشته خاکی می آید و دل کائنات نزدیک است از شوق قالب تهی کند. او از حق آمده و به حق برانگیخته شده است. ابتدا و انتهایش رنگ خدایی دارد. آفتاب جهان فروز و عالم تاب توحید است که برف ظلم را آب می کند و نوید بهار می دهد. قلب عالم امکان است. جریده هستی است. افلاکی ترین فرشته خاکی است. پادشاه لولاک است. مصطفی است. برگزیده حق است. نامش بلند و دینش پاینده!

زیرنویس

خجسته میلاد برگزیده ترین رسول آسمانی و نوید بخش آزادی جاودانی، حضرت محمّد مصطفی علیه السلام مبارک باد.

فرخنده زادروز پیام آور افلاک و پادشاه لولاک، حضرت ختمی مرتبت گرامی باد.

ولادت با سعادت فرخ لقای عالم لاهوت، پیامبر خاک نشینان، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم مبارک باد.

ص:85

میلاد امام صادق علیه السلام (17 ربیع الاول)

میلاد امام صادق علیه السلام (17 ربیع الاول)

گفتار مجری

خورشید دیگری بر فراز مدینه تابیدن گرفت. خورشیدی در دورترین کهکشان علم و معرفت، که عالم تاب کوچه های تاریک دانایی شد و فانوس به دستان حقیقت جو را به سوی سرچشمه دانش رهنمون شد. سالروز تولد مهر سرمدی، حضرت صادق علیه السلام را تبریک می گوییم.

بگذار عاشقانه تر از صداقت سخن بگویم. بگذار بی پرده تر از شمس از مدح صادق علیه السلام پرده برداریم. امروز روز تولد راستی و درستی است. امروز روز تلألو خورشید دین، صادق آل محمّد صلی الله علیه و آله وسلم است. شیعه به او فخر می فروشد و راه او را سرلوحه خویش قرار داده است. شورانگیزترین سلام ها به استقبال قدوم تو باد، ای راست گفتار و درست کردار!

ای سفیر جمال و جلال الهی! رخ نمودی و با قدوم نورانی ات دیدگان بشر را روشن نمودی. آسمان صاف و بی ابر مدینه را از چشم های مشتاق، بارانی کردی و سیلاب شوق و انتظار را به دل های عاشق سرازیر نمودی. واژه های شادمانِ دل سراسیمه از شوق به سویت می روند. سلام بی انتهایمان را پذیراباش.

ای پیشوای ششم! ای قبله هشتم! ای امام خوبی ها! ای خلق پسندیده! ای رئیس مذهب و ای فرمانروای کشور دین! این زبان حیران چگونه حقِ ستایش تو را به جا آرد که در بند واژه هایی نارسا گرفتار است. زبان مدح تو را آسمان سزاوار است. همان جایی که مأوای شما بوده است. امروز

ص:86

ترک وطن کرده ای و به سوی ما سیه گلیمان آمده ای ثنای زمینی ام را بپذیر، ای آسمان فرش و سرمدی مأوا.

ای از نسل طاها و یاسین! ای هاله مقدس طور ایمن! ای زیور هر چه صداقت و راستی! تو بزرگ مردی از تبار نوری! تو رونق حماسه های عاشورایی و تفسیر کتاب خدایی! مکتبِ گران قدر شیعه به نام تو سر بلندتر گشته است و جریده اسلام افتخار نام تو را دارد. عرشیان دانه های بلورین تبریک از آسمان فرو می پاشند و ملائک بال گسترده اند تا گام های آسمانی ات کم کم با زمین خاکی ما آشنا شود. قدوم نورانی ات بر زمین خاکی ما فرخنده و خجسته باد!

زیرنویس

فرخنده میلاد با سعادت پیشوای بزرگ مذهب جعفری، حضرت امام صادق علیه السلام مبارک باد.

میلاد مسعود دانشمند راست گفتار خاندان وحی، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را تبریک می گوییم.

ولادت خجسته ششمین خورشید فروزنده دانش و پارسایی، حضرت امام صادق علیه السلام مبارک باد.

ص:87

روز ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم (22 ربیع الاول)

روز ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم (22 ربیع الاول)

گفتار مجری

کاروانی خسته از دور نمایان می شود. شوق از حنجره ها فریاد می کشد. دسته های گل و شاخه های سبز از انتظار بیرون می آیند و به سوی خاک پای کاروانیان به پرواز در می آیند. صدای هلهله به استقبال کاروان پیش می تازد. کسی جلو می رود. کفش هایش را از پای در می آورد و به گردن می آویزد و رخصت نمی دهد کسی عنان افتخار را به دست گیرد. پا برهنه و لگام به دوش، ناقه اش را تا دروازه های شهر و از آنجا تا باغ دل آرای «بابلان» بدرقه می کنند آخر او مسافر مدینه است. خواهر آفتاب طوس است و دختر موسی بن جعفر، که قدم هایش شهر را آذین بسته است. ای خواهر ولایت و دختر امامت! آمدنت را به شهر قم گرامی داریم.

ای بانوی غزل های اشک نشان! ما اهل قم هر چه داریم از ابرهای کرامت تو باریدن گرفته و این کویر نمک زده، از قدوم تو گلستانِ زیباترین گل ها شده است. گام های تو شهرمان را رنگ و بوی مدینه بخشیده و نامش را در ردیف شهر پیامبر و علی و فاطمه نوشته است. ای کبوتر دور از وطن! کاشانه مان را طراوت عصمت بخشیدی. ای کریمه آل البیت به شهر خود و به آشیانه دلخواهت قدم رنجه فرمودی!

ای بانوی نجیب وحی آشیان! ای کبوتر خسته ای که به شوق دیدار کعبه خراسان عزم سفر کردی، از آن روزی که شهرم را با آمدنت رونق داده ای

ص:88

دیگر احساس تنهایی نمی کنیم. تو در شهر غربت از هزاران آشنا، آشناتری، تو غریبی زود آشنا هستی که همه دل های غریب بر ضریح نورانی ات دخیل بسته اند. شهرمان با قدوم تو خدایی شد و آشیانه آل محمّد نام گرفت.

درود خدا بر تو و بر قدوم روح فزایت، ای بانوی کرامت!

ای بانوی تغزل های سبز! شهر من هیچ مهمانی به خوبی تو ندیده است. شهر من به میزبانیِ تو افتخار می کند و نامش از صفحه کویرها محو شده و در شمار بوستان های آباد آمده است. شهر من مرهون مهربانی توست تو زمزمه نسل در نسل مرا اجابت گفته ای. دست های غربت زده ام همیشه خاکبوس آستان غریب نواز تو بوده است. تو خود زائری غریب هستی که دل بر آستان دیگری داده بودی؛ اما دستت به آن آستانه بلند نرسید. آستان برادرت رضا را می گویم که به شوق واپسین دیدار خورشید رویش، راهی صحراها گشتی. اینک شهر من نیازمندِ کرم توست و هر صبح و شام سجده بر آستانت می آورد. سلام صبح و شام ما را بر قدوم مطهرت پذیرا باش.

زیرنویس

بیست و دوم ربیع الاول، سالروز ورود شفیعه روز جزا حضرت معصومه علیهاالسلام را به شهر مقدس قم گرامی می داریم.

سالروز قدوم مبارک دخت موسی بن جعفر، بانوی عفاف و عصمت، حضرت فاطمه معصومه به شهر مقدس قم گرامی باد.

ص:89

ولادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الثانی)

ولادت امام حسن عسکری علیه السلام (8 ربیع الثانی)

گفتار مجری

آینه ها در طلوع فجری دیگر تابیدند و خبر از آمدن خورشیدی دیگر دادند. در لحظه های مترّنم گلبرگ و شبنم، در صبحگاهی که از رخسار خجلت زده گلها تراوش می کرد، دوباره هاله ای از نور مدینه را در آغوش می فشرد و نبض دیوارهای آفتاب خورده شهر در طلوع خورشیدی دیگر به طپش می افتد. مهرتابان یازدهم درخشید و زمین دوباره سرش را به مهمانی مبارک بالا گرفت. ولادت خلق نیکوی الهی، امام حسن عسکری علیه السلام را بر همه دل دادگان اهل بیت علیهم السلام تبریک می گوییم.

فرشته وار در کوچه های مدینه به پرواز در آمدی و فرشتگان را به طواف خود فرا خواندی و آن ها جام به دست، هفت آسمان، تو را بدرقه کردند تا به کوچه باغ حیات بشری رسیدی و آن را با قدومت طراوت بخشیدی. آمدی توفنده تر از دریا، شب شکن تر از خورشید و دل انگیزتر از شادی، دریا به احترامت خاموش ماند، خورشید رخ در نقاب خاموشی کشید و شادی خجل از طراوت تو آرام به قلب ها تراوش کرد سلام بر تو ای یازدهمین ثمر درخت آفرینش!

سلام و درود فراوان خدا و فرشتگانش بر تو پدرِ فرشته موعودی که می آید و جهانی را به وجد می آورد. سلام و درود فراوان خدا و فرشتگان مقربش بر تو، پدر سرداری که با ذوالفقار از کعبه طلوع می کند و نهر آزادی را در کویر خشکیده انسان ها روان می سازد. سلام بر تو و آن لحظه هایی که

ص:90

به روی زمین و زمان لبخند زدی و شکوفا شدی و حلقه عارفان و شیفتگان حق را کامل کردی و نوید آخرین سفیر صلح را از خانه خود به گوش جهانیان زمزمه کردی. جهان در انتظار فرزند صالح تو به خود می پیچد و تو آمدی که جهانی را از تب سوزان انتظار با مژده فرزندت مهدی امید دهی. تو زیباترین آیه رویشی! تو خوش آهنگ ترین نغمه آزادی هستی! تو نیکوترین خلق پسندیده ای! سلام بر تو که پدر همه چشم ها و چشمه های انتظاری! فرخنده میلادت را بر صفحه های تقویم دل گرامی می دارم.

تو زیباترینی که در سپیده دمی روشن به خاک مفهومی آسمانی بخشیدی. تو آن درخشنده ترینی که خورشید بر افق دوردست نگاهت به سجده طلوع کرد. تو آن توفنده ترینی که دریا در بی کرانه سینه ات پهلو گرفت و آسمان در وسعت کرامت دستانت متولد شد. تو آن بهترینی که نامت در قاموس آینه ها نمی گنجد. سلام بر تو و بر آن آدینه ای که از مشرق ظهور فرزندت سربلند می دارد و مژدگانی دیرپای منتظران را در پای خود می ریزد. سلام بر همه آدینه هایی که در تمنای چشم های منتظر، نام فرزند تو را زمزمه می کنند. سلام بر مهدی و پدرش. خالصانه ترین سلام ها نثار تو و فرزندت باد، ای امام عسکری علیه السلام

ص:91

زیرنویس

ولادت خجسته پیشوای خورشید پرور آسمان انتظار، امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد.

میلاد شعف آفرین موعود پرور یازدهمین مهتر آفریدگان، حضرت امام حسن عسکری، را تبریک می گوییم.

سالروز تولد آفتاب عالم آرای عرفان و باغبان گلستان مهدی صاحب الزمان، حضرت امام حسن عسکری خجسته باد.

ص:92

ولادت حضرت زینب علیهاالسلام (5 جمادی الاول)

ولادت حضرت زینب علیهاالسلام (5 جمادی الاول)

گفتار مجری

زینب! ای آینه تمام نمای عصمت فاطمی! ای تندیس صبر و وفا! زاد روز تو تولد دوباره عفاف و پاکدامنی است و خاطره حماسه سازی هایت، زینت بخش تاریخ اسلام! سلام بر تو ای آموزگار عفت و بردباری! سلام بر تو ای احیاگر نهضت حسینی. فرخنده زادروز دختر بزرگوار علی و فاطمه علیه السلام را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنیم.

قنداقه زیبایش را به هر کس می دادند آرام نمی گرفت فقط آغوش حسین علیه السلام بود که لبخندی به زیبایی آفتاب بر چهره اش نشانید. خانه، غرق شادی شد و بانوی حجاب و ایستادگی جهانی را با ورودش درخشان کرد. میلاد بانوی بزرگوار استقامت، حضرت زینب کبری علیهاالسلام را به شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

شهادت از جام بردباری ات سیراب شده و ایستادگی و مردانگی از محضر صبوری تو درس ها گرفته است. تو ناب ترین بند غزل پاکدامنی هستی و رشادت ریزه خوار سفره «آشنایی» با توست. تو که هم دختر شهیدی، هم مادر شهید و هم خواهر شهید! شهادت، میراث دار استقامت توست. امام ساجدان تو را مدح نموده و بزرگ بانوی فهیم و معلمِ استاد ندیده لقب داده است. امروز سرمست از باده ولا هستیم و با شادمانیِ خانواده بزرگوارت شادیم و این روز سعید را به همه عاشقان مکتب اهل بیت تبریک می گوییم.

ص:93

ای فروغ تابنده کوثر! ای پرستار شهادت! تو بانوی فصاحتی و اعجاز نطق آتشین تو قلب سنگی کوفیان را ذوب کرد و اشک از چشمان آن ها به راه انداخت و به سینه های کویری و بی احساسشان گسیل داشت. بارانِ اشک مرهون رحمت کلام توست. دانه دانه اشک مطهر تو بود که نهال عاشورا را در مقابل تندبادهای زمانه نگه داشت و کلام علی وار تو بود که تا ابد یزیدیان را خاک نشین مذلّت کرد. تو فرزند کوثری! تو جرعه ناب کوثری! نامت همیشه درس آموز عزّت و یادت هماره الهام بخش شرف و مردانگی باد.

زیرنویس

میلاد مسعود بزرگ بانوی جود کرامت و احیاگر خط سرخ شهادت، حضرت زینب علیهاالسلام مبارک باد.

فرخنده زاد روز سرچشمه عفاف و زلال بردباری، زینت تاریخ شیعه، حضرت زینب کبری علیهاالسلام مبارک باد.

میلاد زینب علیهاالسلام، جوشش کوثر فاطمی و تجلی زلال معرفت را تبریک عرض می نماییم.

خجسته میلاد فرشته پاک دامنی و پرستار بزرگ مکتب شهادت، حضرت زینب کبری علیهاالسلام را گرامی می داریم.

ص:94

ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام _ روز مادر _ روز زن (20 جمادی الثانی)

ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام _ روز مادر _ روز زن (20 جمادی الثانی)

گفتار مجری

نسیم سحری در کوچه های شهر خدا وزیدن گرفت کعبه خندید و بوی کوثر ناب نبی، آسمانِ مکه را به آغوش کشید و فاطمه قدم به گیتی نهاد. حوریان به سجده افتادند و صبح، نگاهش را فرو انداخت. مهربان ترین هستی متولد شد و خورشید زنان عالم، جهانی را خوشه چین فیض حضور خود نمود. ای دختر مقدس طاها! ای مادر منوّر یاسین! قدوم عالم آرایت گلباران.

باغ نبوت، گواه روشنیِ تو و گلستانِ امامت، درخشنده از تابناکی توست. باران، از کرامتِ چادر تو بر زمینیان می بارد و آسمان بر گام های استوار فرزندان تو ایستاده است. ای فراتر از ملکوت! ای وسیع تر از عرش! و ای ریشه دارتر از خلقت! چگونه تو را بستایم که واژه هایم، درکی خاکی دارند؟ چگونه مدح تو را بسرایم که اندیشه کوچکم در برهه ای از زمان محدود و در حصار تنگ مکان گرفتار است! مدح تو را زبانی فراتر از آفرینش سزاست. خدا تو را ستوده و می ستاید. ای ژرفایِ آفتابِ آفرینش! میلادت را گرامی می داریم.

سلام بر او که عرش الهی در زیب و زیورِ ولادت او، سرمستی می کند! سلام بر دختِ محمّد! سلام بر مادری که میلادش، آفرینش پاکی هاست! سلام بر مادری که بهشت زیر پایش بها یافت! روزِ مادر، به انگیزه ستایش

ص:95

توست و روز زن به پاس شناختن رشحه ای از مقام خدایی تو. ای زلال رسول! ای زهرای بتول! ای ستایش شده روح الامین! مقدمت با زیباترین گلهای بهشتی با طراوت تر باد.

ای کعبه دلِ رسولِ حجاز! پیامبران که از نافرمانی قوم خود دل خسته اند، بر ضریح چادرت دل بسته اند. امامان ما، حجت های خدایند و تو حجت خدا بر آنانی! ای ستاینده تو، خدا! ای فرشتگان کنیز خانه ات. جان، از شوق میلادت هوسِ از تن رمیدن دارد.

میلادت را ای کوثر لا یزال الهی! تا همیشه زندگانی به جشن می نشینیم.

زیرنویس

ولادت با سعادت زلال کوثر، ذوالفقار حیدر و میوه قلب پیامبر، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام مبارک باد

ولادت فرح انگیز افتخار عرشیان و مادر بی همتای فرشیان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و روز مادر گرامی باد.

خجسته زاد روز یگانه زن آفرینش حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا علیهاالسلام و روز بزرگداشت مقام زن، گرامی باد.

ص:96

پاسداشت شخصیت ها

پاسداشت شخصیت ها

ولادت حضرت امام خمینی رحمه الله (20 جمادی الثانی)

گفتار مجری

زمستان از دیار به خواب رفته ما رخت بر بست. امیدها، دوباره سر از خاک یأس برداشتند و رویشی دوباره را آغازیدند. آبشاری از نور، خنده های شادمانه خورشید را به کوچه های قدیمی جاری ساخت و نغمه شاد پرندگان آزادی، خبر از آمدن آزاد مردی را به گوش رسانیدند.

آری! روح اللّه به دنیا آمد. ای روح خدا! میلادت گلباران!

روح اللّه، چشم به جهانی گشود که گریه یتیمان بر صبرش خیمه زده بودند. او به دنیا آمد تا با پیروزی خود، بر قرن ها طاغوت و طغیان، شطحی به زلال کوثر بسراید، تا مظلومان و ستم دیدگانِ جهان، به استواری اش تکیه کنند و گرمیِ کلام او را آتش مبارزه خویش سازند. آری، امام آزادی و نجات از بردگی به دنیا آمد و در وصف او همین بس که روح اللّه است! ای روح خدا! ای عشق قطره و دریا! میلاد مسعودت گرامی باد.

ای ماندگارترین تاریخ! ای بی زوال ترین آفتاب! ای عصایِ موسی در دست! ای مسیحا در نَفَس! و ای بیرق رسالت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم به دوش! تو پا به عرصه وجود نهادی و به یُمن قدومت آسمان شرجیِ عاطفه شد، زمین مرده جان گرفت، تمامی زنجیرها به خود لرزیدند و همه تازیانه ها به خود پیچیدند.

دژهای تاریک الحاد در آستانه سقوط قرار می گرفت میلاد تو، آغاز آزادگی است. میلاد فرخنده ات مبارک باد.

ص:97

زیرنویس

میلاد فرخنده مسیح سبز پوش انقلاب، روح جاری خدا در زمان ها، حضرت امام خمینی رحمه الله را گرامی می داریم.

فرخنده زاد روز مسیح انقلاب، سفیر صلح و آزادی، حضرت امام خمینی رحمه الله را تبریک می گوییم.

خجسته زاد روز مادر نورانی آفتاب، حضرت زهرا علیهاالسلام و آفتاب روشنی بخش انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله را تبریک می گوییم.

ولادت امام محمّد تقی علیه السلام (10 رجب)

ولادت امام محمّد تقی علیه السلام (10 رجب)

گفتار مجری

مدینه، آن جا که سال ها شهر زمینیِ ملائک بوده است، آن گلستان سال ها امینان وحی، در آن سجاده ذکر و خلوت گسترده بودند، آن سرزمین مقدس، که میزبان گام های رسول خاتم صلی الله علیه و آله وسلم بود. اکنون از پسِ میلاد بخشنده ترین بنده خدا، دوباره رنگ و بوی بهشتی گرفته است. امشب در خانه علی بن موسی الرضا علیه السلام، نوزادی چشم می گشاید که همنام رسول

ص:98

اللّه صلی الله علیه و آله وسلم است. میلاد مسعود امام جواد علیه السلام را به شما شیفتگان خانواده رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم تبریک می گوییم.

زینتِ بخشندگان، امام جواد علیه السلام می آید تا زمین مدینه، یک بار دیگر مولودی دیگر از نسل هابیل را به شادباش بنشیند می آید تا چشمان آسمان به روشنی سیمایش روشن شود و لاهوتیان و ناسوتیان را در شادی میلاد خویش فرو برد. قدوم فرخنده جواد الائمه علیه السلام مبارک باد.

در جوانی، مَحْرم آسمان ها شدی و قافله سالار امّت گشتی. آمدی تا پرده پندار را از چشمان امّت برداری. آمدی تا خواب آشفته دشمنان را پریشان سازی. آمدی تا پایه های کاخ ظلم و استبداد آنان را درهم شکنی. آمدی تا ننگ جانشینی عباسیان را از چهره خلافت، بزدایی. آمدی و با آمدنت مهربانی، معنای تازه ای گرفت و بخشندگی دوباره متولد شد. ای امام بخشندگان، خوش آمدی!

امشب خانه امام رضا علیه السلام در اشتیاق قدومی مبارک می درخشد. فرزندی از جنس ملکوت و پسری از نسل آفتاب. امشب از نهایت روشنایی، مهتابی پر فروغ، به خانه آفتاب درخشیدن می گیرد و عصاره بخشندگی او، کام گیتی را شیرین می سازد. هلهله بشارت از رسیدن قدوم مهتاب کرامت و مهرورزی، بلند می شود و رضا علیه السلام پدر می گردد. به امام، علی بن موسی الرضا علیه السلام، میلاد جوادش را تهنیت عرض می نماییم.

کبوتر دل در هوای طوافِ گنبد نورانی کاظمین، پر می گشاید تا همراه با فرشتگان الهی؛ حرم مطهرش را با بال های خود غبار بروبد و دیده را به ضریح او روشن سازد و بر آن دخیل نیاز بندد. در زاد روز مولود مبارک

ص:99

رجب، با یک آسمان نیاز از یگانه بی همتا می خواهیم در دریای بی کران بخشش جوادالائمه غرقمان سازد و در زمره شیفتگان واقعی و شفاعت شوندگان او قرارمان دهد!

زیرنویس

خجسته زاد روز ابر پر فیض بخشش الهی، امام جواد علیه السلام را تبریک می گوییم.

ولادت فرخنده و مسعود نهمین آیت سروری و پیشوای کرامت و بخشندگی، امام محمّد تقی علیه السلام مبارک باد

فرخنده میلاد شعف انگیز مهتر بخشندگان و سید پارسایان، حضرت امام جواد علیه السلام را تبریک عرض می نماییم.

ص:100

ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام (10 رجب)

ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام (10 رجب)

گفتار مجری

خانه امام حسین علیه السلام دوباره نورباران می شود و از پنجره کوچک آن، آسمان مدینه روشن می گردد. برای حسین علیه السلام دسته گلی زیبا فرو فرستاده بودند. اشک شوق و برق شادیِ او بر صورت نوزاد می نشیند و گلبرگ رُخش را با شبنم صبحگاهی، با طراوت تر می سازد. خدا به حسین علیه السلام پسری دیگر عطا فرمود که نیازمند و غنی بر نامش دخیل امید بسته اند و قنداقه زیبایش را قبله نیازهای خود ساخته اند. علی اصغر علیه السلام امشب خانه با صفای سر سلسله عشاق، حسین علیه السلام را رونق دوباره ای می بخشد. قدوم این کودک فرخنده را تبریک می گوییم.

کودکی، اما بزرگان، ریزه خواریِ خوانت را برترین افتخار زندگانی می دانند. کوچکی، اما نیازهای بزرگ را بر آورده می کنی. نوزادی، اما زاد و توشه رستاخیز شیفتگانت هستی. تازه واردی، اما تاریخ تو را می شناسد. چه بسیار عارفانی که دل به شفاعت تو بسته اند و چه بسیار نیازمندانی که با اکسیر عشق تو، بی نیاز شده اند. سلام خدا بر آن دستان کوچک، اما گره گشایت. سلام بر آن قنداقه نورانی ات، و سلام بر شادی و خرسندی پدرت، حسین علیه السلام در این روز.

نامت را علی نهاد. مانند دو پسر دیگرش و عشقی بی کرانه از محبت پدر و مولای خویش علی علیه السلام را به تصویر کشید. نامت را علی نهاد و فرمود که اگر خدا هزار پسر به او دهد، همه را علی نام خواهد نهاد. آری،

ص:101

تو هم علی بودی که شکوه نامت، بلندتر از آسمان بود و زیباتر از صبح و روشن تر از باران و آیینه تو همزاد روشن الهامی. تو کوچک ترین سرباز و کوچکترین حنجره قربانی شده در راه خدایی. همگی غصه های عالم، رازدار عشقبازی توست. ستاره های آسمان تو را می شناسند. بیابان تو را می شناسد، تشنگی تو را می شناسد و همگی تو را می ستایند. میلاد مبارک تو را به همه دل های کربلایی تبریک می گوییم.

آغوش مهربان پدر تو را در خود جای می دهد و چشمان او بر تو می گرید. تو مولود کربلایی. تو شش ماهه عاشورایی. تو آمده بودی که فقط در قافله عشاق بمانی. تو آمده بودی که همسفر کربلا شوی. تو آمده بودی که حج را ناتمام بنهی. میلاد تو شادی را غریبانه کنار می زند و اشک را در چشمان همه جاری می سازد. آخر، تو از زندگی، فقط عطش و شهادت را دریافتی. تو آمده بودی که به شهادت آبرودهی تو کوچک ترین شهیدی، تو کوچک ترین قربانی هستی؛ اما با همه کوچکی، حماسه ات بی هماورد بود و نام تو در ردیف اوّل عشقبازان عاشورا حک شد. سلام بر نام بلندت که زمزمه مستان است. ای علی اصغر علیه السلام !

زیرنویس

ولادت با سعادت کوچک ترین قربانی کربلا و بزرگ ترین باب الحوائج، حضرت علی اصغر علیه السلام مبارک باد

فرخنده زاد روز آخرین سرباز و کوچک ترین یاور کربلایی حضرت علی اصغر علیه السلام مبارک باد.

ص:102

میلاد حضرت علی علیه السلام _ روز پدر (13 رجب)

میلاد حضرت علی علیه السلام _ روز پدر (13 رجب)

گفتار مجری

دیوار کعبه، آغوش گشاده و مثل پیک گشوده آسمان، در انتظار طلوع کهکشانی از خوبی، منظومه ای از پاکی و مجموعه ای از روشنی و زیبایی است. دیوار کعبه لبخند می زند و به شوق نخستین تبسمی که در خلوت خود از رخسار کودک تراوش می کند. می خندد. عشق می ورزد و یک دامن بهار، در کعبه شکوفا می شود. فرشتگان احرام می پوشند و به طواف در می آیند؛ امروز کعبه به یُمن میلاد او همه سیاره ها و کهکشان ها را به طواف خود در می آورد. آری، کعبه مادر می شود و در دامان مهر خود، علی علیه السلام را به گیتی هدیه می کند. میلاد گوهر تابناک آفرینش را تبریک می گوییم.

کودکی در کعبه چشم می گشاید که فردا، با شمشیری بی نیام و زرهی بی پشت از حریم کعبه دفاع خواهد کرد. کودکی که فردا، کودکان یتیم را با لقمه های اشک آلوده خواهد نواخت و شانه های پینه بسته اش، انبان آذوقه بیوه زنان را به منزل خواهد رساند. کودکی که فردا بر شانه های آفتاب پای خواهد نهاد تا نشانه های ظلمت را از کعبه محو کند و تندیس های ساکت سنگی را با تبرِ ابراهیمی بشکند و بر ویرانه های جاهلیت، بنای رفیعِ آگاهی و آزادی بر پا کند. میلاد علی علیه السلام میلاد شکوه و مهربانی است. در فرخنده روز میلادش، جان را در آبی یاد آن بزرگوار، تازه می کنیم و بر خاندان

ص:103

عصمت و طهارت درود می فرستیم.

فاطمه بنت اسد با کودکی در آغوش، از کعبه بیرون می آید. کودکی که پرده های تاریک ظلمت را در شعله شمشیرش خاکستر خواهد کرد. کودکی که در شب های نخلستان، سر در چاه تنهایی فرو می برد و روح روشن آب را می لرزاند. مردی که عدالت با او معنا پیدا می کند و صداقت با او محک می خورد. مردی که با این همه مردی و رشادت، صدای گریه کودکی یتیم، پشت طاقتش را می لرزاند. او پدر مهربان یتیمان است. او غمخوار شب های یتیمی کودکان است. میلاد این پدر مهربان بر همه عاشقان و باورمندانش مبارک باد.

ای سرچشمه جوشان خلقت! ای بهار دل های خسته! ای آشنای اشک و نخلستان! ای زاده کعبه! تو کیستی که این چنین آسمان ها بر شانه هایت سجده می آورند؟ شکوهِ آیاتِ سبز نگاهت را فقط بهار می فهمد و استواری دستان توانایت را قبضه ذوالفقار بر آمدی آن گونه که خدا، پیامبرش را با لهجه تو خواند و دریا را به امواج نگاه تو و آسمان را به جرعه ای از زلال یاد تو، گستراند و از بوی پیراهن تو، کنعانِ خلقت را آفرید. دلی که عشق تو را نچشیده باشد. مردابی بیش نیست و چشمی که مهربانی ات را نبیند، از سراب، ناچیزتر است. اکنون ماییم و درخشش خورشیدی میلادت که روشنایی سپیده دمان را به ارمغان آورده است. میلادت گرامی!

زیرنویس

فرخنده زادروز مهربان ترین پدر هستی، حضرت علی علیه السلام و روز پدر

ص:104

مبارک باد.

ولادت مسعود کعبه زادِ حماسه و مهرورزی، حضرت علی علیه السلام را تبریک می گوییم.

فرخنده زاد روز مولود کعبه علی علیه السلام را تبریک می گوییم.

ص:105

ایام اعتکاف (ایام البیض رجب (13 الی 15 ماه))

ایام اعتکاف (ایام البیض رجب (13 الی 15 ماه))

گفتار مجری

این روزها، روزهای خوب خدایی شدن است. دسته ای از عارفان و خداجویان، می روند تا در خلوت شبانه نیایش، در سکوت روح فزای شب و در گوشه ای، عاری از روز مرگی و هیاهوی دنیا، معتکف کوی دوست شوند و خویش را برای مهمانی خدا آماده سازند. می روند تا در تنهایی و تجرد محض، کبوتر دل را، آب و دانه تأمل در نفس دهند و پرواز در بی کرانه خلقت، به او بیاموزند که بتواند سبک بال، دل از دنیای خاکی بر کند و در آبیِ آسمان عرفان، به پرواز در آید. این روزهای خوب خدایی شدن را، به شما عاشقان خداجو تبریک می گوییم.

اعتکاف خلوتی عاشقانه به دور از رنگ و ریاست. معتکف در پناه خلوتی، فارغ از هیاهوی زندگی، دل به اندوهی روشن سپرده، از ساحل نیایش، به دریای طوفان زده اشک می رود؛ قرآن و مفاتیح و سجاده و تسبیح راه توشه این سفر روحانی می کند و پای در راه می گذارد سفری که مسافران را زلال می کند و آن ها را بر ساقه سبز کرامت به بار می نشاند. بر خلوت نشینان ِ پر سوز و گدازِ اعتکاف، سلام می گوییم.

اعتکاف، لختی درنگ در خود را به آدمی می بخشد تا به دور از ازدحام انسان ها در خلوتی پر شور دست بر حلقه در کوبد و رحمت خداوندی را صدا زند. آری! باید در پناه سجاده ای، روح را با عطر نیایش در آمیخت و خود را در بی کرانه بخشایش، رها کرد و بی واسطه با او سخن گفت، باید شرابی از تشنگی، در کام ریخت و در سَماعی شگفت، سرود مستانه حضور

ص:106

سر داد. باید از خویشتنِ خویش، سفر کرد و پرنده ای سبک بال شد. شربت دیدار و پرواز در رحمت لایزال الهی، گوارای شما معتکفین باد.

اعتکاف، هجرتی است از خود به خدا. هجرتی که از رسول رحمت به یادگار مانده است. همان رسول خلوت گزیده ای که همیشه، معتکف غار عبودیت و بندگی بود. آن سجاده نشینی که جبرئیل، هر روز بر در غارِ اعتکافِ او می آمد تا تحفه ای از نَفَس گرمش را به آسمان ها برد.

اینک، معتکفین، در خانه خدا گرد آمده اند تا به رسول آسمانی خویش اقتدا کنند و به آستان ربّانی او پر کشند. سلام خدا بر همه شما عارفان معتکف!

زیرنویس

اعتکاف، سبک کردن دل از گران سنگی هاست.

اعتکاف، میراث دار وحی و آموزگار نبوت است.

معتکف، چله نشین خلوت وصل و معراجی ترین انسان است.

اعتکاف آماده شدن برای ضیافت الهی و سفر با توشه نیاز از تیرگی جسم به زلال مناجات است.

ص:107

فتح قلعه خیبر به دست مسلمانان (24 رجب)

فتح قلعه خیبر به دست مسلمانان (24 رجب)

گفتار مجری

قلعه ای با دیوارهای الحاد، پیش روی مردی که بر کرانه تاریخ ایستاده و در سپیده دمی اهورایی درخشیده، سینه سپر نموده است. مردی که در کنار ستون های اساطیری و تخته سنگ های ازلی ایستاده و در فلق اشراق، با شانه هایی از شکوه و دستانی لبریز از ذوالفقار، آذرنگِ حماسه از نگاهش بیرون می جهد. فتحی بزرگ، به ذوالفقار دستانِ او آغوش می گشاید. به درِ قلعه می رسد و با دستی، لبریز از ایمان، آن را از جای در می آورد و تاریخ را به بزرگ ترین حماسه می رساند. درِ قلعهِ خیبر به اشاره دست حیدر از جای کنده می شود و همگان، انگشت حیرت به دهان، به تماشا می ایستند. سالروز فتح قلعه خیبر به دستان خدایی حیدر مبارک باد.

علی! ای روح خدا در تندیس انسان! ای آن که از قنات، قنوت می ساختی! ای آن که در نیایش نخلستان، به ملکوت می رفتی و باز می گشتی! ای آن که از قلب تخته سنگ ها، برای انسانیت آب جاری کردی. ای پهلوانی که شمشیرت بر کشتگان خویش می گریست! ای نام آوری که با کودکان بازی می کردی. ای آن که برندگی شمشیرت را با سوز و اشک شبانه، آب می دادی. دستی بر دستاس داشتی و دستی بر ذوالفقار. چشمی بر انسان داشتی و چشمه ای بر آسمان و جسمی در زمین داشتی و جانی در جبروت. چگونه ستایم دستانِ خدایی تو را که از آستین انسان بیرون آمده

ص:108

بود. چگونه ستایم دستانی را که خروش آن قلعه خیبر را فرو ریخت و غریو تکبیرش،رویای همه جان ها را تسخیر کرد. سلام بر دستان خدایی ات که امروز درِ قلعه کفر را از جای در آورد و اسلام را سرافراز کرد. سلام خدا بر دستان تو و بر فتح جاودانه ات.

یک جرعه از محبت مرتضی علیه السلام، میخانه ابدیت است و ولای او ولوله قیامت. مردی که از فرشته بودن، پر گرفته است و معرفت در بارگاهش به نادانیِ خود اعتراف می کند. مردی که کلید دار کائنات است و پرده دار آسمان ها. رودخانه ای که با ناله کودک یتیمی می گرید و کوهی استوار که در کوچه ها گام بر می دارد. اینک، این دروازه خیبر است که چهل تن را یارای گشودنش نیست و بر انگشت قدرت او از پاشنه بیرون آمده است. تاریخ در حماسه اش ماندگار باد.

زیرنویس

سالروز فتح قلعه خیبر با دستان خدایی حیدر علیه السلام مبارک باد.

سالروز حماسه فتح خیبر به دست پرده دار عرش، علی علیه السلام را تبریک می گوییم.

سالروز درخشش ذوالفقار در کف قلندر قاب قوسین، علی علیه السلام در فتح قلعه خیبر گرامی باد.

ص:109

مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (27 رجب)

مبعث رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (27 رجب)

گفتار مجری

ای سوره مهر! ای روح قرآن! ای رسول امی! بخوان به نام پروردگارت که تو را خلق نمود و به هدایت این جهان برگزید. برخیز و آیه های نور را بر دل های تاریک تلاوت کن. برخیز و دست انسانِ فرو رفته در مردابِ ذلّت را بگیر و بیرون آر! تو به حق مبعوث شده ای و با حق همراهی. برخیز که کائنات، در شب تار، فرو رفته است و فروغ تابناک تو را می طلبد. برخیز که خاور تاریخ، طلوع بعثت تو را به شادی نشسته و آغوش انتظار به رویت گشوده است. عید مبعث، عید وحی و عید اسلام مبارک باد.

روزگاری بود. میوه اش فتنه خوراکش مردار، زندگی اش آلوده و دل ها در هراس؛ پیامبری برانگیخته شد. باغ رسالت به بار نشست، دل نورانی محمّد صلی الله علیه و آله وسلم تجلی گاه نام و کلام خدایی شد. گل نور، از دامن ام القری، عطر معنویت نشاند، و پس از خشکسالی دیرپای مزرعه حیات، در کویر اندیشه ها و دل های تشنه، باران رحمت بارید. ابر سایه گستر و باران زای بعثت، چهره جهان را نشاط بخشید و محمّد صلی الله علیه و آله وسلم برانگیخته شد. عید بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مبارک باد.

حرا نور باران شد و محمّد بر چکاد کوه نور ایستاد. باران «اِقرأ» در ستاره زار صخره ها و کوه های سرزمین وحی باریدن گرفت، آسمان، وسعت محدود خاک را درنوردید و در طواف بالِ ملائک، آیات پایین آمدند. وحی در شریانِ ایمانِ محمّد صلی الله علیه و آله وسلم، جریان گرفت و زمین زیر گام های استوار

ص:110

او لرزید. از حرا پایین می آمد؛ چه باشکوه از یقین و چه سنگین از وحی می آمد و به همه ستم ها پایان می داد، همه کسری ها را فرو می ریخت و همه قیصرها را پریشان می کرد. ای محمّد، عید برانگیختگی ات به رسالت مبارک باد.

حجاز در تب جهل می سوخت. اهریمنان، عربده می کشیدند. سایه های ترس، شانه های بردگان را می لرزاند. تازیانه ستم، عاطفه ها را از چهره ها می سترد. تاریکی، در تن انسان زوزه می کشید و دخترکان بی گناه احساس، در شعله های مظلومیت می سوختند و زنده به گور می شدند. اضطرابی کهنه، گرده زمین را می فشرد و در آسمانِ تاریکِ بشریت، هیچ ستاره ای نمی درخشید. ناگهان آفتاب وحی از حرا درخشید و همه تاریکی را از حجاز سترد. بت ها ذره ذره در خاک غلطیدند و نور، در چشمانِ روز ندیده انسان، تابید. محمّد صلی الله علیه و آله وسلم از حرا پایین می آمد. از موج خیز تکبیر توحیدی اش بام جهان نورباران می شد و رخسارش در زیر بارش نقره ای مهتاب می درخشید.

عید مبعث. عید جاودانگی پیامبر عزیزمان، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

زیرنویس

عید مبعث، عید برانگیختگی خاتم فرستادگان حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم مبارک باد.

ص:111

عید دامن گستر و نورافشان بعثتِ آخرین پیام آور وحی، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم بر مسلمانان جهان مبارکباد.

عید رسالت و جشن برگزیدگی و برانگیختگی پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم مبارک باد.

ولادت حضرت امام حسین علیه السلام _ روز پاسدار (3 شعبان)

ولادت حضرت امام حسین علیه السلام _ روز پاسدار (3 شعبان)

گفتار مجری

سلام بر تو ای نزدیک ترین نام به خدا! سلام بر تو ای سفینه عشق! مدینه را شور حضور تو پر کرده است. شمیم لبخندِ پنجره ها، فضا را عطرآگین نموده و آسمان، خیره به نورافشانی منزل وحی، نام زیبای تو را زمزمه می کند و زمین چه سعادتمند، گهواره حضورِ تو شده است. ای رهبر عاشقان و دلدادگان، ای حسین، میلادت گرامی و پاینده باد.

عشق بر پایت به سجده می افتد. بخشش، خاک آستانت را می بوسد. عرفان به جهل خود اعتراف می کند. پر شکستگانِ عرشی آمده اند. تا بال های سوخته خود را با پَرِ قنداقه ات شفا بخشند. عرشیان، تولد تو را پیشاپیش جشن گرفته اند و فرشیان، سرمست از باده بی قراری، اشک شوق بر دامن

ص:112

می ریزند. خانه وحی، به نور تو روشن تر شده، قنداقه زیبایت، بر آغوش آفتاب وحی می درخشد. ای نامت پَرِ پرواز تا خدا! میلاد خجسته ات را گرامی می داریم.

لحظه ها، تشویش دارند و شور مستی از بام نگاه ها می چکد. نسیم، گیسوی درختان، را شانه می زند. اقاقی ها، گل خنده های تبسم، به چمن هدیه می کنند. آسمان در طپش افتاد.، خورشید به بام خانه هایِ مدینه، دست نوازش می کشد و دقایق، مبهوتِ رسیدن مهمانی خجسته اند.

زمین، در حجمی از بی نهایت شادمانی است و این صدای اولین گریه توست که انتظار همه را بر هم می زند و لب ها و دیده ها را سرگردان لبخند و اشک می کند. ای کشتی نجات بشر در دریای آفرینش! به جمع فرش نشینان خوش آمدی!

با آمدنت، حماسه معنا گرفت و ایستادگی رخ نشان داد. باران نور، از آفتاب بی غروب تو، بر سبزه زارهای جان ها بارید و سروها در پناه نام تو قد کشیدند. توفندگی حماسه و عرفانت، کربلایی به وسعت آفرینش ساخت و دل از کفِ دلدادگان ربود. هابیلیان بر تو قامت بستند. لباس سبز حماسه را از تو به یادگار گرفتند، سپاهی از سبز پوشانِ عاشق را، آراستند و به جنگ قابیلیان فتنه انگیز رفتند. میلاد تو میلاد حماسه و عرفان است. میلاد تو، مبدأ رویشِ سبزپوشان سپاه اسلام است. میلاد تو روز پاسداری از دین و حریم آفتابی توست میلاد تو روز پاسدار است. پاسداری که، اقتدا بر طراوت یاد تو کرده و با یاد تو، سبز بر قامت خویش پوشانده است. پاسداری که اقتدا بر حماسه نام تو کرده و فقط، حماسه را با آرمیدن بر بستر سرخ برگزیده

ص:113

است. میلاد تو که روز پاسدار و پاسداری از مرزهای دین است، بر همه سبزپوشان سپاه اسلام مبارک باد.

زیرنویس

فرخنده میلاد سر حلقه عاشقان و دلدادگان، حضرت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار مبارک باد.

خجسته زاد روز گلبوته سرخ باغ توحید و کشتی نجات بشر، حضرت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار پاینده باد.

ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت و آموزگار شهادت، حضرت حسین بن علی علیه السلام و روز پاسدار مبارک باد.

ص:114

ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام _ روز جانباز (4 شعبان)

ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام _ روز جانباز (4 شعبان)

گفتار مجری

ای طوفانی ترین دریای عشق و جانبازی! ای سراینده زیباترین چکامه های عاشورایی! ای عباس! آسمان، در زلال سینه مالامال از عشقت، خود را آبی تر شناخته و ماه، در آئینه شفاف فداکاری ات خود را زیباتر یافته است. فرات، هنوز از لبانت شرمنده است. ای قامت استوار استقامت! میلاد خجسته ات را گرامی می داریم.

بر سلسله گیسوان آفرینش حلقه ای از عشق افزوده می شود و بر شاخسارِ دلدادگی، غنچه ای زیبا می شکفد. خاک بوی بهشت می گیرد. آسمان، پایین می آید و خانه مرتضی علیه السلام را به آغوش می کشد. نوزادی مبارک، پا بر ابرهای احساس می گذارد و به پدر، لبخند می زند. سلام خدا بر هم آغوشِ فداکاری و جانبازی. سلام خدا بر عباس. میلاد فرخنده اش بر عاشقان کوی او مبارک باد.

سلام بر رشادت دستان حیدری ات! سلام بر توفندگی شمشیر ذوالفقاری ات! سلام بر جانبازی و عشق و برادری ات! سلام بر تو ای زیباترین واژه قاموسِ فروتنی! سلام بر تو و بر دستان آب آورت! سلام بر لبان خشکیده ات که سرچشمه آب بقاست و آب را در حسرت جرعه ای از خنکای خود وانهاده است! میلاد فرح انگیز و روح فزای تو را به شیفتگانت تبریک می گوییم.

ای روح وفا! ای تندیس ادب! بر خورشیدیِ دستانت سلام. سوخته دلان، دل را بر ضریح آن گره زده اند. و از دستانِ سبز تو آب حیات تمنا

ص:115

دارند! ای ساقی! ای سقا! تو آب بقا به کام خشکیده بشر ریخته ای و خود، لب تشنه از فرات بازگشتی! ای پیامبر رشادت و مردانگی رایحه فداکاری و جانبازی تو همیشه اندوه را از چهره امامت پاک می گرداند. خجسته میلادت را به جشن نشسته ایم.

سلام خدا بر تو ای نخل استوار جانبازی! سلام خدا بر تو ای روح سیّال جهاد و مبارزه! ای فرزند ایثار و فداکاری! ای که چفیه جانبازی، هنوز بر شانه هایت می درخشد و دستانت به دستان علمدارِ فداکارِ دشتِ کربلا اقتدا کرده است.

ای که جسم خسته ات، از روزهای عاشوراییِ انقلاب، بسیار نشان دارد.

سلام بر تو و جسم رنجور و استوارت که یادآور استقامت است، پاینده باشی و روزت مبارک باشد.

زیرنویس

ولادت با سعادت زیباترین چکامه فداکاری، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.

فرخنده زاد روز اسطوره وفا و تندیس فداکاری، حضرت عباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.

خجسته میلاد قمر پر فروغ بنی هاشم، آب آور بی هماورد کربلا، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.

ص:116

ولادت امام سجّاد علیه السلام (5 شعبان)

ولادت امام سجّاد علیه السلام (5 شعبان)

گفتار مجری

پنجره ای رو به آسمان گشوده شد. برکه ای از نیلوفر، بر سجاده گسترده زمین درخشید و بهار بر آن ایستاد. از گلدسته ها، تکبیرة الاحرام برخاست و نسیم بهاریِ دل هایِ عابدان، در رواق ابروان او به نماز ایستاد. آری! قبله ساجدان و زینت عابدان از راه رسیده و هستی در برابر ایوان بندگی و طاعتش، در کرنش به خاک افتاده است. ولادت با سعادت امام ساجدان و سرور عابدان، امام زین العابدین علیه السلام را تبریک می گوییم.

مردی می آمد که دستانش بوی کرامت، پیشانی اش، بوی بندگی و گام هایش، ندای ایستادگی سر می دهد. بهار به حیرت می ایستد، باد سجده می کند، خورشید، شکرانه می دهد و باغ تعظیم می نماید. صدای گام های مهربانش، در دهلیز ضربان خیز قلب ها می پیچد و پرتو آفتاب خدایی اش بر دیده ها می تابد و چشم ها را از برق شادی پر می کند. درخشش عالم آرای آفتاب بندگی و عبودیت، حضرت امام سجّاد علیه السلام را بر دل های عاشق و شیفته آن امام همام تبریک عرض می نماییم.

ای سید ساجدان! ای زینت عابدان! ای سرحلقه عارفان و شب زنده داران! ای نای پر ناله نیستان! ای همراز شب های تار و خلوت پرنیان! پرستش و بندگی خادم آستان سجده های توست که تنها و رازناک، زیر بارش نقره ای مهتاب، با دل دریایی شب ناله می کردی و اوج می گرفت. پرستش دست آموز ذکر شبانه و سوز غریبانه توست. شنیدن تفسیر ناله ای که

ص:117

از نیستانِ دلت بر می خاست، هر بیگانه ای را آشنا می کرد و او را عاشقانه بر سر سفره راز می نشاند. لحظه لحظه عبادت تو آموزگار خداپرستی است. در روز سعید و فرخنده ولادتت، بر دل های خرسند و شاد ما نیز دست نوازش بکش و از نورانیت ناله های شب خیزت بر دل ما نیز بتابان و در فردای رستاخیز، خاطرمان را از امضای سبز شفاعتت خوش دار!

ای چکامه عاشوراییِ فریاد! ای پژواکِ آزادگیِ کربلا! ای تنها بازمانده از جرگه عاشورائیان! نوای نای جانسوز تو بود که کتاب کربلا را در پیش چشمان قرن ها ورق زد و جان ها را در خاکسترِ سوگ نشاند. دستانِ در زنجیر شده تو بود که تحفه شهادت را از دشت خشکیده عطش، برای دل های عاشق به ارمغان آورد و از حنجره نغمه خیز تو بود که، پگاه خون گرفته حماسه، بر سینه ها و نَفَس ها رویید. تو آموزگار شهادتی! تو پژواک عاشورایی! و اگر از حنجره تو عاشورا نمی تراوید. سبزه زار شهادت طلبی، این گونه به شقایق آراسته نبود. نامت بر چکاد بلند آفتاب پاینده و میلاد خجسته اتِ مبارک باد.

زیرنویس

فرخنده زاد روز چکامه سرای عاشورا و پژواک بیدارگر کربلا، امام زین العابدین علیه السلام مبارک باد.

خجسته میلاد مسعود نای نیستان عاشورا، حضرت امام سجّاد علیه السلام فرخنده باد.

میلاد خجسته سید ساجدان و زینت عابدان و سر حلقه عارفان، حضرت امام زین العابدین علیه السلام مبارک باد.

ص:118

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام (11 شعبان)

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام (11 شعبان)

گفتار مجری

درهای آسمان گشوده شد، هودجی از آفتاب، بر سرزمین فرشته ها فرود آمد و یاد رسول خدا با چهره و خلق نیکوی او، در دل ها زنده شد. خانه حسین علیه السلام در مدینه درخشید و مسافر آسمانی آن، قدم در جهان خاکی نهاد، هم او که علی نام داشت و نام علی علیه السلام را با حماسه اش زنده کرد. حسین علیه السلام پدر شده بود. او را در آغوش کشید و بر نام آوری اش، علی علیه السلام نام نهاد، تا چشم بشر، دوباره از برق شمشیر علی علیه السلام تصویر دهد. میلاد مسعود حضرت علی اکبر علیه السلام را بر دل شاد حضرت حسین علیه السلام تبریک می گوییم.

ای سرو بوستان ایستادگی! ای زیباترین گل باغ حسین علیه السلام ! ای جوان رعنا و رشید حسین! ای علی علیه السلام را یادگار! ای علی اکبر! گلستانی از زیباترین گل های فداکاری، و دریایی از آبیِ عطوفت را در دل خود، جمع داشتی، لوح عاشورا، در انتظارِ قلم شمشیر تو نشسته تا خاطره دلیر مردی های بدر و حنین را بر آن نقش نمایی و تمثال قدم های رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را بر پهنه کربلا حک کنی تو که در صورت و سیرت شبیه ترین بودی به پیامبر خیرِ و برکت! سلام و درود بی پایان بر صورت و سیرت پیامبر گونه ات، از فرزند بزرگ و بزرگوار حسین! ای علی اکبر!

جان فشانی، وامدار نامت و فداکاری مرهون طپش سبز دستان توست

ص:119

که تاریخ عاشورا را در برکه ای از گلابِ سرخ می شست و نام عاشورائیان را پاینده می کرد. عمامه ای از سحاب رحمت بر سر، تیغی از ذوالفقار رعد بر کف و جوشنی از فولاد یقین بر تن داشتی و روبهکان فتنه جو بودند که درنگِ جان به در بردن از برق شمشیرت نمی یافتند و زیر سم مرکب تو، ذره ذره خاک می شدند. میلاد تو میلاد دوباره حماسه های علی علیه السلام است. میلاد تو تکرار خُلق نیکوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است. میلاد تو میلاد نور است. میلادت فرخنده و مبارک باد.

سلام خدا بر تو ای جوان! ای رعنا! ای رشید! ای علی اکبر! بر وسعت بال و پرِ عطش، چرخ می زدی و بالاتر از نگاه کویر، نفس می کشیدی. دشت، زیر پایت دف می زد، نسیم می رقصید و شمشیر تو می درخشید. لب های تو، در تشنگی شراره می سرودند؛ اما برق تیغ بی نیام تو بود که شعر شانه و شمشیر را، بندبند می سرود و این بغض ترِ تو بود که رؤیای آب، در آن دست و پا می زد. برخاستی و در قیامت تیغ ها به رقص در آمدی و در سکوتی سوخته که شیهه زخم بر بال و پرت هویدا بود، تا کرانه های افق تاختی. تو روح حماسه ای! تو تندیس پیکاری! تو فرزند حیدری و میلادت شعر شانه و شمشیر است. میلادت، درنگ بی فُرجه تاریخ باد.

زیرنویس

خجسته میلاد شبیه ترین صورت و سیرت به رسول آزادگی، حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک باد.

فرخنده زاد روز ثانی حیدر، حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک باد.

ص:120

ولادت با سعادت فرخ لقای نگار خانه عاشورا، حضرت علی اکبر علیه السلام مبارک باد.

میلاد حضرت ولی عصر علیه السلام (15 شعبان)

میلاد حضرت ولی عصر علیه السلام (15 شعبان)

گفتار مجری

نیمه شعبان، آفتابی ترین روز خلقت است. روزی که درخشان ترین ستاره را، تقویم خدا در بر گرفته، روزی که زیستن و شکفتن های ابدی آغاز می شود و زمین، مژدگانی شکوفه زاری پر طراوت را، دریافت می کند. روزی است که حنجره ها، نوای سبز آرامش سر می دهند. آسمان، دیبای اطلسی خود را می پوشد و محو رسیدن او می شود. روزهای خوب، به استقبال جمالِ موعود، می دوند و جاده های فرو رفته در مه، از پشت کوهها بیرون می آیند و به قنوتِ دستان منتظر، گره می خورند؛ جمالِ موعودِ او را که یادگار پیامبران، چکیده ابراهیم، عصاره محمّد و اکسیر آزادگی است، می ستاییم و میلاد مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض می کنیم.

از فراسوی تاریخ می آید، با کوله باری به بزرگی همه رنج ها و به سنگینی همه نگاه های منتظر، سنگلاخِ امید را می پیماید و به دروازه های روشنایی منتظران می رسد. او تک سوارِ وادی آرزوست که گلواژه مهر را طراوت می بخشد و سرانجام، روزی دوباره می آید، تا درخت خشکیده انسانیت را خرّمی بخشد و در دل نومیدان، دانه امید بکارد. و اینک او با،

ص:121

گیسوی مشک سودِ خود آمده تا بوی بهشت را در آسمان و زمین بپراکند. سلام خدا بر مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف که جهانی در روز میلادش غرق سرور و شادمانی است.

ایستادن، نمادِ انتظار است و سروها هماره ایستاده اند تا بهار، از راه برسد و آن را گرم در آغوش گیرند. امروز روز جوشش در راه سبز رویش است و فصل رویش، همان ظهور توست که همه هستی، چشم در راه آن است و در جستجوی یک صدای روشن، که حفره های عمیق شب را پر می کند و حجم سنگینی از جذبه های زیبا، که زمین را نقش می کند و روزنه ای که از گریزگاهِ انتظار، به قلمرو پیوستگی حضور تو راه داشته باشد. همه دل ها را مشغول خود کرده، و همه حنجره ها را در فریاد به سوی تو سبز نموده است؛ اما روزی دوباره می آیی و زمان را از غبار بی حوصلگی بیرون می آوردی. در انتظار قدوم عالم آرایت، میلادت را به جشن نشسته ایم.

زمان در زمین حبس شده بود. برگ برگ خاطره از اشک های پیاپی چروکیده و صفحه های دلتنگی، نَفَس غروب را بند آورده بود. تنگنایِ تشنه کویر تو را می خواند. شمعدانی ها زیر شعله آفتاب سوزان، به انتظار تو نشسته بودند. نَفَس آسمان هم در سینه حبس شده بود، ستاک های نازک آرزو، سر بر شانه همه گذاشته بودند و هستی، در تب و تاب انتظار تو می سوخت، که سرانجام رخ نمودی و نیمه شعبان را در تقویم دل ها، آزین بستی، سیّارات به طواف خورشیدیِ تو در آمدند. آبشارهای رحمت به دامان طبیعت، جاری شدند و غم، خلاصه و ناپدید شد. آمدی، اما غمی دیگر در دل عاشقان روییدن گرفت که هر روز اشک آدینه را به دامان

ص:122

انتظاری دیگر می چکاند و آن روزی است که از جانب مغرب طلوع می کنی و ذوالفقاربر دست، هر چه غم و اندوه است. از چهره ها می زدایی. میلادت مبارک و ظهورت نزدیک باد.

زیرنویس

فرخنده میلاد مسیح آخرالزمان و مولای سپید سیرتان، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد.

خجسته زادروز تک سوار سفیدپوش دشت انتظار و خورشید مغرب طلوعِ اعصار، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد.

میلاد مسعود آخرین برگزیده اعصار، ساحل نجات هستی، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد.

روز غبار روبی مساجد (آخرین جمعه ماه شعبان)

روز غبار روبی مساجد (آخرین جمعه ماه شعبان)

گفتار مجری

در آستانه ضیافت الهی قرار داریم. فرشتگان آسمان، با طبق هایی از نور، به سوی میهمانان الهی، روانه می شوند و آنان را مژده وصل می دهند، بیایید جان های تشنه تان را از سبوی رمضان سیراب سازیم و در بزم خدایی ماه صیام حضور یابید. برخیزید و خانه های دل را آب و جارو کنید و کبوتر جان ها را به سوی آشیانه دل انگیز مساجد، این خانه های وحی. به پرواز در

ص:123

آورید! برخیزید و غبار خستگی، از میهمان سرای این ضیافت، مسجد برگیرید و خانه خدا را مهیای میهمانی بزرگ نمایید. در این آخرین آدینه شعبان، مساجد را آذین بندید و منتظر باده های رحمت و بخشایش الهی باشید. امروز روز غبار روبی مساجد و استقبال از ماه رمضان است. مسجدها را فراموش نکنیم.

دل، در آرزوی مژدگانی وصال، لحظه شماری می کند تا غبارِ ملال انگیز یک سال زندگی پرهیاهو را از خود دور نماید. رمضان آغوش گشوده و به انتظار میهمانان خود نشسته است. مسجدها نیز، چشم به راه دعوت شدگان بزم الهی هستند تا بیایند و غبار از چهره نورانی اش پاک کنند که او نیز خود را برای در آغوش کشیدن رمضان و روزه داران، مهیا سازد و پذیرای میهمانان تازه خود شود، و در فضای عطرآگین از نیایشِ آن ها، نفسی تازه نماید. بیایید، امروز به دیدنِ مساجد رفته، و آنان را از غبار غربت پاک کنیم و همگی پاک و پاکیزه به دیدار رمضان و لحظه های نورانی اش برویم. بیایید امروز را صرف مساجد کرده و آن جا را آماده پذیرایی از میهمانان الهی نماییم.

عقربه های زمان پایان یافتن موعدِ دلتنگی و بی قراری را نشان می دهد، و ثانیه ها در شتاب، به سوی وعده الهی از هم پیشی می گیرند. کم کم صدای دلنواز «ربنّا»ی رمضان به گوش می رسد و همگی خود را مهیا می سازند تا دعوت حق به روزه داری را، لبیک گویند. مسجدها نیز، در انتظار صدای صلوات و طنین موعظه و منبر بی قرارند؛ در انتظار نیایش اشک در شب های قدر، در انتظار ازدحام روزه داران و سفره های پر عطر

ص:124

افطار. بیایید امروز به مسجد محلّه، سری بزنیم و غبار دلتنگی از چهره اش پاک کنیم.

هفته غبار روبی مساجد، هفته پاس داشتن خانه خدا و میهمان سرای رمضان است که همگی را بر سر سفره نیایش و نیاز می نشاند و شاهدِ شکفتن قنوت ها و اشک های عاشقانه می شود. فرا رسیدن میهمانی الهی، رمضان را تبریک می گوییم.

زیرنویس

روز غبارروبی مساجد، روز استقبال از گرمی مناجات و نیایش است.

مساجد، میهمان سراهای الهی را مهیای ضیافت الهی نماییم.

روز غبار روبی مساجد، روز استقبال رمضان است.

مسجد، میعادگاه روزه داران و نیایشگران را غبار روبیم.

ص:125

حلول ماه مبارک رمضان (1 رمضان)

حلول ماه مبارک رمضان (1 رمضان)

گفتار مجری

ابرهای رمضان دوباره سایه کرده اند. رمضان سفره ای است که بی بضاعت و بی نیاز، همه بر سر آن جمع اند. سلام خدا بر رمضان، مهمانی خدا و سلام بر شما میهمانان آن.

رمضان بهار دل های خداجوست، که در حسرتِ زمزم شفابخش آن، یازده ماه را در کویرهایِ سوزان حیات رویده اند و اینک بر سرچشمه آن دست یافته اند، تا از شام تا سحر، رخ در زلالِ شب زنده داریِ آن، بشویند و از سحر تا شام در جلویِ آینه پاک آن خود را برای فردای رستاخیز، بیارایند و با ظاهری، آراسته به زیورهای معنوی، و پیراسته از پلیدی های دنیایی، در محضر عدل او حاضر شوند. ای سحاب رحمت و بخشایش! بر آسمان دل های کویری و منتظر که چشم به راهت نشسته اند، ببار!

سلام خدا بر ماهی که فروزنده چراغ جان ها و فانوس دل هاست. سلام خدا بر ماهی که ماه ضیافت خداست؛ خداوند میزبان و بندگان او میهمان و قرب و نیایش، وسیله پذیرایی از قلب های بر افروخته و روشن است. ضیافتی که همگان به آن دعوت شده اند و هیچ دریغی، از نعمت های آن نیست. سلام خدا بر ماهی که بهترین فرصت، برای جستن خود در برهوت دنیازدگی است و بهترین فرصت برای پاشیدن بذر نیایش در مزرعه مستعد روزها و شب های آن است. حلول این ماه مبارک و خجسته را به همه شما عاشقان و میهمانان ضیافت الهی تبریک می گوییم.

رمضان از راه می رسد و با خود کوله باری از بخشایش و آمرزیدگی را

ص:126

به همراه می آورد و با ندای «ربنّا» جان های تشنه را به سوی خود فرا می خواند تا به استقبالش آمده و دسته دسته بخشودگی را از دستان کریم آن باز ستانند. میزبانِ ابدی رمضان، دست شیطان ها را می بندد و درهای بهشت را به روی میهمانان خود می گشاید تا با آسودگی و آرامش، از لحظه های سبز آن، برای حیات ابدی توشه برگیرند و خس و خاشاکِ یک سال زندگی را، از دامان خود سترده و در سایه سارِ مهمان نواز آن، نفسی تازه کنند. منادی، در آسمان ها بر میهمانان ضیافت آسمانی، خوش آمد می گوید و آب و آیینه به دست، به استقبال سحر خیزان می شتابد. ماه مهمانی خدا و ماه خدایی شدن را به همگی شما تبریک عرض می کنیم

زیرنویس

حلول ماه بخشایش و آمرزیدگی را به روزه داران رمضان تبریک می گوییم.

باده نیایش در جام رمضان، گوارای وجود روزه دوستان باد.

طلوع ماه بخشایش و بارش نقره فام مهتاب نیایش، بر عاشقان مبارک باد.

ص:127

ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان

گفتار مجری

در شکوهمندترین فصلِ پارسایی هستیم. فصل بی کرانِ نیایش، که جان به مهمانیِ رمضان رفته و لب، تسبیح گوی ذکر و راز شبانه شده است. مهربان ترین بهار، مهمان ماست و ما میهمان بخشنده ترین عیب پوش و خطاپذیر، هستیم. طلایی ترین لحظه ها و ثانیه ها، از کنار سفره افطار و سحرِ ما می گذرند. هر کدام از این دقایق، تاروپود تن پوشی از آمرزش و بخشایش هستند. تن پوشی از مغفرت، که بر تن همگی روزه داران جایگزین لباس های مندرس و فرسوده دنیازدگی و غفلت می شود. این تن پوش آراسته، بر قامت همگی شما مؤمنان خداجو مبارک باد.

اینک که بر سفره اولین افطارهای ماه بخشش، نشسته ایم و دل، در آسایشِ خدایی شدن، نَفَس می کشد و زنگارِ یازده ماه غفلت در خوردن و آسودن را از خود دور می نماید، دست به دعا بر می داریم و با رنگ نیایش و نیاز این لحظه های دلنشین را، سبزتر کرده، ظهور پرده نشین موعود را، از بارگاه با کرامت و جلال او، خواستار می شویم.

آمین یا رب العالمین!

رمضان، پنجره ای گشوده به تماشاگهِ فطرت است که هیچ آفتی و گیاه نامبارکی، در آن نمی روید و روزه هدیه ای است، که با آن می توانیم جانِ خود را به تماشای بهشت بریم و عطر سرزمین مکاشفه را سوغات آوریم. شاید، این نسیمِ جانفزا، ما را به مهمانی همیشگی بهشت، در طول یازده ماه

ص:128

دیگر بَرَد و در این پنجره کوچک، اما زیبا، خلاصه نشود. روزه، بهانه ای است. برای رهایی یک عمر، از کوچه های مِه آلودِ نفس و دل سپاری به شطِ زلالِ نیایش، که در سایه سارِ آن، دل با نام و یاد خدا آرام می گیرد. چه زیباست این آرامش، که ره آوردِ رمضان است، شُرب عَلَی الدوام ما شود و به سی روز، خلاصه نگردد.

رمضان، ماه روییدنِ شکوفه های نیایش، بر ساقه هایِ به دعا بلند شده است. رمضان، وعده تماشای شکوهِ کبریایی است و سرچشمه هایِ جاری و زلالِ بخشایش به سویِ برهوت جان ها سرازیر شده است.

شب های آن، همه قدرند، اگر قدر بدانیم و روزهای آن، همه بهاری اند، اگر رویش بخواهیم، می توان با دو بازوی پرتوان، توبه و نیایش، زنجیرهای گناه و غفلت را پاره کرد و با بال های زرین انابه و اشک، آسمان بی کران رحمت او را پیمود و به آشیانه آرام و بلندِ رضوان او رسید، پس در این لحظه های نورانی، در بی کران رحمت او به پرواز در آییم و لطف و رضوان او را خواستار شویم.

زیرنویس

رمضان با جلوه ای از رویش جوانه های ایمان بر ساقه وجود است.

رمضان، بهار گل های قرآن و فصل شکفتن آیه های رحمان است.

رمضان، میوه بلندترین شاخه های بهشتی است.

ماه رمضان، فصل فرخنده میهمانی خدا و ماه ستاره باران بخشش، بر نیایشگران خجسته باد.

ص:129

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام (15 رمضان)

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام (15 رمضان)

گفتار مجری

در خنده های دل انگیزِ صبحدم نیمه های رمضان، مژده میلادی خجسته به آسمان ها برخاست. میلاد شکوفه ای که بر شاخسار «آل عبا» رویید و عطر نیکویش، در نسیم پیچید و تمام کوچه باغ هایِ نیکی را پیمود و باغ ضیافت الهی را با قدوم خود زیور و زینت داد. گوهری تابناک، که از دو دریای عصمت بیرون آمده بود. حُسن خدا در خانه زهرا علیهاالسلام و علی علیه السلام تجلی می کند و حَسَن علیه السلام سید جوانان اهل بهشت، چشم بر جهان می گشاید. ولادت گل خوشبوی باغ زهرا علیهاالسلام و علی علیه السلام، مبارک باد.

ای مولاد خجسته رمضان! ای بدر تمام ماه خدا! تو تنهاترین فرزند رمضانی و آسمان، در پیشگاه کرم و بخشش تو، با همه ابرهای باران زایش، گمشده ای غریب بیش نیست. تو پیشوای همه خوبی ها و همه خُلق های نیکویی. بالِ کدام تخیل، به نیّت مکاشفه، به دامنه شناخت تو می رسد؟ تو چکاد نشینِ شانه های خورشیدی! رسولِ رحمت، تو را بر شانه هایِ خویش سوار می کرد و بر تو مباهات می نمود. تو ادامه محمّد صلی الله علیه و آله وسلم و کرانه علی علیه السلام هستی و پَر و بالِ ققنوسِ بلند پروازِ عقل، به سایه ات هم نمی رسد. تو امام مایی و ما مُرید و دلداده تو. و اینک، در بهار شکفتن تو، در فصل خدا، بر خود از رهبری تو می بالیم و بر نام تو افتخار می کنیم که زینت همه خوبی ها و نیکی هاست و ولادت خجسته تو را جشن می گیریم.

ص:130

امشب مدینه چه حال و هوایی دارد! ماه چه سرمست و از خود رهیده، قندیلِ مهتاب را در دست می گرداند و ستارگان چه خرسند، در هُرم بیابان های مدینه، سوسو می زنند. امشب علی علیه السلام پدر می شود و فاطمه علیهاالسلام مادر، و شادترین دل های آسمانی، امشب، در خانه کوچک علی علیه السلام جمع هستند، ملائک، ازدحام کرده اند و بر در و دیوار خانه، عطر و گلاب می پاشند. شادی خاطره ها، در وصف نمی گنجد و طراوتِ شکفتن این گل، از فهمِ بهار بالاتر است. نیکوترین خلق آفرینش آمده است و قنداقه اش، بر دست نبی و وصی می درخشد. فرشتگان شاد از میلاد او هستند، و با دلی غرقِ سرور و شادی، در کنارِ سفره مهمانی خدا، رمضان، ولادت او را بر زمینیان تبریک می گویند. ما نیز در سرمستی ولادت او، این عید را بر همگی شما میهمانان خدا تبریک می گوییم.

امشب زیباترین گلِ نیکویی و بخشش، شکوفا می شود. گلی بی خار، که عطر و رایحه دل انگیزش، مشام جان را می نوازد گلی که هیچ گاه دستِ سائلی را خالی از طراوتِ کرم خود، وانگذاشت و بدیِ هیچ دشمنی را با بدی، پاسخ نگفت. قدوم نیکوترین خُلق آفرینش حَسن علیه السلام مبارک باد.

زیرنویس

ولادت باسعادت خلق نیکوی سرمدی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بر روزه داران مبارک باد.

میلاد مسعود چشمه زلال حُسن خلق و بخشش، امام حسن مجتبی

ص:131

علیه السلام مبارک باد.

خجسته میلاد فرزند ماه خدا و شفیع روز جزا، حضرت امام حسن مجتبی بر میهمانان ضیافت الهی مبارک باد.

فرخنده زاد روز کهکشان سبز کرامت و سید جوانان بهشت و قیامت، حضرت امام حسن مجتبی را تبریک می گوییم.

هفته کمک به محرومان (15 تا 21 رمضان)

هفته کمک به محرومان (15 تا 21 رمضان)

گفتار مجری

خداوند، روزه را بر ما واجب نموده است تا بی نیازان نیز، بر سر سفره گرسنگی بنشینند، و طعمِ تلخ زندگی نیازمندان را بچشند و با آنان هم دردی نمایند. این هفته، هفته کمک به محرومانی است که در کمال نیاز، بر سر سفره خالی می نشینند و روزه داری می کنند؛ نیازمندانی که به ضیافت الهی دعوت شده اند، اما توشه ای از ضیافت های دنیایی ندارند و به ضیافت رمضان، دل خوش داشته اند. این هفته، هفته هم دردی با نیازمندان و شرکت در خیرِ بزرگِ کمک به محرومان است. پس از قافله خیر، عقب نمانیم و در این آزمون بزرگ شرکت کنیم.

ص:132

این شب ها، شب از دست دادن پدری مهربان است. پدری که همواره، نگاه های معصوم کودکانِ یتیم و خانواده های محروم را در دل قاب گرفته بود و شب ها، به دور از نگاه ها، کیسه آذوقه بر دوش می گرفت و بی آن که خود بدانند، به آنها کمک می نمود. آری! پدر یتیمان و محرومان، علی علیه السلام را می گویم. بیایید امروز، به یاد نان و خرما به دوش کوفه، ما نیز به کمک محرومان بشتابیم و افتخار شیعه علوی بودن را بر سینه بیاویزیم. بیایید به سان او همیان آذوقه، به دوش گیریم و در تاریکی شب، بی آن که چشمی خبر دار شود، خانواده ای بی بضاعت را خرسند کنیم. بیایید مانند علی علیه السلام، یتیمان شهر و کودکان نیازمند را به سان کودکان خود ببینیم و درد حاجتمندی آن ها را پدرانه، مداوا کنیم. بشتابید که امروز روز اقتدا بستن به علی علیه السلام است. امروز روز علی وار زیستن است. درود بر شما که نام علی علیه السلام را بر سراچه دل نوشته و راه علی را سر لوحه زندگانی خویش قرار داده اید.

شنیده ام، آن قدر شب ها، کیسه نان و خرما به دوش کشیده و آن را به دست نیازمندان داده بودی که آثار آن بر جسم مطهرت نمایان بود. شنیده ام با دست خود، لقمه های عاطفه را در دهان یتیمان شهر می نهادی. شنیده ام برای آن که درد یتیمی نچشند، کودکانه با آنها بازی می کردی و شأن و جایگاه خلافت را کنار می گذاشتی. امشب می خواهم حس کنم که شیعه تو هستم. می خواهم فریاد بزنم که تو را بزرگ ترین پیشوای خویش می دانم و به راه تو پایبندم می خواهم یاد و خاطره مهربانی ات را در دل محرومان زنده کنم. می خواهم شیعه باشم، شیعه مرتضی علی علیه السلام

ص:133

زیرنویس

هفته کمک به محرومان، یاد آور مهرورزی تابنده ترین مهر ولایت علی علیه السلام گرامی باد.

هفته کمک به محرومان، تداوم راه پدر محرومان و ستم دیدگان علی علیه السلام را گرامی می داریم.

هفته کمک به محرومان ستایش از دستان مهرورز و یتیم نواز علی علیه السلام است.

کمک به محرومان، امانت سنگین دستان مهربان علی علیه السلام و میراث گران بهای حکومت اوست.

ص:134

روز معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 رمضان)

روز معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم (17 رمضان)

گفتار مجری

بر بال های براق نشست و فاصله ها را پیمود. حصار زمان و مکان را شکست و جغرافیای ماده را با عالم معنا پیوند داد و تا جایی بالا رفت، که بزرگ ترین و مقرب ترین فرشته خدا نیز، اجازه پرواز نداشت. آری! پیامبر خاک نشین خودمان را می گویم که در شبی از شب های ضیافت الهی، سفری از خاک به افلاک نمود و از خویشتن خویش به سوی خدا سفر کرد. حکایت معراج، حکایت در نوردیدن همه فاصله ها و محرم شدن به همه آسمان هاست. حکایت پا فراتر گذاشتن از گلیم خاک و سر بر افراشتن، در عرش خداست. امشب، شب معراج انسانی کامل است که از دایره مادیات بیرون شد و به عرش الهی سفر کرد. این فخر بزرگ سید کائنات، محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم را گرامی می داریم.

معراج، یعنی بی کرانگی روح انسان! معراج یعنی بالاتر رفتن از جبرئیل! معراج یعنی ضیافت در خانه دوست، بی پرده و بی حضور نامحرم! معراج یعنی غرق شدن در زلال لاهوت! و این چنین بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به امر او، مهمانی عمومی و بار عام را رها کرد و مشتاقانه به خلوتی با یار شتافت. از شهر خویش به مسجد الاقصی و از آن جا به آسمان ها رفت تا به تماشای جلوه سرمدی بنشیند و تن پوشِ رسالت خود را، به عرش الهی و انفاس قدسیان آغشته نماید. به آسمان ها رفت و از آن جا، جانی شیفته و عاشق برای زمینیان به ارمغان آورد و چشمه وجود خود

ص:135

را جوشنده تر از قبل، به برهوت تشنه آنان هدایت نمود. زهی سعادت و خوشبختی بر محمّد صلی الله علیه و آله وسلم آخرین فرستاده خدا و تنها انسانی که بر این فیض الهی و تشرف آسمانی دست یافت و جانی تابنده تر از همه انبیا و اولیا یافت. سلام و صلوات خدا بر آخرین فرستاده و تنها معراج رفته اش و سلام و صلوات خداوند بر دودمان پاک و گران قدر او.

سلام خدا بر فرستاده ای که از جانب او برانگیخته شد و به امر خود او به خلوتی کبریایی سفر کرد. سلام خدا بر آخرین فرستاده اش که جام اشتیاق را بی درنگ سر کشید و به فیض تماشای حضرت دوست، در تماشاخانه وحدت و جمال دست یافت. سلام خدا بر آخرین فرستاده اش که به معراج رفت و در آن جا که غیر مقام ربوبی او، هیچ فرشته ای راه ندارد. در خلوت اُنسی عاشقانه، به تماشای نگارخانه خلقت نشست، تا بفهماند بین آفریدگار و آفریده هیچ فاصله ای نیست و تنها جانی تشنه و مشتاق می طلبد تا از حلقه خاموش خاک فراتر رفته و در پهنه عرش، غرق نور گردد. این تشرف کبریایی و فیض آسمانی را بر پیامبر عظیم الشأن اسلام تبریک می گوییم.

زیرنویس

معراج، نردبانی از خاک تا افلاک، بین آفریده و آفریدگار است.

شب معراج روح انسان و غرق شدن در خلوت لاهوت گرامی باد.

شب معراج، شب فراخواندن پیامبر اکرم به تماشاخانه دوست را گرامی می داریم.

ص:136

شب های قدر (18، 20 و 22 رمضان)

شب های قدر (18، 20 و 22 رمضان)

گفتار مجری

شب قدر است. قیامتِ گناه سوزی است. امشب از هزاران ماه برتر است، از هزاران خورشید. امشب باید با دمِ زنده گر و مسیحایی آن، احیا بگیریم و احیا شویم.

امشب باید عقده پرواز را در این سرای خاکی و این قفس خویشتن پرستی بگشاییم امشب باید از شور و غوغای تهی، که عمری است ما را می آزارد. خالی شویم تا به جرگه عشاق بپیوندیم. امشب، شب قدر است قدر آن را بدانیم تا آزاد شویم و با نغمه «العَفو» خوکنیم. سلام خدا بر تو ای شب رهیدگی و آزادی!

شب قدر، گسترده ترین سفره بخشایش و پر نعمت ترین خوان رحمت خداست. در این شب روبروی آیینه دل بنشینیم و چهره جان را با اشک توبه، از غبار تن پاک کنیم و رخ، در سحر آمرزش بشوییم. امشب، فرصتی است تا زنگار یک سال زندگی، در دنیایی خاکی را از آیینه دل بزدایم و به فطرت بی عیب خویش باز گردیم. رمضان موعد عروج است و شب قدر، میعاد بیداران و معراج شب زنده داران. شب قدر، شب خودشناسی و خداشناسی است. شب قدر را قدر بدانیم و از لحظه لحظه آن برای عروج به سوی رضای او، بهره مند شویم. بر کرانه های قدر پناه بگیریم و یکدیگر را نیز در این شب عزیز دعا کنیم. التماس دعا.

ص:137

در سایه قرآن نشسته ام و خدا را به کلمات وحی، سوگند می دهم خطاکار آمده ام و پشیمانم. این آواز مسافری غریب، بر جاده سجاده است که در ترنمِ اشک خویش، زمزمه می کند و سرود وصل می خواند. اشک آلود و پر شکسته به گوشه ای از مسجد پناه برده، نام او را تکرار می کند. چه شیرین است خلوت کردن با تو آن هنگام که آغوش رحمت می گشایی و بندگانت را که قرآن بر سر گرفته اند، به تماشای می نشینی چه شب زیبایی است امشب! ای کاش هر شب، شب قدر بود و انسان این قدر، خود را به تو نزدیک حس می کرد. مهربان پروردگارا! شب قدر را با رحمت بی کران خود و آمرزش گناهان بر ما مبارک گردان آمین!

ترانه آه، بر لب ها شکفته و شور جاودانه ای، دل ها را شوریده خود کرده است. طراوتی عاشقانه و زمزمه خیز، گوشه گوشه مسجد را برداشته، نفس ها، آیات توبه می خوانند. خلوتی پر غوغا و جمعی سرمست، هوا را لطیف تر کرده است و زلال آب و آیینه که از چشم ها تراوش می کند، کلیدِ بغضِ گلوها شده و سرمستانه، نیستانی از نای ناله خیز را فراهم آورده است.

امشب شب قدر است و باید قدر دانست. باید سر بر شانه های قدر نهاد و عاشقانه نجوا کرد و در آسایش آن آسود. شب قدر، گرامی ترین شب آفرینش را پاس می داریم.

زیرنویس

شب قدر، شب بیتوته بر آستان بخشایش خداست.

شب قدر، تولد دوباره انسان و رسیدن به اصل خجسته خویش است.

ص:138

شب قدر، شب زنده شدن، با دم مسیحایی دعاست.

روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان)

روز جهانی قدس (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان)

گفتار مجری

امروز، روز بیداری است. امروز، روز حماسه است. امروز روز شکفتنِ، حنجره هاست. امروز روز جوانه زدن مشت های گره کرده از قلب هاست. روز بارش عاطفه بر سرزمین زیتون و درختان غمگین آن است. روز ارج نهادن به مبدا معراج پیامبر عزیزمان، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله وسلم است. امروز، روز قدس است که از پشت سیم های خاردار امیدوارانه، مشت های فولادین شما ملّت قهرمان را می نگرد و در آرزوی رهایی، دل مقدس خود را به غریو «اللّه اکبر» شما، خوش داشته است. ای قدس عزیز، صبور باش که امّت مسلمان، خون بهای جوانان تو و تقاص ساقه های شکسته زیتون را باز پس خواهند گرفت و آن روز دور نیست.

ای قدس! ای معبد انبیا! همچنان استوار باش و از هجوم شب مهراس که فردا از آن توست. روزی را می بینم که زنجیرها از تو گسسته می شود و آفتاب موعود، در محراب تو نماز می گزارد و مسیح که در آغوش تو زاده شده و از آغوش تو نیز، پَر کشیده به او اقتدا می کند و دوباره مریم و همه قدیسه های سپیده پوش، به خدمت در خواهند آمد و غبار قرن ها تنهایی را از محراب و منبر تو خواهند ستُرد. ای قدس، به سنگ های پرّان از دست

ص:139

نوجوانانت که بر کاخ شیشه ای ستم فرود می آیند، اعتماد کن و بدان که فردا از آنِ توست. ای قدس، بدان که شب، دیرپا نیست و از پسِ هر شب تاریکی، پگاهی دل انگیز، خواهد آمد. من آن روز را می بینم که نوجوانانت، خرده سنگ ها را، از سنگ فرش خیابانهایت می زدایند و آزاد، در کوچه باغ هایت قدم می زنند. پس تا آن روز که همیشه پیش چشمانم است مقاومت کن!

ای قدس! ای سرزمین مظلومیت! ای تربت شفاعت! در آدینه ای نزدیک که خورشید از مغرب طلوع می کند و تک سوار سفید پوش، که ذوالفقارش از مشرق نیام. برتافته، می آید، رنج هزار ساله ات، پایان می یابد و امروز که آدینه صفوراست، با مشت های گره کرده، نوید آن روز را می دهیم و بار دیگر، بزرگ ترین آرزوی آفتاب جماران، در حماسه تو شریک می شویم. ای قدس! ای سرزمین موعود! ای اولین قبله گاه! ای پاره تن اسلام!

هنوز بر طپش های سرخ سینه ام آرزوی سفری روحانی و نماز در صحن تو سایه افکنده است. ای قبله گاه پیامبران! در آدینه فردا، خستگی از ستون های فرسوده ات دور خواهد شد. دیگر بازوان پر طپش نوجوانانت، پیش چشمان تو شکسته نخواهد شد. دیگر ایوانِ مناجاتت، با دستان نیایشگر جوانانت که آویخته شده است، رنگین نخواهد شد. دوباره، روح سجده های باستانی، بر محراب تو زنده می شود و تمدن کهن تو، از سلیمان و ذکریا و یحیی و یعقوب و یوسف و موسی و عیسی دگرباره جان خواهد گرفت پس ای قلب تپنده اسلام در سرزمین فلسطین، به امید آن روز زنده باش!

ص:140

زیرنویس

روز قدس، روز تبلور باورهای دینی مسلمانان و روز شعر و شعار و شعور را گرامی می داریم.

روز قدس، روز آرمان های بلند امام و انقلاب و روز بهم پیوستن قلب ها و مشت ها را گرامی می داریم.

روز جهانی قدس، روز همدردی با پاره تن اسلام را با طنین تکبیر و خروش دستانمان پاس می داریم.

وداع ماه مبارک رمضان (29 رمضان)

وداع ماه مبارک رمضان (29 رمضان)

گفتار مجری

ای ماه ضیافت خدا! ای فاخرترین گنجینه سال! چه لطیف بر جان ما وزیدی و غبار غفلت را از چهره دل ستردی! چه زیبا ما را به میهمانی وصل و قرب خواندی! چه مهربان با ما انس گرفتی! نمی دانستم این قدر زود، سفره عیش و بساط عشق را وداع می گویی. سلام و درود خدا بر تو باد ای مهربان ترین روزها و شب ها!

رمضان! ای عزیزترین ماه در آسمان سال! با هزار جلوه آمدی و دل از کف ما ربودی جانمان را در برکه مهربانی ات، شستی و اینک که برقِ گذرِ ایام جهید و صاحب خانه، خوان پر نعمتش را برچید و نورباران ما به آخر رسید، جز آهِ حسرت، چه می توانیم بدرقه ات نماییم. جدایی از تو، شرنگی

ص:141

تلخ در کاممان ریخت و نسیم عبورت، بر آتش دلمان دمید و آن را شعله ور ساخت. زخمه جدایی تو بر تارِ دل، چنگ می زند. طفلِ شیرخوارِ دل را چگونه از آغوشت جدا کنیم که تو مهربان ترین رایحه رحمت بودی و حال که آهنگ کوچ داری با نگاهی اشک بار که در امتداد جدایی تو جاری است با تو وداع می گوییم.

خداحافظ ای بزم دوستان خدا! تو آسمانی ترین لحظه ها را در شریان حیاتمان، جاری نمودی خورشیدیِ حضورت، تابناک ترین روزها را در کتاب عمرمان نگاشت. خداحافظ ای ماه خوب خدا که در آسمانت، پرنده عقده ها بال گشود. آن گاه که فروغِ هلال تازه ات را از پنجره اطاقِ غم آلودم نگاه کردم. سراچه دلم، لبریز از شادمانی شد؛ اکنون، دامن کشان از میان ما می روی و غصه دوباره، پنجره ها را فرا می گیرد. خداحافظ ای ماه خوب خدا!

سودای رفتن تو ای ماه بهترین! اندوه و هراس را یکباره در دل انداخته و چینی چشم، به همراه سینی اسفند و قرآن به بدرقه ات آمده، پشت سرت آب می ریزد. دل، اندوه از رفتن تو دارد و جان، هراسِ حفظ امانت تو را که در جریان یک ماه بندگی، آن را از تو گرفته است. صد افسوس که بزم برچیده شد و کوله باری سنگین از امانت های معنوی تو برایمان باقی ماند! بدرود، ای درخشنده ترین ماه سال!

زیرنویس

با دلی پر آشوب از اندوه، با زیباترین نسیم خدایی، رمضان، وداع می گوییم.

ص:142

وداع با ماه رمضان، جدایی از بزم الهی و پیوستگی با تداوم خط و خوی رمضان است.

وداع با ماه مبارک رمضان، بر چیده شدن ضیافت سی روزه و گستردن بساط حیاتی تازه و اندیشه ای نو است.

عید سعید فطر (1 شوال)

عید سعید فطر (1 شوال)

گفتاری مجری

امروز روز مزد گرفتن از تلاش سی روزه است. روزِ عیدی گرفتن، از درگاه الهی است. امروز همه شادمان اند که توانسته اند از آزمون سی روزه صیام، سربلند بیرون آیند. پنجره ها پیش از آفتاب طلوع می کنند و صدای گام هایِ سرخوشان سبوی الهی، کوچه های شهر و روستا را پر می کند. همگی به شوق صف آراستن در لشگر نماز، از هم پیشی می گیرند و مصلاّ را لبریز از نغمه توحیدی تکبیر و «لا اِلَه الاّ اللّه » می کنند. امروز عید عاشقان و دلباختگان است. عید همه پرستش گرانِ زیبایی است. این عید فرخنده را بر همه شما عاشقان و دلدادگان صیام تبریک می گوییم.

روز عید فطر است. روز چیدن میوه های شاداب فطرت که بر شاخسار یک ماه بندگی و امساک از خوردن و آشامیدن، روییده است؛ روز شکر گزاری از نعمت رمضان و سفره گسترده اش، که همه جان های تشنه را از سبوی تشنگی خویش، سیراب گردانید؛ روز سپاسگزاری از میزبان مهربان

ص:143

این ضیافت است که زنجیرها را از دست و پای جان، گشود و بر دست شیاطین بست، تا میهمانش آسوده تر بتواند در بارگاهش سجده کند. امروز عید رهایی از بند نفس است؛ عید برازندگی در محضر خداست. این عید خجسته را به همگی شما پاکان تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

عید فطر، روز گرفتن پاداش افطارهای خالصانه و بی ریاست. عید فطر، مهر قبولی آزمونی سی روزه است. عید فطر، پایان نامه دوره کامل ایثار و خداجویی است. اینک که عاشقان، مهیای شرکت در نماز عید فطرت های پاک می شوند و با دلی آکنده از خرسندی، به خوشه چینی ساقه های طلایی نیکویی می روند، با آرمان های بلند این ماه پر شکوه، هم پیمان می شویم و ضمن آرزوی قبولی طاعات، از خداوند متعال توفیق تداوم دستاوردهای نورانی و ارزشمند رمضان را خواستاریم. آمین یا رب العالمین.

مهربان پروردگارا! به پاسداشت مهرورزی تو، روزه گرفتم و اکنون به نماز فطرت پاک می روم و در آبیِ رحمتت روح و جان می شویم و تن پوش آمرزش بر تن می نمایم. در این لحظه های سبز استجابت، شاخه های نخل آرزو را در دست می گیرم و ظهور موعودِ آخرین را از تو می خواهم. امید دارم که آن را عیدی این روز بزرگ قرار دهی.

زیرنویس

عید فطر، عید فطرت های پاک و خداجو مبارک باد.

عید فطر، روز چیدن میوه های شاداب استجابت مبارک باد.

عید فطر، عید شکفتن شکوفه های ظهور مبارک باد.

ص:144

عید فطر، عید آسودگی از آتش غفلت و رهیدگی از زنجیر نفس، بر میهمانان سی روز بندگی مبارک باد.

ولادت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (1 ذی قعده)

ولادت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام (1 ذی قعده)

گفتار مجری

تاریخ، چشم به راه فاطمه ای دیگر است. انتظار به سر می آید و شمیم دلنوازی، خانه خورشید را فرا می گیرد. خنکایِ حضورِ دوباره فاطمه علیهاالسلام در فضای مدینه جاری می شود و کوثر فاطمی، جوشیدن می گیرد. عصمت و عفت زهرا علیهاالسلام متجلی می شود و معصومه علیهاالسلام به دنیا می آید. فرخنده زاد روز کریمه آل بیت علیه السلام، حضرت فاطمه معصومه را تبریک عرض می نماییم.

ای مریم آل رسول صلی الله علیه و آله وسلم ! ای سنگ صبور مدینه! ای یاور پدر و شریک غم های برادر! ای فاطمه دوم! میلاد پر برکت و نورانی ات، دوباره حیات را در رگ های گیاه، به گردش در آورد و بر نغمه عندلیبان چمن، چکامه بخشید. میلاد تو بر بساط تاریک زندگی، نور پاشید و باغ رسول صلی الله علیه و آله وسلم دوباره رونق گرفت.

به یمن قدوم تو، آسمان با زمین مهربان تر شد و ابرهای عاطفه دوباره، طراوت گرفتند. میلاد مسعود تو را که طپش روح آب و آیینه است تبریک می گوییم.

ص:145

ای بانوی ابرهای پر باران! ای ملکه آب و آیینه! آن گاه که از خیابان های شلوغ شهر خسته می شوم، به کوچه باغ های حرم تو که شاخه درختانش، سنگین و پربار، بر شانه هم افتاده اند، پناه می آورم و در سایه سار ملکوتی آن، نفسی تازه می نمایم. کنارِ نهر استجابت، می نشینم و قطره ای می شوم در آبی زلال اشک های زائرانت. ضریح نورانی ات را در آغوش می گیرم و از بین شبکه های آن، مزار مطهر تو را تماشا می کنم. باورم نمی شود! آیا واقعاً تو این جا آرمیده ای؟ آیا به این سادگی به زیارت تو آمده ام؟ تو که زیارتت، همسان زیارت یاس گمشده مدینه است!

حرم تو غریبه نوازترین آشیانه شهر است که همه کبوتران خسته و سر زیر پَر برده را، به سوی خود می کشد و اینک، در روز میلاد تو، دوباره به آشیانه ات پناه آورده ام و ولادتت را تبریک می گویم.

سلام بر تو ای یادواره عصمت زهرا علیهاالسلام ! سلام بر تو ای چشمه مهتاب، در کویر قم! سلام بر تو ای فرشته باران! با دستانی خالی از احساس و لبریز از نیاز، چشم بر ابرهای مهربان تو دوخته ایم و نیازمند، بر خاکِ خشکیده حاجت هامان نشسته ایم تا بر آن ها ببارانی و آرزوهامان را برویانی. در این روز فرخنده، به ضریح مشکل گشایت پناه می آوریم، دخیل امید بر آن می بندیم و خدا را زمزمه می کنیم و میلاد سعیدت را بر همه عاشقان و زائرانت تبریک می گوییم.

زیرنویس

ولادت با سعادت کوثر همیشه جاری کویر قم، حضرت فاطمه معصومه

ص:146

علیهاالسلام را تبریک می گوییم.

خجسته زاد روز بانوی آب و آیینه ها، مریم آل رسول صلی الله علیه و آله وسلم، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام مبارک باد.

فرخنده میلاد یادواره بانوی بی نشان مدینه، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را تبریک عرض می نماییم.

ولادت امام رضا علیه السلام (11 ذی قعده)

ولادت امام رضا علیه السلام (11 ذی قعده)

گفتار مجری

بهت زمان شکست و زمین بر شادمانی نشست. نسیم به رقص در آمد و آفتاب جهان فروز، تابیدن گرفت و رضا علیه السلام با هودجی از نور بر زمین آمد. نوازشِ گام های مهربانش، بغض انتظار را به گریه شوق بدل کرد و در نگاه نخست، همه در عمقِ چشمان هاشمی اش، غرق شدند و به طوفان مژگان او، همه سرها به باد رفت. رضا علیه السلام آمد و طلسم همه پروانه های عاشق را شکست و گریه شمع را به قیمت همه اقیانوس ها خرید، دسته های گل را هدیه آئینه ها کرد و در یک کلمه، عشق را معنی نمود. فرخنده میلاد خورشید ولایت عشق، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را به دلباختگان و عاشقان او تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

ای ضامن آهوان غریب! ای همدم جان ها! ای صیاد آهوی دل های رمیده! می آیی و نفس ها سبز می شوند، سینه ها می رویند و پژواک تپش

ص:147

قلب ها، از هزار توی غنچه لبخند، شنیده می شود. می آیی و از نیل عشق تا فرات جنون و از آن جا تا جلگه توس، رودی از زلال اشک می گشایی و بر جان ها، حکمرانی می نمایی. به انگشت اجابت، بغض نیاز را شکوفا می کنی و با اشاره ای، هزاران دل شوریده و نیازمند را حاجت روا می سازی، آهوان رمیده دل را که از تازیانه قهقه پائیز به سویت گریزان اند، سامان می دهی و سرشار از ناز، لبریز از نیازمان می کنی، ای آفتاب توس! همه چشم های دنیا، تاروپود فرش راهت.

همه بندهای سبز دعا و قفل های بغض کرده نیاز، بر پنجره فولادت دخیل بسته اند و چشم های نگران، در چراغانی های حرم با صفایت، می درخشند و موج می زنند. کبوتران حرمت، بالای گنبد طلایی تو، دل های عاشق و سرگردان در صحن عتیقت را تماشا می کنند و همگی در حرمت گرد آمده اند تا لحظه میلاد تو را از نزدیک تبریک بگویند. حرمت غرق سرود و ضریحت غرق اجابت شد. کبوتر دل، نامه تبریک میلاد تو را با خود آورده، گرد گنبد و گلدسته هایت می گرداند. میلادت مبارک.

ای هشتمین فروغ مهرورزی! ای خورشید توس! خزان طبیعت جستی به سوی بهار زد و از طراوت، مژدگانی خواست. آسمان شکاف برداشت و زمین در سیال طلایی نور، فرو رفت و مهر تابان تو به درخشش در آمد. در این روز با سعادت، کبوتر جان، نیز، آرزو دارد یکی از هزاران کبوتر سپید بال گنبد زریّن تو باشد و هر پگاه، پرواز را در آستان تو آغاز کند. در این روز فرخنده، دستمان را رها مکن و حاجات دلمان را بر آور، ای آفتاب بی همتای خراسان!

ص:148

زیرنویس

ولادت با سعادت هشتمین فروغ مهرورزی، حضرت امام رضا علیه السلام مبارک باد.

فرخنده زاد روز آفتاب گیتی فروز توس و مهر تابان خراسان، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام را تبریک می گوییم.

خجسته میلاد شعف انگیز ضامن آهوان دشت نیاز، حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد.

ولادت فرخنده و با سعادت خورشید مرد ولایت عشق، حضرت رضا علیه السلام مبارک باد.

روز عرفه (9 ذیحجه)

روز عرفه (9 ذیحجه)

گفتار مجری

امروز، روز عرفه است؛ روز دعا و نیایش است. آسمانِ دل ها، ابری شده و تنها باران اشکِ نیایش است که شکوفه های دل را وا می کند. در این روز عزیز، دست به دعا بر می داریم و از خداوند، طلب بخشش می نماییم و دعا می کنیم که ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را نزدیک تر گرداند.

ص:149

دعا، جوشش زلال «ربّنا»، از کویر سینه های عطش ناک، بر دشت های آفتاب خورده استجابت است. بیایید لحظه لحظه این روز بزرگ را گرامی بداریم و ثانیه های آن را پاس داریم و آمرزش گذشته و موفقیت آینده را از خدای یکتا بخواهیم. بیایید با خواهش از حضرتش، قبولی طاعات و عبادات و چشم پوشی از گناهان و اشتباهات خود را خواستار شویم. آمین یا رب العالمین.

با پای اشک، از جاده های دل عبور می کنیم و دستان محبت را به دامان قرب رسانده، دیده را شراب نور می نوشانیم. به قبله حضور رو کرده، روح نیازمند خود را به طواف رحمت و غفران الهی در می آوریم. با دل های مقیم سرزمین اشک ها و زمزمه ها، «عرفات» هم نوا شده، با کبوترهای سفید پوش مُحرم، که با خاک عرفات تیمم می کنند. به درگاهش توبه می کنیم. توبه ما را پذیرا باش، ای مهربانترین مهربانان.

دل در جوشش نابِ عرفه، وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است. لب ها ترّنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. دل، بی قرارِ روحِ عرفات، حضرت ابا عبداللّه الحسین علیه السلام، شده است.

پنجره باران خورده چشم ها از ضریح اجابت، تصویر می دهد و این صحرای عرفات است که با کلمات روحبخش دعای امام حسین علیه السلام و اشک عاشقان او، بر دامن خود اجابت را نقش می کند. اشک و زمزمه ما را نیز بپذیر، ای خدای عرفه!

ص:150

عرفات، میزبان نگینِ سلیمانیِ هستی، حضرت حسین علیه السلام است که حج نیمه تمام خود را در این صحرا با نیایش کامل می کند؛ دعا می خواند و اشک می ریزد و صحرا، دل نگران کاروانیانی است که آن جا بیتوته کرده اند و راه کربلا را در پیش می گیرند. عرفه با عاشورا آشناست و هر دوی آن ها صدای مناجات حسین علیه السلام را در دل خود زنده نگه داشته اند. سلام خدا و فرشتگانش بر این روز و صاحب آن!

زیرنویس

عرفه روز عرفان و عرفات، کانون همایش عارفان است.

عرفات جام عبودیت الهی است که لبریز از شراب نور است.

دعای عرفه درس کامل معرفت است.

روز عرفه، روز شکفتن دعا بر ساقه قنوت را گرامی می داریم.

ص:151

عید قربان (10 ذیحجه)

عید قربان (10 ذیحجه)

گفتار مجری

عید قربان، تجلی گاه پرستش معبود است. عید گذشتن از تعلقات نفسانی، عید آزادی از بند نفس. عید رهیدگی و عشق و ایمان است. این عید سعید بر همگی شما خداجویان مبارک باد.

ابراهیم، تبر بر زمین گذاشته و با خنجر در راه است. دست اسماعیل را در دست می فشارد و به سوی قربانگاه روانه می شود تا اسماعیل، بر تیغ یکتاپرستی او گردن نهد و مهر پدری خود را قربانی توحید و خداپرستی کند و آخرین بندِ غیر را، از دست و پای ایمان و یقین خویش بگشاید. در این روز مقدس، مسلمانان به ابراهیم تأسی می کنند تا آرمان های دینی خود را پاس دارند. این عید بزرگ را به تمامی مسلمانان جهان تبریک می گوییم.

امروز عید قربان است. حاجیان، با ابراهیم همسفر می شوند تا با او پا در آزمون رهیدگیِ نفس، از بندِ خواسته ها گذارند، تا اضطراب او را، مهربانی او را، ایمان و یقین او را و سرانجام آزادگی او را به دست آورند. این عید رهایی، بر همه ابراهیمیان مبارک باد.

مولای متقیان حضرت علی علیه السلام فرمودند: «هر روز که در آن معصیت نشود، عید است». امروز را مسلمانان به مبارکباد رهیدگی از بند نفس و گناه و تعلقات دنیایی، جشن می گیرند. امروز، روز خدایی شدن است. روز جدایی از هر چه غیر خدا، و پیوستن به خداست. امروز، روز «خوبی» و «خوب شدن» است. امروز، عید ابراهیم است، عید اسماعیل، عید اسلام و عید بشریت. این عید سعید را به همگی شما عزیزان تبریک می گوییم.

ص:152

عید قربان، بارش شکوفه های رحمت، بر دل خشک و کویری ماست. در این روز باشکوه، مسلمانان بر سجاده هایِ نورانی دعا می نشینند و سرافرازی و پیروزی مسلمانان را آرزو می کنند. غنچه نیایش بر لب هایشان می شکوفد و سرود سبز دعا بر دستان بلند شده به درگاه خدا، می روید. این عید خدایی را به همه بیدار دلانِ شب زنده دار تبریک می گوییم.

زیرنویس

عید قربان، جشن شکوفایی ایمان و یقین، بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

عید قربان، جلوه گاه تعبد و بندگی ابراهیمیان تاریخ است.

عید قربان، عید رهیدگی از اسارت نفس، بر همه مسلمانان خداجو، فرخنده باد.

عید قربان، کانون جوشش و همایش جویندگان یقین است.

ص:153

ولادت امام هادی علیه السلام (15 ذیحجه)

ولادت امام هادی علیه السلام (15 ذیحجه)

گفتار مجری

امشب آسمان محو گفتگوی ماه و ستاره است و با اشک شادمانی، دیده به انتظارِ نوزادی فرخنده گشوده تارخ خود را، در آیینه حیدر نمای او، با ابرهای رحمت بیاراید. خانه کوچک امام جواد علیه السلام، غرق نور و سرور می شود و هادیِ امت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از راه می رسد. قدومت فرخنده باد!

ای هدایت یافته غیب! ای راهنمای امّت! ای دهمین خورشید رستگاری! فروغی که از نور وجودت تابیدن گرفته، روشنگر و راهنمای انسان در کوره راه های تاریخ است! ای پور حیدر و ای سلاله پاک رسول اللّه ! مقدمت عالم آرا، میلادت جهان فروز و فروغت بی انتها، ای دهمین پیشوای خوبی ها!

ای خورشید هدایت! آسمان آشنای مدینه را پر فروغ کردی، گم شدگانِ طریقت را، رهنمون شدی و تشنگان حقیقت را آب بقا نوشانیدی! جذبه روحانی تو، دل ها را شیفته خود ساخت و جاری علم و معرفتت، درخت دانش را پذیرای با طراوت ترین شکوفه های دانایی کرد. ای هادی طریقت! و ای پیشوای معرفت! گیتی را از انتظار مقدم خود بیرون آوردی و عالم را طراوتی دیگر بخشیدی! میلاد خجسته ات را بر عاشقان فضیلت تبریک می گوییم.

سلام بر جانِ روشن و ضمیرِ فروزان و هدایتگر تو، که هر لحظه حیات را روشنی بخش است. با دلی آکنده از سرور و شادی، میلاد فرخنده ات را بر همه شیعیانت تبریک و تهنیت می گوییم.

ص:154

زیرنویس

میلاد پر برکت راهنمای امت و هادی بشریت، حضرت امام علی النقی علیه السلام را تبریک می گوییم.

خجسته روز میلاد خورشید پر فروغ هدایت، حضرت امام هادی علیه السلام مبارک باد.

شکفتن دهمین غنچه نهال امامت را تبریک می گوییم.

در سایه سار غیبت، ولادت امام هادی عج الله تعالی فرجه الشریف را به ذخیره حجت های خدا در زمین، حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

ص:155

عید غدیر (18 ذیحجه)

عید غدیر (18 ذیحجه)

گفتار مجری

غدیر، سرچشمه همیشه جوشان ولایت است که از سینه تفتیده «خم» به جامِ محبتِ دوستداران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و خاندانش جاری است. عید فرخنده غدیر بر دوستداران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و خاندانش مبارک باد.

غدیر، شایسته هر حمد و ثناست که وحی از او پیراست و محمّد بدو آراست و اسلام از او برخاست. غدیر، تفسیر بدر و احد، و شأن نزول صفین و نهروان است. بدر، عدالت می خواست، اُحد، شجاعت را آرزو می کرد، خیبر تماشای صداقت را تمنّا داشت و غدیر، آمینِ آن همه دعا و ثنا بود.

غدیر، روز بشریت و روز انسان است. غدیر تداوم «رسالت محمّد» در «ولایت علی» است. غدیر عید پیمان و میثاق و عهد است. غدیر عید عدالت و رهبری است. عید انسانیت و کمال است. عید شعله افکنی بر اندیشه ها، عید امید آفرینی در دل هاست.(1) عید امامت و ولایت بر عاشقان مبارک باد.

حاجیان در طواف اند. ابراهیم حج، تبر بر دوش در اندیشه شکستن آخرین بت های سیاه است. زمزم، زمزمه می کند و نسیم، هروله کنان، سعیِ صفا و مروه در پیش گرفته و این همه، در جاری غدیر، به هم پیوسته تا


1- محدثی، جواد، قطعات، ص 121.

ص:156

دوباره بازوی وحی را در دست نبی به تماشا بنشیند و بر نگارینه تاریخ نقش کند. سلام ما بر تو ای عید رحمانی!

تاریخ به تماشای اقیانوس غدیر ایستاده که می خروشد و مانداب های کهنه را از بستر بیدار کرده، با خود می برد. ابراهیم، تبر به دست ایستاده، مریم، آغوش گشوده، اسماعیل می خندد و هاجر، اشک شادمانی می چکاند و همه و همه توفندگی نگاه مردی از تبار آفتاب را تماشا می کنند که غدیر میزبان اوست. هم او که خورشید را مهمان کلبه کوچک بشریت کرده، بازوی جانشین او را در دست می فشرد و تاج ولایت را بر سرش می نهد. سلام خدا بر تو، ای آخرین فرستاده و بر تو ای بهترین جانشین امت علی علیه السلام .

زیرنویس

غدیر، امتداد خط رسالت در آیینه تمام نمای امامت است.

عید ولایت و امامت بر عاشقان مبارک باد.

غدیر، منشور برتریِ «لیاقت» بر «عصبیّت» و حاکمیت «ملاک» بر «ملوک» است.

غدیر، ریشه دارترین برگ سبز درخت کهن تاریخ است.

غدیر، عطش سیراب شده بشریت از خم ولاست.

ص:157

روز مباهله (24 ذی حجه)

روز مباهله (24 ذی حجه)

گفتار مجری

آمده بودند تا با پندار، به نبرد با حقیقت روند. در پهنه صحرایی، آمدن او و عزیزترین کسان، آیین او را انتظار می کشیدند. انبوهی از گمراهان، در صحرا جمع شده بودند و می خواستند ببینند که پیامبر آخرالزمان چه کسی را عزیزترین، در آیین خود می داند و که را برای نبرد آیین ها، به همراه می آورد. نسیم وزیدن گرفت و راه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را بازی کرد. زمین زیر گام هایشان دف می زد و ملائک، بر بالای سرشان طواف می کردند. چهار نفر، بیشتر به همراه نداشت؛ صاحب ذوالفقار و بانوی هیمنه و وقار در پشت سرش و حسنین در آغوشش. رعب و وحشت از عذاب، چشم ها را گشود و در دل ها، طوفان ترس برپا نمود. سیمای ملکوتی آنان، چنان دهشتی در دل اسقف های نجران انداخت که قبل از شروع، به زانو در آمدند و با التماس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم خواستند که نفرین نکند و از عذاب الهی نجاتشان دهد. این گونه، برگ زرین دیگری بر نام آوری و برتری اهل بیت علیهم السلام افزوده گشت. این روز بزرگ و حماسه جاوید را گرامی می داریم.

زیرنویس

روز مباهله، روز تکرار برتری اسلام بر ادیان گرامی باد.

روز مباهله، روز حماسه جاوید و فخر، پاینده اهل بیت علیهم السلام را گرامی

ص:158

می داریم.

روز مباهله، روز زبونی گمراهان و اطاعت ساکنان آسمان و زمین از اهل بیت علیهم السلام گرامی باد.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109